Mange mennesker går for tiden og overvejer at købe en mere miljøvenlig bil, men hvad skal man vælge? En ren elbil eller en hybridbil, hvilke fordele og ulemper er der ved de to typer, og hvilke behov dækker de egentligt? Det vil vi forsøge at komme med et bud på i denne artikel.
Først og fremmest skal man som potentiel køber af en hybrid- eller elbil overveje hvilket kørselsbehov man har, det er det vigtigste grundlag for beslutningen, udover økonomien selvfølgelig.
Gruppen af hybrid- og elbiler består faktisk af 3 forskellige typer biler:Grundlæggende handler valget om bilernes rækkevidde mest af alt i sammenhæng med dit daglige kørselsbehov.
En elbil har typisk en rækkevidde mellem 300 og 500 km på en opladning, og det tager fra en halv time og op at oplade den; mange nyere elbiler kan lynlades til ca. 80% på en halv times tid.
En hybridbil har teknisk set ubegrænset rækkevidde idet den bare kan tankes op med brændstof og køre videre på få minutter. De har oftest en rækkevidde på nogen ganske få km på ren el, hvilket gør dem velegnede til korte byture, hvor forbrændingsmotorer (særligt diesel) også forurener mest, da de ikke når at blive ordentligt varme. Når man så skal på langtur kan man køre køre på brændstof som med en helt almindelig fossilbil.
Plug-in hybrider har en længere rækkevidde på typisk mellem 40 og 60 km på el, hvilket gør dem egnede til at køre til og fra arbejde for mange mennesker. Det vil sige at man kan køre med god grøn samvittighed i hverdagen, og når man så skal på langtur kan man køre det første stykke på el, og så køre videre med forbrændingsmotoren.
Det er svært at svare præcist på hvad der er bedst, det afhænger af den enkeltes ønsker, skal det være så grønt som muligt, skal det være grønt med måde, skal det være grønt i lokalområdet. Det kan kun den enkelte bilist selv svare på.
Men hvad med prisen?
Elbiler er frem til 2035 begunstiget af lavere afgifter som skal gøre dem konkurrencedygtige med fossilbiler.
Det gælder til en vis grad også hybridbiler, såfremt deres beregnede udslip af CO2 er under 50g CO2 pr. Km. som er grænsen for lavemissionsbiler. Er udslippet højere beskattes de som almindelige fossilbiler. Derfor beskattes de fleste hybrid biler der ikke er plug-in hårdere end plug-in og elbiler.
Omkostningen pr. kørt kilometer er for rene elbiler ca 0,58 øre billigere end for fossilbiler, i denne beregning indgår også service og vedligeholdelse. Plug-in hybridbiler ligger midt i mellem de to, mens hybridbiler ligger næsten på linie med fossilbiler fordi de kører meget lidt på strøm.
FDM har beregnet disse tal udfra 5 års ejerskab af en ny bil og 10.000 kørte kilometer pr. år.
Et tip fra Autodoc: Når du overveje at købe en elbil eller en plugin-hybrid skal du også overveje lademulighederne, kan du lade hjemme hos dig selv, eller skal du investere i en ladesøjle? Er der offentlige lademuligheder der hvor du bor eller arbejder. Der kommer hele tiden flere lademuligheder til, men undersøg for din egen skyld hvilke muligheder der er eller er planlagt i dit lokalområde.
Hvad med miljøet?
Er elbiler bedre for miljøet når man ser på bilens livscyklus? Man hører fra mange forskellige kilder at det da godt kan være at en elbil er bedre for miljøet med hensyn til udledning, men når man særligt kigger på produktionen af batterierne påstår nogen at elbiler forurener mere end andre biler. Så hvad er fakta?
Det korte svar er at elbiler er mere miljøvenlige en forbrændingsbiler, uanset hvordan man vender og drejer det. Det betyder ikke at elbiler ikke påvirker miljøet, selvfølgelig gør de det. Men lad os se på nogen fakta:
Prodekan Jakob Stoustrup fra Det Tekniske Fakultet for IT og Design ved Aalborg Universitet, slå overfor videnskab.dk. fast at “En elbil udleder mindst CO2 i løbet af sin livstid”
Forskningsleder ved Transportøkonomisk Institut i Oslo og medlem af Klimarådet Niels Buus Kristensen, udtaler også til videnskab.dk: “Tages der udgangspunkt i gennemsnitlig dansk strømproduktion, der allerede er baseret på en stor andel vedvarende energi, og som frem mod 2030 vil blive endnu grønnere, da udleder en elbil købt i dag betydeligt mindre end en effektiv dieselbil.”
Gennemgående er svaret at jo mere vindmøllestrøm vi får i Danmark, jo mindre CO2 udleder en elbil.
Herunder ses en grafik fra Klimarådet som forklarer sammenhængen:
Størstedelen af en elbils CO2-udslip stammer fra produktionen af batteriet, men den er også faldende efterhånden som der produceres mere og mere miljøvenligt.
Endelig er der affaldsproblemet, hvor der peges på udvindingen af de sjældne jordarter der bruges til batterierne, og bortskaffelse af batterierne når de er udtjente. Også her er der godt nyt for elbilen idet de første anlæg der kan genanvende batterierne er i drift og flere kommer til i de næste år, på denne måde skal der på længere sigt udvindes mindre fordi materialerne genanvendes.
Du kan læse mere om emnet på videnskab.dk
Kommentar