Direct-shift gearkasse (DSG): funktioner, fordele og ulemper

Direct-shift gearkasse (DSG): funktioner, fordele og ulemper

En direct-shift gearkasse (DSG) er en elektronisk styret automatgearkasse med dual-kobling og flere aksler. De sidder på mange biler fra Volkswagen Group. Dette gælder i særdeleshed biler fra Škoda, SEAT, Volkswagen og Bugatti.

Denne gearkasse debuterede i 2003 på Volkswagen Golf Mk4 R32. Det var verdens første automatgearkasse, der blev monteret på en masseproduceret bil. Den kan både bruges i manuel og automatisk tilstand.

Frem til i dag er der blevet produceret adskillige generationer af disse gearkasser. Mange af disse blev udviklet i samarbejde med andre fabrikanter, inklusive BorgWarner og LuK.

Sådan virker DSG

Den største fordel ved denne type gearkasse er den kontinuerlige overførsel af drejningsmoment, der opnås ved at bruge to koblinger og to gearaksler. Ét gear vælges mens den anden er klar  til at vælge. Det nødvendige gear vælges af den elektroniske styreenhed, baseret på signaler fra forskellige sensorer. Gearet vælges ved hjælp af styreventiler, elektromagnetiske ventiler og reguleringsventiler. For at skifte til manuel tilstand skal man rykke gearstangen til højre. For at skifte op eller ned i gear skal man rykke stangen til “+” eller “-”. Der tilbydes pedalskiftere i mange versioner med manuelt gearskifte.

Populære DSG versioner

VersionKodeAntal gearMaks. Motor drejningsmoment, NmMaks. motorkapacitet, LKoblingstypeProductions startModeller med gearkassen
DSG-6DQ250 (02E)63503,2tør2003Volkswagen Golf 5; Volkswagen Passat B6; Seat Leon 1P; Škoda Octavia A5; Volkswagen Jetta 5; Škoda Superb B6; Volkswagen Touran
DSG-7DQ200 (0AM)72502,0tør2007Škoda Rapid; Volkswagen Golf 6; Škoda Fabia 2; Volkswagen Polo 5; Volkswagen Passat B7; Škoda Superb B6; Volkswagen Jetta 6; Škoda Octavia A7
DSG-7DQ500 (0BT, 0BH,  0DL)76002,5olie2008Volkswagen Golf 7; Škoda Superb B8; Volkswagen Tiguan NF; Škoda Octavia A7; Volkswagen Passat B8; Volkswagen Jetta 6
DSG-7DQ380 (0DE)74202,0olie2015Volkswagen Golf 7 GTI; Volkswagen Magotan
DSG-7DQ381 (0GC)7420–4302,0olie2017Volkswagen Golf 7.5 R; Škoda Karoq; Volkswagen Tiguan 2; Škoda Octavia 3 A7; Volkswagen Golf Sportsvan; SEAT Leon 3; Volkswagen Arteon
DSG-7DL382 (0CK/0CL)75003,0olie2015Volkswagen Phideon

Almindelige fejl på DSG gearkasser

FejlGearkasser
Der opstår ofte ryk og vibrationer under drift.DQ250 (02E)
Magnetspolerne kan stoppes til med slidprodukter fra koblingen, hvis gearolien ikke udskiftes i tide.DQ250 (02E), DQ500 (0BT, 0BH,  0DL)
Koblingssættet nedslides for tidligt.DQ200 (0AM)
Den elektroniske styreenhed går i stykker.DQ200 (0AM)
Mechatronic enhedshuset kan revne grundet for højt olietryk.DQ200 (0AM)
Gaflen der vælger 6. gear går ofte i stykker.DQ200 (0AM)
Transmissionen kan overophedes grundet tilstopning af varmeveksleren.DQ500 (0BT, 0BH,  0DL)
Defekter i mechatronic enheden.DL382 (0CK, 0CL)
Gearolien mister hurtigt sine driftsegenskaber. Dette får koblingslejet til at nedslides.DL382 (0CK, 0CL)