XWD: definition, funktion, driftsprincip og årsag til fejl

XWD: definition, funktion, driftsprincip og årsag til fejl

XWD, Cross-Wheel Drive eller Haldex Generation 4, er navnene for firehjulstræksystemet, der blev brugt første gang på Saab Turbo X modellen i 2008. Det blev udviklet af den svenske virksomhed, Haldex Group, i samarbejde med Saab Automobile AB. Det sikrer en optimal distribuering af drejningsmomentet mellem for- og bagakslen, efter kørestil og køretøjets driftsforhold. Det forhindrer at hjulene glider og fremmer brændstoføkonomien. Dette system blev installeret på Saab 9-3, Saab 9-5 og Opel Insignia, frem til 2011.

Sådan virker XWD

Systemet styres af en elektronisk styreenhed, der kommunikerer med motorens styreenheder, gearkassen og sensorerne for ABS og ESP. Informationen om hjulenes hastighed, bremsekraften og drejehastigheden sendes til systemets styreenhed og bruges til at styre kraftaftagelsesenheden. Denne overfører motorens drejningsmoment via en propelaksel og til et elektronisk styret differentiale der ikke glider meget. Sidstnævnte distribuerer drejningsmomentet mellem baghjulene.

Overførsel af drejningsmoment

  • Op til 100% til en af akslerne, hvis en af dem glider.
  • 50% til begge aksler, for at optimere acceleration, forbedre vejgrebet og stabilisere køretøjets position.
  • 90% til forhjulene under kørsel på motorvej, for et effektivt brændstofforbrug.
  • Omkring 60% til forhjulene under kørsel ved våd eller glat føre.
  • Op til 85% på ét af baghjulene når det kræver maksimalt vejgreb under manøvrering.

Ulemper ved XWD

  • Tætninger nedslides hurtigere.
  • Gearvæsken mister hurtigt sine egenskaber.
  • Systemet kræver hyppigt eftersyn.

Kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *