Hvilken slags dæk bør jeg vælge til min bil?

Hvilken slags dæk bør jeg vælge til min bil?

  1. Producentens anbefalinger.
    Læs brugervejledningen for dit køretøj.
    Vigtige oplysninger om dine dæk kan også være angivet på et klistermærke som du kan finde:
    • på tankdækslet;
    • på dørstolpen;
    • på karmen i førersiden;
    • i handskerummets klappe.

  2. Sæson og vejr.
    Inddrag i dine overvejelser, vejforholdene for det område hvor du skal køre.
    Vinterdæk er markeret med M + S (Mudder og sne) M & S MS, Winter eller et snugfnug symbol.
    Et sol symbol eller intet tegn betyder at der er sommerdæk.
    Heleårsdæk er markeret med AS (Any Season, All Seasons), R + W (Road + Winter), AW (All Weather, Any Weather).

  3. Dækstørrelse.
    Vælg dæk i den størrelse der anbefales af din bilproducent.
    Eller køb dæk med sammen dimension og specifikationer som dem der var monteret på dit køretøj tidligere.
    3.1 Bredde.
    Husk på at den optimale dækbredde er beregnet for hver enkel bilmodel, baseret på vægten og ydelsen i køretøjet og har dets begrrænsninger.
    Fordele ved brede dæk:
    • improved handling at high speeds;
    • forbedret vejgreb;
    • forbedret acceleration;
    • reduceret bremselængde for sommerddæk på tøre veje;
    • reduceret bremselængde for vinterdæk på våde veje.

    Ulemper ved brede dæk:
    • Øget vægt på hjulet;
    • Øget risiko for aquaplaning;
    • Øget bremseafstand for sommerdæk på våde veje;
    • Øget brændstofforbrug;
    • Øget belastning på driv dele;
    • Dyrere i anskaffelse.

    3.2 Profil (dækhøjde).
    Husk på at den optimale dækhøjde er beregnet for hver enkel bilmodel, baseret på vægten og ydelsen i køretøjet og har dets begrrænsninger.
    Fordele ved lavprofil dæk:
    • forbedret styrbarhed ved høje hastigheder;
    • forbedret vejgreb;
    • forbedret acceleration;
    • reduceret bremselængde.

    Ulemper ved lavprofil dæk:
    • reduceret kørekomfort for fører og passagere;
    • forøget belastning af affjedringssystemet;
    • højere brændstofforbrug.

    3.3 Fælgdiameter.
    Husk på at den optimale hjul diameter er beregnet for hver enkel bilmodel, baseret på vægten og ydelse i køretøjet og det har dets begrænsninger.

  4. Hastighedsindeks.
    Den maksimale tilladte hastighed er angivet ved bogstaver fra A til Y, hvor A er den mindste værdi (40 km/t) og Y er den højeste værdi (300 km/t).

  5. Lasteindeks.
    Den maksimal tilladte belastning på et hjul er angivet ved tal fra 60 til 129. Hver af disse tal modsvarer til en bestemt værdi i kg.

  6. Dækmønster.
    Indrag dit køretøjs driftbetingelser i dine overvejelser.
    Dæk med et symmetrisk og ikke-retningsbestemt mønster er egnet til rolig kørsel. De er billige, har velafbalanceret karakteristika og kan monteres på hjulet på hver side og aksel.
    Dæk med et retningsbestemt mønster er ideelle til regnfyldte regioner. De har en høj modstandsdygtighed md aquaplaning.
    Dæk med et assymmetrisk trådnet er egnet til sports kørsel. De er de mest alsidige og sikre køretøjets stabilitet når kørsel er på både våde og tørre veje.

  7. Med slange /slangeløs.
    Brug dæk som har de samme specifikationer som dem der tidligere var monteret på din bil.
    Med slange er mrkeret med TUBE TYPE (TT), slangeløse med TUBELESS (TL).

  8. Temperaturindeks (Modstandsdygtighed mod at generere varme ved høje hastigheder).
    Sædvanligvis angives det ved Temperatur A,B eller C hvor A angiver den bedste type.

  9. Brændstoføkonomi indeks.
    Dette er angivet med bogstaverne fra A til G, med A som det mest økonomiske.

  10. Støjemission indeks.
    Dett er angivet med et piktogram af lydbølger. En bølge betyder at støjudledningen fra dækket er mindst 3 DB lavere end den lovgivningsmæssige grænse, to bølger betyder at den er på grænsen og tre betyder at det overskrider grænsen.

  11. Vådgreb indeks.
    Dette er angivet med bogstaverne fra A til F, hvor A er det med den korteste bremslængde.

  12. Produktionsdato.
    Sædvanligvis er der fire cifre: de første to angiver ugen, de sidste to angiver produktionsåret.

  13. Maksimal dæktryk.
    Denne angivelse er reguleret af bilproducenter.
    Dette består af numre og måleenheden.
    Mulige konsekvenser som følge af for lavt dæktryk:
    • dæk overophedning;
    • fremskyndet slidbane slid;
    • destruktion af dæk strukturen;
    • øget brændstofforbrug;
    • svækket styrbarhed;
    • risiko for skade på hjulfælgen.

    Mulige konsekvenser ved for højt et dæktryk:
    • slid langs midten af slidbanen;
    • destruktion af tråden;
    • hurtigere affjedrings slid;
    • øget bremselængde;
    • risiko for dæk springning;
    • svækket vejstabilitet.

  14. Dæk stivhed.
    Stivere dæk er mere modstandsdygtig mod slid. Blødere dæk har et bedre vejgreb.

  15. Producenter.
    Vælg produkter fra velkendte mærker: de holder længere.
    Udover produktions faciliteter og afprøvningsbaner, har de største producenter deres egne forskningscentre, som muliggør udvikling og imprementering af innovative teknologier.

  16. Lovene i dit land.
    Undersøg om dit land tillader brug af:
    • vinter-/ og sommer på sne, is, slud og ved under 0-grader omgivelsestemperaturer;
    • pigdæk;
    • snekæder;
    • dæk med en rilledybde på under 4 mm.

Ønsker du at vælge og købe dæk? Følg dette link: Dæk fra AUTODOC
[Total: 0   Average: 0/5]