Udskift Bremsebakker med dig selv

Udskiftning af Bremsebakker gør-det-selv manualer og video undervisninger

Nyttige guider og råd for udskiftning af Bremsebakker
Mærke
Model
Bildele kategori
Vil du gerne have mere nyttig information?

Stille spørgsmål eller dele dine reparations erfaring i bilforummet. TIlmeld for opdatering så du ikke går glip af nye anvisninger.

Installer AUTODOC CLUB app'en!
Din personlige biludgift styring, vedligeholdelses råd, påmindelser om forestående aftaler og service intervaller, gør-det-selv reparation instruktioner - alt dette på din telefon.
Google Play AUTODOC CLUB app'en
App Store AUTODOC CLUB app'en
Vejledning til Bremsebakker skift - scan QR-koden
Scan

For at hente app'en:

  • - scan QR-koden
  • - hent fra App Store'en
  • - hent fra Google Play
Bremsebakker DIY vejledning
Råd om bil vedligeholdelse
Se mere
  • Bremsebakkesæt udskiftning og mange flere - gratis videotips
    Hvordan du gør din bil klar til sommervarmen | 7 tips fra AUTODOC
  • Tips til udskiftning av Bremsebelægning
    Støj fra under motorhjelmen skal ikke ignoreres | AUTODOC
  • Tips til vedligeholdelse af Bremsebakkesæt
    Bremseskiver overopheder: hvorfor det sker og hvordan det afhjælpes | AUTODOC's forslag
  • Bremsebelægning servicetips
    Et overblik over WD-40 og tilsvarende produkter + sammenlignings test | AUTODOC

Bremsebakker: almindelig forkomne spørgsmål vedrørende udskiftning

Hvornår skal bremsesko skiftes?

Disse komponenter har gennemsnitlig en levetid på 60.000 km eller derover. Men den kan reduceres hvis man har en dårlig kørestil. Hvis man for eksempel ikke sænker håndbremsen helt, gnider skoene mod tromlen og nedslides derfor hurtigere.

For at tjekke bremseskoenes tilstand, skal man kigge gennem inspektionshullet på tromlens bagplade. Man kan estimere tykkelsen på friktionsbelægningen hvis bilen er hævet. Hvis komponenternes størrelse når fabrikantens minimumsgrænse, skal delen udskiftes. Andre tegn tæller vibrationer i bremsepedalen, en øget bremselængde samt hvis bilen skrider under bremsning.

Hvad er den mindst tilladte tykkelse på bremsesko?

Den mindst tilladte tykkelse på delenes friktionsbelægning er angivet i bilens servicemanual. Den er normalt på 1,5-2 mm. Hvis det er mere bekvemt for dig at måle belægningens tykkelse sammen med basen, må denne ikke være mindre end 5 mm. Det er dog i praksis bedst ikke at lade bremsesystemets komponenter nå dette punkt.

Hvis friktionsbelægningen er slidt under den tilladte grænse, reduceres bremseevnen betydeligt, da friktionskoefficienten mellem metaloverfladerne er mindre. Grundet slid på skoen og tromlen, kan trykket mellem dem sænkes. I nogle tilfælde kan friktionsbelægningen falde af dens base og blive deform, hvilket kan få bremserne til at gå helt i stykker.

Skal jeg skifte bremsesko i par?

Specialister anbefaler at man skifter disse dele i sæt på en aksel. Hvis man kun skifter dem på ét hjul, kan det reducere styreegenskaberne under bremsning. Når man udfører denne reparation, skal man rense hele systemets elementer for skidt og tjekke om bremsemekanismerne er smurt ordentligt. Hvis fjedrene er korroderet, skal disse også udskiftes. Tjek tilstanden også på hjul cylinderens sko. Luft i systemet eller lækage af bremsevæske kan reducere selv nye komponenters effektivitet. Du bør også tjekke at håndbremsen er i en god tilstand.

Hvilket værktøj skal man bruge for at skifte bremsesko?

Afhængig af hvilket mærke og model din bil er, skal man bruge en særlig tang, skruetrækkere med særligt udformede blade samt kroge, til at skifte bremseskoene. Med dette tilbehør er det nemt at afmontere og installere fjederskiver og returfjedre. Værktøjssættet kan indeholde klemmer til bremsestempler og slanger samt tilbehør til komprimering af fjedre og justering af mellemrum.

Udskiftning af skoene i en tromlebremse er mere kompliceret end udskiftning af skivebremseklodser. En erfaren specialist kan udføre dette på en time. Begyndere skal bruge op til 3 timer.