Alt om batterier til elbiler

Alt om batterier til elbiler

Der sker heldigvis meget på området omkring batterier til elbiler, før i tiden tog det lang tid at oplade batteriet, og rækkevidden var samtidig temmelig kort, hvilket gjorde hybridbiler interessante. Sådan er det heldigvis ikke længere, og udviklingen af batterierne går hele tiden hurtigere og hurtigere.

Faktisk er det sådan et man i fremtiden ikke kommer til om et elbilbatteri, men må skelne for der kommer snart til at være flere forskellige typer batterier.

Batteriproduktionen

Produktion af batterier til elbiler

Produktion af batterier til elbiler er et meget omdiskuteret emne, idet batterierne indeholder sjældne jordarter som kun findes nogen få steder i verden og ofte udvindes under temmelig tvivlsomme forhold. Nogen modstandere af elbiler bruger blandt andet dette argument når de fejlagtigt forsøger at påvise at elbiler er mindst lige så skadelige for miljøet som forbrændingsbiler. Så her er lidt fakta om dette emne.

De samlede udledninger for elbiler er i hele bilens levetid, inklusive udledninger der kan henføres til fremstillingen inklusive batteriet, er ca 50% lavere end for tilsvarende forbrændingsbiler, men det afhænger også af hvorvidt bilen kører på grøn strøm eller ikke. Heldigvis stiger andelen af grøn strøm for tiden kraftigt.

Der findes hele tiden nye steder at udvinde de sjældne jordarter, hvorfor betydningen af de nuværende miner bliver faldende. Et af stederne er Grønland hvor der allerede er fundet store mængder af de efterspurgte mineraler. Det er dog endnu ikke endeligt besluttet at udvinde dem, netop fordi miljøforholdene omkring udvindingen skal være i orden.

Endelig er der flere fabrikker på vej, også i Europa, hvor udtjente batterier vil blive adskilte og mineralerne genudvundet, de forventes at være klar før der kommer til at være større mængder af brugte batterier, eftersom dagens batterierne har en meget lang holdbarhed.

Batteriernes levetid

Et batteri i en elbil har en relativt lang levetid, i hvertfald hvis man sammenligner med batterierne i mobiltelefoner og tablets, som de grundlæggende deler teknologi med. 

Men hvor længe holder et batteri i en elbil egentlig? Svaret er ikke entydigt, det afhænger meget af hvor meget det bruges og fabrikatet. Tesla siger at deres batterier er bygget til at holde i omring 30 år. 

Men selvfølgelig bliver de slidt med tiden og mister en del af deres kapacitet , som alle batterier gør. Det er naturligvis muligt at udskifte batterierne hvis man ønsker det. På en del elbiler er det også blevet muligt at udskifte en del af batteripakken, hvilket naturligvis er billigere end at skifte hele pakken. Det er svært at give en pris på hvad det koster at skifte batteri på en elbil, der må man kontakte et værksted.

Som tommelfingerregel kan man dog sige lidt om udskiftning af batteriet på en elbil; det koster typisk mellem 50 og 150.000 kr at foretage udskiftningen, og det er typisk slet ikke noget der kommer på tale før bilen har kørt mindst 300.000 km.

Så udskiftning af et batteri på en elbil er ikke noget de fleste elbilejere vil skulle bekymre sig om de første mange år, hvis det overhovedet nogensinde skulle blive nødvendigt.

Kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *