TDI er en række turboladede motorer med direkte indsprøjtning, som produceres af Volkswagen Group. De debuterede på Audi 100 C3 i 1989. I dag er stort set alle modeller fra Volkswagen, Seat, Audi og Škoda udstyret med disse motorer. De er også installeret på nogle modeller fra Ford, Volvo, Mitsubishi, Chrysler og andre mærker.
Funktioner
TDI-motorer har cylinderblokke af aluminium eller støbejern. Der bruges som regel en rem i ventiltaktmekanismen, men der er også versioner der bruger kæde eller gear. Afhængig af motorversionen, har brændstofsystemet en højtrykspumpe, enhedsinjektorer eller en brændstofskinne. Der sidder en variabel-geometri turbolader på mange af bilerne, i stedet for en almindelig. Der er også twin-turbo versioner, hvoraf nogle kaldes BiTDI.
Populære TDI-motorer
Motorserier | Motorkapacitet, L | Motorkode | Antal cylindre | Antal ventiler | Maks. output, hk | Maks. drejningsmoment, Nm | Type brændstofindsprøjtning | Start på produktion | Modeller med motoren |
EA381 | 2.5 | 1T | in-line 5 | 10 | 120 | 265 | Direkte indsprøjtning | 1989 | Audi 100 C3 |
EA153 | 2.5 | BAC | in-line 5 | 10 | 174 | 400 | Enhedsinjektorer | 2003 | Volkswagen Touareg 1 |
5.0 | AJS | V10 | 20 | 313 | 750 | Enhedsinjektorer | 2002 | Volkswagen Phaeton 1 | |
EA180 | 1.9 | AFN | in-line 4 | 8 | 110 | 235 | Direkte indsprøjtning | 1996 | Volkswagen Golf 3; SEAT Cordoba 1; Volkswagen Vento 1; Audi A6 C5; Volkswagen Passat B4; Volkswagen Passat B5; SEAT Ibiza 2; Volkswagen Polo 3; SEAT Toledo 1; Volkswagen Sharan 1; Audi A4 B5 |
EA188 | 1.9 | AWX | in-line 4 | 8 | 130 | 285 | Enhedsinjektorer | 2000 | Audi A4 B6; Audi A6 C6; Škoda Superb 1; Volkswagen Passat B5 |
2.0 | BMM | in-line 4 | 8 | 140 | 320 | Enhedsinjektorer | 2004 | Audi A3 8P; Škoda Octavia 2; Volkswagen Caddy 3; SEAT Altea 1; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Jetta 5; SEAT Leon 2; Volkswagen Touran 1 | |
EA189 | 1.6 | CAYC | in-line 4 | 16 | 105 | 250 | Common rail | 2009 | Škoda Rapid 1; Audi A3 8P; SEAT Ibiza 4; Volkswagen Passat B7; Škoda Octavia 2; SEAT Leon 2; Škoda Yeti; Volkswagen Golf 6; Škoda Superb 2; Volkswagen Jetta 5 |
1.9 | CAAC | in-line 4 | 16 | 140 | 340 | Common rail | 2009 | Volkswagen Multivan T5; Volkswagen Caravelle T5; Volkswagen Transporter T5 | |
EA288 | 1.6 | DCXA | in-line 4 | 16 | 120 | 250 | Common rail | 2014 | Škoda Superb 3; Volkswagen Passat B8 |
2.0 | DBGC | in-line 4 | 16 | 150 | 340 | Common rail | 2016 | Škoda Kodiaq 1; Volkswagen Tiguan 2 | |
EA330 | 2.5 | BDH | V6 | 24 | 180 | 370 | Direkte indsprøjtning | 2004 | Audi A6 C5; Volkswagen Passat B5; Audi A4 B6 Cabrio |
EA381 | 2.5 | BJK | in-line 5 | 10 | 109 | 285 | Common rail | 2006 | Volkswagen Crafter 1 |
EA896 | 3.0 | CASA | V6 | 24 | 240 | 550 | Common rail | 2007 | Volkswagen Touareg 1; Audi Q7 4L |
EA897 | 3.0 | CRCA | V6 | 24 | 245 | 550 | Common rail | 2010 | Volkswagen Touareg 2; Audi Q7 4L |
EA898 | 4.2 | CKDA | V8 | 32 | 340 | 800 | Common rail | 2010 | Volkswagen Touareg 2 |
Almindelige fejl på TDI-motorer
Fejl | Motorer |
Den elektronisk styrede højtrykspumpe skal ofte justeres. | 1T; BDH |
Topstykket kan blive deform grundet overophedning af motoren, hvilket kan forårsages af fejl i kølesystemet. | 1T |
Indsugningsmanifolden kan revne. | BAC |
Tætninger i enhedsinjektorerne og tandempumpen mister deres tæthed over tid. | AJS; AWX; BAC |
Ventiltaktmekanismens gear går hurtigt i stykker. | AJS |
Ventilsæderne udbrænder efter en høj kilometerstand, hvilket fører til tab a kompression i motoren. | AFN |
Turbinebladene eller EGR-ventilen sætter sig sommetider fast. | AFN; AWX; CAAC; BDH; BMM |
Brug af olie i lav kvalitet får knastakslen eller de hydrauliske løftere til at slides hurtigt. | AWX; BJK |
Piezo-injektorerne går ofte i stykker. | BMM; CAYC; BJK; CKDA; CRCA; CASA; CAAC |
Fastgørelseselementerne på enhedsinjektorerne bliver løse, hvilket resulterer i utætheder | BMM |
Der opstår ofte utætheder under ventildækslet. | BDH; CAYC |
Diesel partikelfilteret stoppes til relativt hurtigt. | CAAC; DBGC; CKDA; CRCA; CASA; CAYC |
Varmevekslerens pakning tørrer ofte ud, hvilket fører til lækager med kølervæske. | DCXA |
Indsugningsmanifoldens hvirvelklapper kan sætte sig fast over tid. | CASA |
Kommentar