Diagnostisering af din bil baseret på farven af udstødningsrøgen

Diagnostisering af din bil baseret på farven af udstødningsrøgen

En af tegnene på fejlfunktion i motoren og relaterede systemer er røg fra udstødningen. Mange problemer kan blive diagnosticeret ved dets farve og og struktur. I denne artikel vil vi fortælle dig hvilke farver udstødningsrøg burde have og belyseri årsagerne for dets forekomst.

Hvorfor ryger min bil når den startes?

Hvis der er røg fra motor kun når du starter den, særligt i den kolde tid eller tørt vejr, og det forsvinder efter motoren er varmet op, indikere det ikke en fejlfunktion: på en sådan måde at kondens fordamper fra udstødningssystemet.

Hvorfor kommer der hvid røg fra udstødningen?

Hvis røg fra udstødning ikke forsvinder efter motoren er varmet op og dette forekommer i tørt og stegende varmt vejr , kan det tyde på at der trænger vand ind i motoren. Dette sker sædvanligvis på to måder: enten når det blandes med kølervæske, hvilket indikere tab af tæthed i toppakningen eller kølesystemet eller sammen med brændstof hvis det er ringe kvalitet.

 Hvordan man slipper af med hvid røg fra udstødning? Udfør følgende trin: 
  1. Undersøg kølevæskens stand i ekspansionsbeholderen. Det er drastisk fald der indikere at tætheden i kølesystemet er tabt.
  2. Inspicer motorrummet: lækager kan ofte blive opdaget ved samlingen mellem motorblokken og topstykket.
  3. Se ind i ekspansionsbeholderen. Tilstedeværelsen af olie i det er et indirekte tegn på tab af tæthed af toppakningen og sammen med hvid røg, kunne indikere at kølervæsken trænger ind i forbrændingskamrene i motoren.
  4. Inspicer oliepåfyldnings stedet. Der bør ikke være noget hvidt skum på det.
  5. Hvis mindst en af ovenstående tegn registreres, så bring din bil til et værksteder for at få den diagnosticeret af professionelle. Som en del af reparationen, udskiftning af toppakningen og muligvis slibning af de parrede overflader af motorblokken og topstykket vil være påkrævet.
  6. Hvis der nogle problemer med kølesystemet, så prøv at bruge en anden tankstation.
  7. Tjek om brændstoftanken er lækage fri. Få den udskiftet om nødvendig.
Hvid røg fra udstødningen

Hvis min bil afgiver hvid røg, kan jeg fortsætte med at køre i den?

Nej, det kan du ikke. Aldrig tilsidesæt problemsøgning: Kølervæske, når den er blandet med olie, fortyndes det, hvilket forringer smøremidlets egenskaber af sidsnævnte. Dette kan lede til ødelæggelse af de bevægelige dele. Derfor, blot for at få den bragt til et værksted, skal foretages af et bugserings lastbil.

Nogle gange siver der hvid røg ud under motorhjelmen. Dette kunne være et tegn på kogede kølervæske og motor overophedning, såvel som tab af tæthed i køleren eller dets rør. I tilfælde heraf stop bilen omgående og lad din motor køle ned. Herefter inspicer kølesystemet for lækager. Hvis alvorlige lækager registreres, er videre kørsel ikke tilladt.

Hvorfor afgiver min bil sort røg?

Tyk sort røg fra udstødningsrøret er et tegn på en for fed blanding af luft-/ brændstof fordelingen. Dette kan være forårsaget af et tilstoppet luftfilter, pga hvilket mindre luft bliver forsynet til motoren, fejlfunktioner på brændstofpumpen eller regulator, hvilket resultere i øget tryk i brændstofledning.

  Hvis du har bemærket et problem, følg disse trin: 
  1. Mål brændstofsystemets tryk med et manometer.
  2. Efterse indsprøjtningsdyserne. For at udføre dette, brug et multimeter for at måle deres modstand og sammenlign de opnået værdier med de nominelle værdier. For mere detaljeret diagnoser, hvilket bør udføres i en speciel arbejdsbænk, så bring din bil til et værksted. 
  3. Vær sikker på at oxygen sensorer er korrekte funktionsdygtige. Først, efterse om sensorerne er sikker forbundet til terminalerne. Rengør terminalerne om nødvendig. Adskil delen og inspicer den. Tilstedeværelsen af aflejringer på det beskyttende rør af komponentet indikere at en udskiftning er nødvendig. 
  4. Slå tændingen til. Forbind multimeterets sonder til varmekredsløbet. Spændingen bør være 12V. 
  5. Forbind sonderne signalledning og stel. Multimeterets aflæsning bør være 0.45V.
  6. Fjern forbindelsen fra enheden. Mål modstanden mellem varme terminalerne Aflæsningere kan afvige afhængig af sensor type, men bør ikke være uden for området 2-10 Ohm.
  7. Installer den nye sensor istedet for den defekte.
  8. Hvis du har en diesel bil, start diesel partikelfilter regenereringstilstand.
  9. I diesel køretøjer, tyk sort røg kan være forårsaget af et tilstoppet partikelfilter.
Hvorfor afgiver min bil sort røg

Kan jeg stadig køre hvis der udsendes sort røg fra udstødningen?

Hvis din bil udsender sort røg, bør du fejlfinde problemet snarest muligt. Faktisk, en overfed luft-/brændstofblanding brænder langsommere end sædvanlig. Hvilket leder til overophedning af motor elementer. Yderligere, nogle dele af brændstof endelig forbrænding ude i lydpotten, hvilket rejser en risiko for motorbanken og ødelæggelse af katalysatoren. Tændrør fejler tidligere end sædvanlig. Over tid, elementer i udstødningssystemet kan hænde at brænde igennem. Sommetider kan motoren sætte sig fast.

Hvorfor udsendes blå røg fra min udstødning?

Hvis der kommer blå røg fra udstødningen, indikere dette at olie trænger ind i forbrændingskamrene. Dette er sædvanligvis forårsaget af slid af stempel-cylinder gruppens dele, stempelringe der stikker ud, ødelæggelse af ventilstamme forseglinger, og brugen af olie af uegnet viskositet.

 Her er hvad du skal gøre: 
  1. Vær sikker på at den korrekte olie er brugt i dit smøresystem. Hvis det ikke er tilfældet, udskift det, ved at skylle systemet.
  2. Mål kompressionen i motorens cylindre. Hvis det er utilstrækkeligt, så er tætheden i forbrændingskamrene gået tabt. En mere grundig diagnose er påkrævet.
  3. Få din bil til et værksted: ganske ofte er situationen når bilen udsender blå røg er et tegn forestående eftersyn af motoren. Det er umuligt at udføre det uden hjælp fra specialister.
Blå røg fra min udstødning

Hvad sker der hvis jeg bliver ved med at køre med en motor der udsender blå røg?

Blå røg i sig selv er et tegn på eksisterende fejl. Men hvis du udskyder at ordne problemet, vil situationen blot forværres. For eksempel, ved at udskifte ventilstamme forseglinger og stempelringe i god tid, kan du undgå store problemer. Men hvis du venter med udskiftning, kan stemplerne brænde ud, hvilket vil medføre langt større udgifter.

Konklusion

Røg fra udstødningsrøret indikere næsten altid fejlfunktioner i forskellige systemer af køretøjet. Du må ikke forsømme disse tegn. Trodsalt, desto tidligere du fejlfinder fejlfunktionen, desto mindre skade vil du påføre din bil.

Kommentarer – 2

  • @user_359183
    28.04.2023 11:30
    Medlem

    Skal jeg udskifte partikelfilter?

  • @Maria Gatter
    03.05.2023 15:06
    Medlem

    Hej! Vi foreslår, at du henvender dig til et autoværksted for fejlfinding, og din mekaniker informerer dig, om partikelfilteren skal skiftes eller ej. MVH, AUTODOC Team

Din profil er en personlige assistent.

Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.