Anti-Lock braking System eller på dansk; Anti-lock-bremsesystem er en sikkerhedsfunktion i de fleste nyere biler, som sikrer at man ikke bremser for hårdt og dermed mister kontrollen over bilen. Det er særligt på våde, sne- og isglatte veje, at ABS-systemet kommer til sin ret og er medvirkende til at forhindre ulykker, men hvordan virker de egentlig og hvorfor er det en fordel, at have ABS-bremser i sin bil?
Det vil vi forklare i denne artikel.
Hvad er ABS?
Det blokeringsfri bremsesystem (ABS) er et teknisk udviklet system, der sikrer større kørselssikkerhed og mindre slid på dækkene.
Når bilen bremser, forhindrer ABS bremserne i at blokere hjulene og hjælper føreren til at beholde kontrollen over køretøjet. På ældre biler, er det især problematisk, at forhjulene bliver blokeret ved hårde opbremsninger, og det er herfra vi kender den hvinende lyd, som man ofte hører i biljagter på lidt ældre film.
Oprindeligt blev systemet udviklet til fly, men i 1970’erne begyndte man i USA at køre med ABS-bremser i moderne biler. Først i 1985 kom det som standard i en personbil, nemlig Ford Scorpio. I dag har langt de fleste nyere biler ABS-bremser, efter EU indførte et påbud om at dette i 2004.
Systemet dækker over 4 komponenter:Hvordan de virker
ABS-bremsesystemet fungerer sådan, at der sidder en sensor ved hvert hjul, som registrerer bilens fart samt opbremsninger. Ofte vil man per automatik blokere bremsen i tilfælde af uheld, og her sker der det, at bilen dermed kommer ud af kontrol og risikoen for, at man selv kommer i uføre og ender i en ulykke er overhængende. Der sker nemlig det, at når bremserne blokerer hjulene, mister føreren samtidig kontrollen over bilen, da man ikke kan styre blokerede hjul. ABS går ind og forhindrer blokeringen, og vil reducere trykket på hjulene, så de stadig roterer og så længe de gør det har man stadigvæk kontrol over bilen. Selvom det kan lyde som om, at opbremsningen er mindre effektiv, når hjulene fortsat roterer ved hård opbremsning, forkorter det faktisk bremselængden i forhold til hvis man forsøger, at blokere.. Samtidig slides dækkene mindre med ABS end med bremser, der blokeres, så der er også penge at spare i forhold til hvor ofte dækkene skal udskiftes.
Når ABS-systemet virker som det skal, vil man mærke en puls fra bremsepedalen. Denne puls opstår, fordi systemet åbner og lukker sine ventiler. ABS vil altid sørge for, at man bremser så meget man kan, men hvor hjulene fortsat har rotation.
Hvad hvis jeg pumper bremsen?
Du har måske hørt, at man skal pumpe bremsen, men dette er fra før ABS-bremser blev standard. Da man rådede folk til at ‘pumpe’ bremsen, altså trykke og slippe, var det netop for at give opbremsningen den samme effekt, som ABS gør, så hvis din bil har indbygget ABS-system, skal du ikke pumpe. Du skal bare trykke til og så klarer ABS resten trygt og sikkert og du kan fokusere på at styre bilen.
Siden 2004, har det været et lovkrav i Europa, at alle nye biler skal have ABS-bremser, hvis de sælges inden for EU. Dette betyder også, at bremsen skal virke, så selvom du godt kan bremse uden at ABS er slået til, er det altså nødvendigt, at tage en tur til mekanikeren, hvis den holder op med at virke optimalt.
Når man starter bilen, vil ABS-lampen på instrumentbrættet lyse gult og efter kort tid gå ud igen. Dette betyder, at bremsen er slået til og virker som den skal.
Hvis ABS-lampen lyser gult hele tiden, er det højst sandsynligt fordi ABS ikke virker og så bør man få tjekket systemet.
Sørg for at holde din bil i god stand, blandt andet ved at tjekke dine bremser regelmæssigt. Dette gælder også for bremsevæsken, som skal være på det rigtige niveau og som ikke må være for gammel, da dette kan resultere i at systemet danner rust indvendigt i systemet. Hvis du opdager fejl eller mangler i systemet, er det vigtigt at du tager kontakt til en mekaniker, så det kan blive tjekket, både for din og for andres sikkerheds skyld. Dette gælder også, hvis du fornemmer, at bremserne opfører sig anderledes end normalt eller hvis du pludselig kan høre lyde, der ikke plejer at være der, når du bremser. Det kan f.eks. Være at bremsen larmer eller hakker, når du drejer. Dette kan skyldes, at bremsekaliberen ikke sider hvor den skal i forhold til bremseskiven. Hvis der i stedet er tale om en bankende lyd, når du foretager sving, kan det være tegn på defekt kugleled. Læs her, hvordan man ordner et bankende og knirkende ophæng.
Vi råder dig til kun at udskifte ABS-bremsen, hvis du er helt sikker på, hvordan man gør det. Hvis du har den mindst tvivl, så få en professionel til at gøre det for dig.
Alle reservedele, bremsevæsker og vedligeholdelsesprodukter, som du har brug for, finder du hos os til lave priser og altid i højeste kvalitet.
Konklusion
Abs-bremser giver dig langt større kontrol over bilen, når du har brug for en hårdere opbremsning og sørger samtidig for, at bremselængden mindskes i sammenligning med bremser, der blokerer hjulene. Er der fejl på systemet, vil din bil fortælle dig det ved at blive ved med at lyse på instrumentbrættet. Sørg for regelmæssigt at kontrollere, at der er nok bremsevæske på, og at bremserør- og slanger er tætte, så du kan køre og bremse sikkert i trafikken.
- @user_26035213.09.2022 20:04Medlem
ABS lyser, samtidig speedometer virker ikke, samt km.tæller
- @ Unty197710.03.2023 08:50Medlem
Muligvis er der problemer med en af sensorerne, der skal laves en fejlsøgning og kodeudlæsning, og bagefter kan du se, hvad problemet er.
- @N. T.27.04.2023 08:32Medlem
der er ingen tryk på hjulene, men abs lampen er stadig slukket ?
- @Maria Gatter03.05.2023 15:07Medlem
Hej! Vi foreslår, at du henvender dig til et autoværksted for fejlfinding / diagnostering. MVH, AUTODOC Team
Kommentarer – 4