Hvordan kontrollerer og udskifter man gearkasseolien

true

Gearkasseolie har rigtig vigtige funktioner. Det smører elementerne i gearkassen, fjerner snavs og afkøler. I automatisk gearkasser overfører olien også moment mellem komponenterne. Derfor anbefaler fabrikanterne også at man observerer og kontrollerer væskeniveauet og standen af gearkasseolien i gearkassen. Vi vil fortælle dig hvordan du kontrollerer væskeniveau og drøfter også hvornår det bør skiftes.

Hvad er symptomerne på dårlig gearkasseolie?

 De følgende tegn indikerer at der ikke er olie nok på gearkassen eller det skal udskiftes: 

  • Forhøjede lyde eller vibrationer ved gearskifte.
  • Ved vintertid vil du opleve problemer ved gearskifte hvis gearkassen ikke er blevet varm nok endnu.
  • Dynamikkerne vil måske blive værre med automatiske gearkasser.
  • Tørt gearskifte.
  • Forsinket gearskifte.
  • Automatiske op og ned skifte når den ikke burde.

Hvordan kontrollerer man gearkasseoliens niveau?

 For at kontrollere niveauet i en manuel gearkasse skal du gøre følgende: 
  1. Forbered det nødvendige værktøj og kemikalier: En ringgaffelnøgle, WD-40, stålbørste, rene klude og papir klude. Du skal måske også bruge olie, du er nødsaget til at bruge den samme olie som der er i gearkassen nu. Information om den korrekte olie står i bilens manual, hvis ikke bør der søges professionel assistance. 
Forbered det nødvendige værktøj og kemikalier
  1. Få din bil på lift eller over en grav. Hvis ikke du har tilgang til en af disse ting og din bil er forhjulstrukken, løft da bilen op og afmonter venstre forhjul så du kan se vinduet til niveau standen på gearkasseolien.
  2. Træk håndbremsen
  3. Hvis du lige har slukket motoren, vent da et par minutter til olien er løbet ned i bundkarret igen.
  4. Rengør omkring påfyldningshullet med en stålbørste og tør efter med en klud. Dette vil hjælpe til at du ikke får skidt ind i gearkassen ved påfyldning. 
Rengør omkring påfyldningshullet med en stålbørste og tør efter med en klud
  1. Skru bolten af. Hvis den sidder fast, brug WD-40.
Skru bolten af
  1. Kontroller hvor meget olie der er på gearkassen. Niveauet bør ramme den nederste del af hullet. 
  2. Hvis det er nødvendigt så fyld op.
Hvis det er nødvendigt så fyld op
  1. Tør gearkassen af med klude hvis der er olierester på den. 
  2. Skru bolten fast igen.
  3. Monter alle delene på igen.
Automatiske gearkasser har normalt en oliepind til at kontrollere olieniveau.
 Kontrol proceduren er som følger: 
  1. Parker din bil på et plant niveau.
  2. Åben kølerhjelmen.
  3. Find oliepinden. Normalt har håndtaget til den en lys farve, ofte orange. Hvis det er nødvendigt kan dette også ses i bilens manual.
  4. Start motoren, lad den køre noget tid for at varme op.
  5. Hvis du ikke kontrollerer lige efter kørsel så skift til alle de forskellige modes og hold dem i hver enkelt i 3 sekunder. Dette vil hjælpe til at fordele gearkasseolien i alle kanaler.
  6. Skift gear til ”Park” eller ”Neutral” position, alt efter hvilken model du har. Det korrekte mode står på oliepinden.
  7. Træk håndbremsen.
  8. Kig i manualen om motoren skal være tændt eller slukket mens der kontrolleres. I nogle Acura og Honda modeller skal motoren slukkes efter opvarmning.
  9. Tag oliepinden ud af gearkassen og tør den af med en tør klud.
  10. I sæt oliepinden igen og sørg for den er helt i bund og tag den op igen.
  11. Kig på oliepinden. Du vil kunne se to markeringer på den. Den ene indikerer gearkasse oliestanden ved kold motor og den anden ved varm motor. Normalt har de tilsvarende markeringer ”Cold” eller ”Hot” eller numre der indikerer temperatur. Da din motor nu er varm bør oliestanden være ved mærket ”Hot”. Det anbefales ikke at kontrollere standen ved kold motor da den er upræcis. 
  12. Hvis nødvendigt, fyld gearkasseolie på. For at gør det skal motoren være slukket.
  13. Vent på olien løber igennem gearkassen.
  14. Start motoren og kontroller gearkasse oliestanden igen.
Nogle modeller, såsom, BMW E46, Audi A4, Audi A6, Volkswagen Passat er ikke udstyret med en oliepind.
 For at kontrollere standen på disse gør følgende: 
  1. Varm gearkassen op til arbejdstemperatur ved at køre omtrent 15 kilometer.
  2. Sæt bilen på en lift, hen over en grav eller en rampe for at kunne komme til undervognen.
  3. Start motoren.
  4. Skift gear til ”Park” eller ”Neutral”
  5. Skru inspektionsbolten af gearkassen. Hvis der kommer olie ud af hullet skal der ikke fyldes noget på. Bare skru bolten på igen. 
  6. Hvis der ikke kommer olie ud betyder det at der ikke er nok olie på.
  7. Fyld noget automatisk gearkasseolie igennem hullet indtil det begynder at komme ud af hullet igen. 
  8. Isæt bolt i hullet.
  9. Start motoren
  10. Åbn op til hullet igen og bliv ved sådan.
  11. Så snart der kommer olie ud af hullet er der nok på og du kan skrue bolten på igen.
  12. Skift gear igennem alle modes.
  13. Åbn inspektions hullet og fyld på for sidste gang.
  14. Skru både bolten til inspektions hullet og hullet til at fylde op, i igen.
  15. Tør gearkassen af for resterende olie.

Hvornår bør man skifte gearkasseolien?

Det er anbefalet at skifte olie på en manuel gearkasse hver 80.000-100.000 km eller efter 5 år, alt efter hvad der kommer først. I semi-automatiske gearkasser bør den udskiftes for hver 60.000 km. På automatiske gearkasser varierer skiftet endnu mere. Fra 30 til flere hundrede tusinde kilometer. Det præcise interval til din bil kan du finde i bilens manual. 

 Nogle gange sker det at gearkasseolien mister sine egenskaber før tid, dette kan skyldes: 

  • Aggressiv kørsel
  • Kørsel med tung trailer
  • Hjulspin på glat underlag for længe
  • Forkert gearkasseolie
  • Kørsel i kø i varmt vejr for længe.
  • Forkert gearskifte.

Derfor, hver gang du kontrollerer oliestanden så kom en dråbe gearolie på en serviet og kik på den. Det må ikke indeholde fremmedlegemer. Sorte rester på oliepinden, en brændt lugt, eller et markant farveskifte, for eksempel, hvis olien var rød eller gul og den er blevet mørkebrun eller sort er yderligere indikation på at det bør skiftes.

Hvordan skifter man gearolie selv?

 For at skifte gearolie i en manuel gearkasse, gør følgende: 
  1. Find ud af hvor meget gearolie din gearkasse indeholder. Denne information findes i bilens manual. Bortset fra olien skal du bruge, alt efter design af gearkassen, en pakning, en o-ring til olieproppen, en beholder til at tømme olien ud i og en oliepåfylder. Du skal også bruge klude og ringgaffelnøgler til at skrue boltene løse. 
  2. Før du starter bør du køre 5-10 kilometer for at varme olien op og gøre den tyndere, dette vil også hjælpe til at olien løber nemmere af.
  3. Anbring bilen på en lift, en grav eller en rampe. Hvis det er nødvendigt, bloker da hjulene.
Anbring bilen på en lift, en grav eller en rampe
  1. Afmonter bundpladen.
  2. Anbring en beholder under gearkassen.
Anbring en beholder under gearkassen
  1. Fjern bundproppen (eksempelvis på Renault Megane, Audi 100 og Audi A6 og lad gearkasseolien løbe ud. Hvis der ikke er en bundprop (som på Opel Astra eller Chevrolet Lacetti) så løsen bolten i bunden og lad olien rende ud.
Løsen bolten i bunden og lad olien rende ud
  1. Fjern resterende olie med bremse rens.
Fjern resterende olie med bremse rens
  1. Hvis du har afmonteret bundkaret ved arbejdet, rens da overfladen af ved den gamle pakning, sprit området af og installer den pakning eller forsegler. Monter da bundkaret igen.
Sprit området af og installer den pakning eller forsegler
  1. Hvis du har skruet bundproppen ud så erstat o-ringen og monter proppen igen.
  2. Brug en slange eller en pumpe til at fylde den korrekte mængde olie på gearkassen igen.
  3. Monter alting i den modsatte rækkefølge som da du afmonterede. 
Automatisk gearkasseolie skal skiftes på et værksted. Du vil ikke have mulighed for at fjerne al olien på egen hånd. For at pumpe det hele ud skal man bruge specialværktøj som findes på autoværksteder.

Konklusion

Udskiftning af gearkasseolie og at påfylde i tide vil hjælpe til at udvide levetiden på både manuelle og automatiske gearkasser og sikre en god gearkasse. Følg vores råd og du vil kunne kontrollere niveauet og kvaliteten af olien på egen hånd og vurdere hvad næste skridt er. 

Din profil er en personlige assistent.

Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.