TSI motorer: hvad står det for samt ydelsesparametre

TSI motorer: hvad står det for samt ydelsesparametre

TSI er en samling turboladede motorer med direkte indsprøjtning, der produceres af tyske Volkswagen Group. Den første TSI-motor havde en kapacitet på 1,4 liter og den blev først præsenteret i 2005 på Golf GT Mk5. Den blev i høj grad rost af eksperterne og den vandt prisen for ”Bedste Nye Motor” i den præstigefyldte konkurrence “International Engine of the Year”. I dag er modeller fra mærker som Volkswagen, SEAT og Škoda udstyret med TSI-motorer. Disse motorer har en høj ydeevne og stort drejningsmoment, på trods af deres relativt lave kapacitet. De er karakteriseret ved brændstoføkonomi.

Funktioner

TSI-motorer har 4 cylindre med 8 eller 16 ventiler. Motorblokken kan være lavet af støbejern eller aluminium. Topstykket er altid af aluminium. Motoren kan være turboladet eller med twin-turbo. I versionen med twin-turbo har motoren både en turbolader på udstødningen samt en mekanisk-drevet kompressor (superlader). Taktmekanismen bruger en kæde eller en rem, afhængig af versionen på takt-systemet.

Populære TSI Motorer

Motorserier Motorkapacitet, L Motorkode Antal cylindre Antal ventiler Maks. output, hk Maks. Drejningsmoment, Nm Start på produktion Modeller med gearkassen
EA111 1.2 CBZA 4 4 86 160 2010 SEAT Toledo 4; Škoda Fabia 2; Volkswagen Caddy 3; Volkswagen Golf 6; Škoda Roomster 1
CBZB 8 8 105 175 2009 Volkswagen Caddy 3; SEAT Leon 2; Volkswagen Polo 5; Škoda Roomster 1; SEAT Ibiza 4; Volkswagen Golf 6; SEAT Altea 1; Volkswagen Beetle 2; Škoda Fabia 2; Škoda Rapid 1; Volkswagen Jetta 6; Škoda Yeti 1; Volkswagen Touran 1; SEAT Toledo 4
1.4 BMY 4 16 140 220 2005 Volkswagen Jetta 5; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Touran 1
CAVA 4 16 150 240 2008 Volkswagen Tiguan
CAXA 4 16 122 200 2006 Volkswagen Golf 5; Volkswagen Jetta 5; Škoda Octavia 2; Volkswagen Golf 6; Volkswagen Jetta 6; Škoda Rapid 1; Volkswagen Passat B6; Škoda Yeti 1; Volkswagen Passat B7; SEAT Toledo 4; Volkswagen Scirocco 3; Volkswagen Tiguan 1; Volkswagen Eos 1
EA211 1.2 CJZA 4 16 105 175 2012 SEAT Leon 3; Škoda Octavia 3; Volkswagen Golf 7
CJZB 4 16 86 160 2012 Škoda Octavia 3; SEAT Leon 3; Volkswagen Golf 7
1.4 CMBA 4 16 122 200 2012 SEAT Leon 3; Volkswagen Golf 7
CZCA 4 16 125 200 2013 Škoda Fabia 3; Volkswagen Golf 7; Škoda Superb 3; Volkswagen Tiguan 2; Škoda Kodiaq 1; Škoda Octavia 3; Volkswagen Jetta 6; Volkswagen Passat B8; Škoda Rapid 1; Volkswagen Polo 1; Škoda Yeti 1
CZDA 4 16 150 250 2014 Volkswagen Beetle 5C; Volkswagen Tiguan 1; Škoda Octavia 3; Volkswagen Golf 7; Volkswagen Touran 2; Škoda Kodiaq 1; Škoda Yeti 1; Volkswagen Tiguan 2; Volkswagen Passat B8; Volkswagen Sharan 2
1.5 DACA 4 16 130 200 2016 Volkswagen Golf 7; SEAT Leon 3; Volkswagen Golf 8; SEAT Leon 4
EA888 1.8 BZB 4 16 160 250 2007 Volkswagen Passat B6; SEAT Leon 2; Škoda Superb 2; SEAT Altea 1; Škoda Octavia 2; SEAT Toledo 3
CDAB 4 16 152 250 2009 Volkswagen Passat B7; Volkswagen Passat CC; Škoda Octavia 2; Škoda Superb 2; Škoda Yeti 1
CJSA 4 16 180 250 2012 SEAT Leon 3; Škoda Octavia 3; Volkswagen Passat B8; Škoda Superb 3; Volkswagen Touran 2
2.0 CCZB 4 16 211 280 2009 Volkswagen Golf 6; Volkswagen Tiguan 1; Volkswagen Scirocco 3; Volkswagen Eos 1; Volkswagen New Beetle 2; SEAT Altea 1; Volkswagen Passat CC; Volkswagen Passat B7
CHHA 4 16 230 350 2013 Škoda Octavia 3; Volkswagen Golf 7
CYRC 4 16 250 370 2018 Volkswagen Touareg 3

Almindelige fejl på TSI-motorer

FejlMotorer
Ventil-taktkæden eller remmen udstrækkes eller går i stykker for tidligt.CBZA; CBZB; BMY; CJSA; CCZB; CDAB; CHHA; BZB; CZCA; CJZB; CAVA
Omfattende vibrationer fra motoren i tomgang.CBZA; CBZB; BMY
Motoren er langsom til at blive varm.CBZB; CBZA; CMBA
Motoren er meget sensitiv overfor brændstofkvaliteten. Der ophobes kulstofaflejringer på indsugningsventilerne, når der bruges brændstof af dårlig kvalitet.BMY; CAVA; CJZA; BZB; CJZB
Motorens stempler brænder grundet slag.BMY; CAVA
Stempelringene sætter sig hurtigt fast, hvilket skaber et øget olieforbrug.BMY; CCZB; CZCA; CZDA; CDAB
Der siver kølervæske ud nær intercooleren.BMY
Turboladerens elektroniske styreventil går ofte i stykker.CAVA
Motorens stempler begynder at banke ved en relativ lav kilometerstand.CJZA
Tændingsspolerne kan gå i stykker grundet fejl på tændrørene eller fejl under udskiftning af tændrør.CMBA; BZB; CCZB
Turboladerens aktuator (wastegate) stang sætter sig ofte fast.CJZA; CMBA; CZCA; CZDA; CJZB
Ryk i motoren ved lave omdrejninger.DACA
Krumtappens ventilationssystem stoppes hurtigt til, hvilket fører til at øget olieforbrug.BZB
Højtrykspumpen til brændstof har en kort levetid.CDAB; CCZB
Oliepumpen går ofte i stykker, hvilket fører til en reducering af olietrykket, hvilket kan forårsage at krumtapakslens hovedlejer og forbindelsesstænger glider.CHHA

Kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *