Sådan udlufter du bremserne

Sådan udlufter du bremserne

Effektiv betjening af bremsesystemet er en af de vigtigste betingelser for sikker kørsel. Det er derfor enhver bilejers pligt at holde bremserne i god stand: du skal skifte sliddele i tide, tjekke rørledningen for utætheder og fjerne luft der er kommet ind i systemet. Lad os se på årsagerne til luft i systemet. I denne artikel vil vi fortælle dig hvad der er den rette rækkefølge at udlufte bremser i.

5 primære årsager til luft i systemet

  • Utilstrækkeligt niveau af væske i beholderen. Grundet dette kan den omkringliggende luft risikere at blive suget ind i systemet.
  • Slidte gummikomponenter. Bremsecylinder (eller bremsekaliper) forseglinger, der udsættes for fugt, snavs, og kemikalier fra vejene, mister elasticitet og begynder at lække. Over tid vil slanger også begynde at revne.
  • Manglende udskiftning af den arbejdende væske i tide.  Slangerne, som  denne passerer gennem, har en porøs struktur. Det betyder, at der gennem dem, kommer vand i systemet selvom det er i små mængder. Dette blander sig med bremsevæsken, hvilket fører til en reduktion af kogetemperaturen på sidstnævnte. Grundet dette kan væsken koge i tilfælde af gentagne opbremsninger, eksempelvis ved kørsel på en bugtet vej. Kogeprocessen fører til dannelsen af damp og, som som følge heraf dannes luftsbobler i dele af rørene og slangerne.
  • Utætte rørstykker og koblingsled. Grundet vibrationer, der forårsages af kørsel på ujævne veje, løsnes dæmpere og fastgørelsesmidler over tid. Dette fører til luftudslip.
  • Reparationer. Har du skiftet stempler, cylindre, rør eller slanger skal du sørge for, umiddelbart efter, at fjerne luften fra bremsesystemet: når disse dele afmonteres kommer der luft i rørledningen og denne bliver der efter geninstallation af delene.

Hvordan ved du hvornår dine bremser har brug for udluftning?

Problemet ledsages af karakteristiske symptomer. Når du trykker pedalen ned, vil du kunne mærke at modstanden er markant nedsat. Nogle gange er du nødt til at trykke på pedalen gentagne gange for at få bremserne til at fungere. For hver gang der trykkes bliver pedalen stivere. Sommetider starter bremsningen faktisk først, når pedalen er trykket næsten helt i bund. I det store hele øges dit køretøjs bremselængde betydeligt.

Hvis du oplever mindst ét af disse symptomer, skal du udlufte dine bremser.

Hvordan forbereder du din bil til udluftning?

Trinnene for at få luften ud af bremseslangerne varierer afhængigt af køretøjets mærke og model. De afgøres også af bremsesystemets struktur og tilstedeværelsen af ​​yderligere enheder og montager. Inden du begynder skal du derfor omhyggeligt læse køretøjets manual. Det skal indeholde en detaljeret beskrivelse af udluftning på din nøjagtige model. I nogle tilfælde, hvis din bil har en masse elektriske systemer, vil du ikke kunne gøre det uden professionel hjælp.

Bremseudluftningsværktøjet

Forbered bremseudluftningsværktøjet og andre nødvendige midler og tilbehør.

 Du skal bruge: 
  • En ren, stabil beholder til drænet arbejdsvæske, helst gennemsigtig..
  • En gennemsigtig slange med en diameter, der passer bremse luftskruen, og en topnøgle eller ringnøgle til at skrue sidstnævnte ud.
  • WD-40 spray. Dette vil hjælpe med at skrue befæstigelses enheder og tilslutninger fast.
  • En skruenøgle og en donkraft, i tilfælde af at du er nødt til at fjerne et hjul for at nå hjulcylindrene (bremsekalibere).
  • Hjulophæng. Det kan være nødvendigt at sikre din bil på et leje, da det på nogle modeller ikke anbefales at bruge håndbremsen mens der udluftes.
  • Bremsevæske af samme type som den der er anvendt på din bil.

Specifikationer for fremgangsmåden for udluftning af bremser på forskellige bilmodeller.

 Rækkefølgen af ​​trinnene afhænger af følgende: 
  1. Tilstedeværelsen af en bremse proportionalventil på bagakslen. Denne installeres som regel på erhvervskøretøjer og personbiler af tidlige generationer. Under visse vejforhold hindrer det bremsevæsken i at nå frem til baghjulene. Derfor, for at udlufte bremserne korrekt på disse køretøjer må du ikke fjerne bagakslen ved at hæve bilen på en lift eller en donkraft.
  2. Indretningen af bremsekredsløbet. Fremgangsmåden inkluderer at få luften ud af hver eneste bremsemekanisme. Først fjernes luften fra det ene bremse kredsløb, og derefter – fra det andet. Er kredsløbene placeret diagonalt, begynder du med bremsemekanismen længst fra hovedbremsecylinderen: oftest er det højre baghjul. Fortsæt derefter til venstre forhjul, derefter til venstre baghjul og til slut højre forhjul.
    Er kredsløbene placeret parallelt og forbinder bag- og forhjulene, skal systemet udluftes cirkulært. Først fjernes luften fra den bageste bremsemekanisme længst fra hovedbremsecylinderen, derefter – fra den anden bageste. Gå dernæst videre til forhjulene.

Obs: Mønsteret til udluftningen af bremser er individuelt for hver model, da det afhænger af designet af bremsesystemet. Du skal derfor altid læse manualen omhyggeligt, før du går i gang med proceduren.

  1. Tilstedeværelsen af blokeringsfri bremsesystem (ABS). Dette system forhindrer hjulene i at blive låst helt under opbremsning for at undgå udskridning. Dette findes på de fleste moderne biler. Det forhindrer tab af kontrol ved nødbremsning eller når du prøver at bremse på glat overflade. Designet består af en bremsetryk modulator, og der skal også fjernes luft fra denne.
Tilstedeværelsen af blokeringsfri bremsesystem (ABS)
  1. Hydraulikpumpe i stedet for vakuum bremseforstærker. Du kan se dette på BMW 7-serien (E32), Nissan Cedric Y32, Toyota Land Cruiser 105, Mitsubishi Pajero III og andre køretøjer. I nogle biler anvendes det som bidrag til vakuumforstærkeren. I dette tilfælde skal du tænde pumpen for at få luften ud.
  2. Yderligere funktioner. Er din bil eksempelvis udstyret med et elektronisk stabilitetssystem, er det bedst at søge assistance fra specialister på et autoværksted for at få luft ud af bremseslangerne. Du bør også vælge at få dette udført af fagfolk, hvis ABS-enheder er placeret på forskellige dele af køretøjet; i dette tilfælde kræver fremgangsmåden nemlig anvendelsen af en diagnostisk scanner og skal startes ved hjælp af software. Land Cruiser 200, BMW X5 og andre biler er blandt modeller af denne type.

Hvordan udlufter man bremser på et køretøj, der ikke har ABS?

  1. Skru beholder hætten af.
  2. Fyld bremsevæsken til “Max”.
  3. Hæld en smule væske i afløbstanken.
  4. Sæt slangen på bremseafskærmningen, og sænk den anden ende ned i afløbstanken med væske.
  5. Få en assistent til at trykke på bremsepedalen gentagne gange og derefter trykke den så langt ned som muligt.
  6. Skru samtidig afluftningsskruen løs og lad væsken gennemstrømme slangen.
  7. Få din assistent til at trykke pedalen helt i bund.
  8. Observer væsken, der kommer ud af udluftningsskruen. Der kommer bobler i den.
  9. Skru udluftningsskruen fast. Derefter kan din assistent slippe pedalen.
  10. Gentag proceduren 4–5 gange for hver bremsemekanisme.
  11. Glem ikke at holde øje med væskeniveauet i beholderen og fyld det op til “Max”.
  12. Under udførelsen af arbejdet, skal du være opmærksom på, at væsken ikke kommer på bilens karosseri. Det indeholder stoffer, der har en destruktiv effekt på lakken. Du skal også forhindre at væsken spildes på bremseklodserne. Hvis dette sker, skal du skifte dem.

Hvordan udlufter man bremser på biler, der er udstyret med ABS?

 For at udlufte bremserne på køretøjer, hvor alle ABS-enheder er kombineret i et modul, skal du tage følgende trin: 
  1. Fjern ABS-sikringen.
  2. Udfør alle trin beskrevet ovenfor.
  3. Sæt sikringen på igen.
  4. Sørg for, at instrumentbrættet, der indikerer en ABS-fejl, ikke er tændt.

Hvordan udlufter man bremser i biler med en hydraulisk bremseforstærker pumpe?

Hvordan udlufter man bremser i biler med en hydraulisk bremseforstærker pumpe
 Gør følgende: 
  1. Fjern ABS-sikringen fra dens leje.
  2. Sæt slangen på udluftningsskruen. Dyp den anden ende ned i afløbstanken fyldt med bremsevæske.
  3. Få din assistent til at trykke pedalen helt i bund. I dette tilfælde er det ikke nødvendigt, som før, at trykke på den flere gange.
  4. Få din assistent til at starte tændingen ved at dreje tændingsnøglen til den tilsvarende position. Dette aktiverer pumpen.
  5. Vent, indtil pumpen har fjernet al luft fra systemet. Med andre ord, til der ikke er flere bobler i luften der strømmer ud fra drænskruen.
  6. Gentag proceduren for hver af hjulcylindrene (bremsekalibere).
  7. Overvåg niveauet af væske i beholderen. Fyld det op til “Max” før hver omgang og efter afsluttet udluftnings arbejde.
  8. Få din assistent til at slukke for tændingen.
  9. Geninstaller sikringen på sin plads. Sørg for, at instrumentbrættet, der indikerer ABS-fejl, ikke er tændt.

Hvordan udlufter man bremseslanger, hvis der ikke er nogen der hjælper?

Hvis du ikke har nogen til at hjælpe dig, kan du udføre proceduren selv.

 Der er flere måder: 
  1. Udluftningen foregår på samme måde som med en hjælper, men du får brug for en gasstiver til at holde pedalen nede. Til dette formål kan du midlertidigt tage den fra motorhjelmen eller bagagerumsklappen. For letheds skyld kan du købe et særligt bremse udluftningssæt. Det indeholder montage enheder, adaptere, slanger og en afløbstank. Det er yderst praktisk, at tanken er udstyret med en kraftig magnet, der giver mulighed for at fastgøre den hvor som helst på bilens karosseri og forhindrer, at tanken vender på hovedet og spilder væsken.
  2. Udluftning ved hjælp af en særlig vakuumpumpe. Dette udføres på følgende måde: fyld beholderen med arbejdsvæske til det maks. Tilslut pumpeslangen til udluftningsskruen på den hjulcylinder (bremsekaliber), du arbejder på. Væsken, der suges ind af pumpen, opsamles i en særlig tank, og luften fjernes.
  3. Udluftning ved at opbygge tryk i ekspansionsbeholderen. Du kan få brug for forskellige værktøjer til dette: sprøjter, små manuelle kompressorer og andet værktøj. Driftsprincippet ligger i at tilføre luft eller bremsevæske til ekspansionsbeholderen under tryk. Dette gør at væsken cirkulerer i rørledningen og erstatter fremgangsmåden med at trykke på pedalen. Resten af ​​fremgangsmåden minder om en standard udluftningsprocedure: bremsevæsken med luftbobler drænes gennem slangen, som er fastgjort til udluftningsskruen på hjulcylinderen (bremsekaliberen).

Konklusion

Eventuelle funktionsfejl i bremsesystemet skal fjernes umiddelbart efter de er opstået. Der må ikke være luft i systemet. Så snart du begynder at mistænke luft i bremserne, skal du udlufte dem ved at bruge vores tip.

[Total: 0   Average: 0/5]