Hvor meget koster det at oplade en elbil

Hvor meget koster det at oplade en elbil i 2021

Markedet for elbiler boomer i øjeblikket, både fordi mange bilister gerne vil have grønnnere samvittighed, men også fordi afgifterne på elbiler er blevet sat ned til et niveau hvor de bliver konkurrencedygtige med forbrændingsbilerne. Men et af de spørgsmål der naturligt melder sig er: Hvad koster det at lade en elbil? Det er ikke noget man kan svare entydigt på, men vi vil forsøge at give et overblik i denne artikel.

Grundlæggende forudsætninger

Inden man kan beregne en pris på opladning af en elbil, er der en del faktorer der skal tage i betragtning. Prisen afhænger naturligvis af batteriets størrelse – altså hvor mange kWh det er på, hvor man lader bilen, og om man har et abonnement, egen ladesøjle og ofte også hvilket tidspunkt man lader bilen op på. 

Elbiler kører gennemsnitligt omkring 5 km på en kilowatttime.

Lad os forsøge at dele det hele lidt op for at gøre det lidt mere overskueligt.

Hjemmeladning

hvad koster det at lade en elbil op hjemme

Har man sin egen ladesøjle er det naturligvis det mest praktiske, så kan bilen typisk lades op om natten og være fuldt opladet når man skal afsted om morgenen, også selvom nyere elbiler slet ikke skal bruge så lang tid på at lade op. Det er dog forskelligt hvad det koster at lade en elbil op hjemme.

Der er forskellige måder at få en ladestander hjemme, den kan købes eller lejes, hvilket har stor betydning for den pris man betaler for strømmen.

Lejes der en ladestander uden abonnement betaler man normalpris for strømmen. Det kan være en fordel hvis man har solceller eller på anden måde selv producerer strøm.

Lejes ladestanderen med abonnement hvor man betaler en fast pris pr. måned for at lade uanset hvor meget, koster det for tiden typisk mellem 700 og 1200 kr.

Hvis man ønsker en lader til sin elbil har denne typisk en pris på fra 7.000 kr. og opefter, udgifterne til installation kan variere efter forholdene, men der skal regnes med omkring 5000 kr. til dette.

Uanset om man køber eller lejer en ladestander er et abonnement en stor fordel, fordi der i dette tilfældes gives refusion af en del af elafgiften, men det kræver at det er et firma der køber strømmen – det er altså ikke en mulighed man har som direkte privat elkunde. Denne lempelse af afgiften er foreløbigt besluttet frem til 2031

Ladning andre steder

elbil lader pris

Opladning ved en ladestander uden et abonnement får man også den højeste pris opladning af en elbil, for her skal man regne med mellem 5 og 8 kr per kWh, så det må anses for at være noget man kun gør som nødløsning.

Tidsforbrug for opladning

I “gamle dage” tog det ofte hele natten at oplade en elbil. Sådan er det ikke nødvendigvis længere, det skyldes både bedre batteriteknologi og bedre ladesystmer.

Tidsforbruget kan anslås som følger, men afhænger naturligvis af bilmodellen, batteristørrelsen og ladeudstyret.

Hjemmeladning af elbil med egen ladeboks: ca. 8 timer

Efter 10 minutters ladning kan man typisk køre omkring 50 km.

Ladning af elbil med hurtiglader/lynlader: 20-40 minutter (80% opladning)

Hjemmeladning af plug-in hybridbil med egen ladeboks: 2 til 4 timer.

Ladning af plug-in hybridbil med hurtiglader/lynlader: 30 minutter (80% opladning)

Det skal bemærkes at tiderne er vejledende og afhænger af bilmodellen, udstyret og vejret, i frostvejr kan ladetiderne for eksempel forlænges.

Metoder til ladning

Der findes flere forskellige lademetoder til el- og hybridbiler. Så lad os som afslutning se lidt på dem. Grundlæggende lades de op på samme måde, men ladetiden er i sagens natur forskellig, eftersom en plug-in hybrid har et relativt lille batteri, der typisk holder til 50 km kørsel. Sådan oplades en elbil eller plug-in hybridbil:

Mormorkabel er betegnelsen for det kabel man kan benytte hvis man har et akut behov for at lade bilen en smule op et sted hvor der ikke er en ladesøjle, f.eks. ved familiebesøg hvilket har givet kablet dette kælenavn. Det er en absolut nødløsning som man helst skal undgå at anvende, da det belaster installationerne der hvor man er ganske meget og i sjældne tilfælde kan udløse en elektrisk brand, særligt ved ældre installationer. Bør absolut undgås. Det tager i øvrigt meget lang tid at lade op på denne måde.

Hjemmeladning med ladeboks eller ladestander

Det er den sikre form for ladning hjemme, hvor installationen kan klare presset. Det tager gennemsnitligt 8 timer at lade en bil helt op, men som tommelfingerregel kan man køre 50 km efter 10 minutters opladning, hvilket jo er praktisk hvis man lige skal hente noget i supermarkedet, men er kommet hjem med en bil med næsten tom “tank”.

Ladning med lynoplader

Det er den type ladning man oplever på offentlige ladestandere, hvor det er en god ide at have et abonnement. Her kan man på ca 30 minutter for det meste lade bilen op til 80%. Det er også muligt at få en sådan ladestander installeret i indkørslen, men for de fleste er det ikke en investering der kan betale sig – det koster i omegnen af 100.000 kr. 

    Din profil er en personlige assistent.

    Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.