Hvad er en generator: defekter, funktion

Hvad er en generator: defekter, funktion

I denne artikel vil vi gennemgå generatorens funktion, mulige fejl på generatoren, men ikke mindst andre muligheder for fejl på bilens udstyr, som kan give problemer med for eksempel manglende strøm på batteriet.

Hvad er en generator og hvorfor er den vigtig?

Bilens generator sørger for at der er strøm til at starte bilen, og forsyner bilen med strøm under kørslen. Hvis generatoren ikke fungerer, aflades bilens batteri, resultatet er blandt andet startproblemer og svagt lys på bilen under kørslen.

Hvordan fungerer generatoren?

Hvordan fungerer generatoren

Generatoren er forbundet til motoren med en kilerem eller i nogen tilfælde en ribberem, den producerer strøm når motoren kører. Generatoren består af et hus, som er det man umiddelbart ser når man kigger på den, indeni findes en stator og en rotor, som er de dele der producerer strømmen ved induktion, statoren bevæger sig ikke, mens rotoren drejes rundt af kileremmen. Generatoren producerer vekselstrøm, som ved hjælp af en ensretter ændres til jævnstrøm som bilen kan bruge. Den sidste vigtige del er regulatoren der sørger for at strømspændingen passer til bilens aktuelle behov.

Hvordan opdager man at generatoren er defekt?

Moderne generatorer er meget slidstærke og holder i mange år, men selvfølgelig kan de gå i stykker. Hvis generatoren ikke fungerer som den skal, vil bilens batteri blive afladet hvilket fører til startproblemer fordi startmotoren bruger rigtig meget strøm.

Før det sker, vil man oftest se at batterilampen lyser i instrumentbrættet, man vil også opleve at forlygterne begynder at lyse svagere eller skifter styrke alt efter hvor hurtigt der køres. Disse tegn behøver dog ikke at betyde at bilgeneratoren er gået i stykker. Inden man går i gang med at udskifte generatoren bør man tjekke om batteriet er for gammelt, defekt eller aflader hurtigt, ledningerne der er forbundet til generatoren bør også tjekkes for fejl eller om de er løse, kileremmen eller ribberemmen skal tjekkes, hvis remmen er for slap trækker den ikke generatoren nok, det opdager man ofte fordi det giver en høj hvinende lyd når man gasser op. Først når disse fejlmuligheder er udelukket er det tid til at overveje om generatoren er defekt.

VIGTIGT! Inden man går i gang med at tjekke ledninger, tilslutninger, batteri og remme skal motoren være slukket og nøglen taget ud af tændingen.

Vi har lavet denne video med tips til fejlfinding, reparation og udskiftning af generatoren.

Fejlfinding på generatoren

Fejlfinding på generatoren

Hvis ladelampen lyser ved start af motoren, starter man med at tjekke om kileremmen er slap, er den det skal den strammes op. Er kontakterne på generatoren indstillet forkert skal de indstilles rigtigt, har generatoren en regulatormodstand kan den være brændt over og skal udskiftes, muligvis skal hele generatoren skiftes.

Hvis ladelampen lyser konstant ved høje omdrejninger kan der være en kortslutning på en af ledningerne til generatoren, find den defekte ledning og skift den ud. Regulatoren eller ensretteren kan være defekte og skal udskiftes. Kommutatoren kan være tilsmudset og trænge til en grundig rengøring.

Hvis ladelampen lyser klart når tændingen slås til, men blinker eller lyser svagt ved højere omdrejninger, kan der være fejl eller overgang i ledningerne til og fra generatoren eller ledningen til ladelampen, tjek ledningerne og udskift dem evt. Regulatoren på generatoren kan også være defekt og skal udskiftes. Endelig kan selve generatoren være defekt og klar til udskiftning.

Hvis ladelampen slet ikke tændes når tændingen slås til, kan der være fejl på ledningerne som før nævnt eller batteriet er afladet. Tjek ledninger og batteri og skift defekte ledninger, oplad batteriet eller skift det ud hvis det er nødvendigt. Er man heldig er det bare selve ladelampen der er defekt og skal udskiftes. Er kullene i generatoren slidt eller regulatoren defekt skal de udskiftes. Er der slæberingene oxiderede eller er der brud på viklingen på ankeret skal generatoren skiftes ud.

Hvis batteriet kun oplades delvist eller slet ikke kan det skyldes at kileremmen er for slap og skal strammes op. Ledningerne og tilslutninger kan være slidte, læse eller korroderede, og skal derfor enten strammes eller skiftes ud. Batteriet kan være defekt og skal skiftes ud. Regulatoren eller ensretteren kan være defekte og skal skiftes, kommutatoren kan være beskidt. Er ingen af fejlene til stede skal generatoren formentlig udskiftes.

Udskiftning af Generatoren

Generatoren er en meget central del af bilen, den udsættes for store belastninger og man bør derfor kun udskifte den selv hvis man har helt styr på hvordan man gør, ellers bør udskiftningen overlades til værkstedet. Det er vigtigt at generatoren placeres præcist, at remmen er stram nok, men ikke for stram, og man skal være meget opmærksom på at overholde det foreskrevne moment ved fastspændingen af generatoren. Endelig er det vigtigt at alle tilslutninger sidder hvor de skal og sidder fast. En god ide kan være at fotografere hvert skridt når man piller den gamle generator af, markere alle ledninger med et tal eller bogstav, og så gøre processen omvendt når man sætter den nye på. Men som sagt, er man i tvivl bør man lade en mekaniker stå for udskiftningen.

Konklusion

Generatoren er en af bilens mest vitale dele og det er derfor vigtigt at den fungerer som den skal. Men bare fordi man har startproblemer, lyset på bilen er svagt, eller for den sags skyld ladelampen lyser, behøver man ikke nødvendigvis at udskifte generatoren. Det er en god ide at starte med de oplagte emner som batteriet, derefter kileremmen og ledningerne og så de udskiftelige dele på generatoren. Første når alle andre muligheder er udelukket er det tid til at se på en udskiftning af selve generatoren, moderne generatorer er meget slidstærke og holder oftest i rigtig mange år.

Din profil er en personlige assistent.

Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.