TSI motorer: hvad står det for samt ydelsesparametre

TSI motorer: hvad står det for samt ydelsesparametre

TSI er en samling turboladede motorer med direkte indsprøjtning, der produceres af tyske Volkswagen Group. Den første TSI-motor havde en kapacitet på 1,4 liter og den blev først præsenteret i 2005 på Golf GT Mk5. Den blev i høj grad rost af eksperterne og den vandt prisen for ”Bedste Nye Motor” i den præstigefyldte konkurrence “International Engine of the Year”. I dag er modeller fra mærker som Volkswagen, SEAT og Škoda udstyret med TSI-motorer. Disse motorer har en høj ydeevne og stort drejningsmoment, på trods af deres relativt lave kapacitet. De er karakteriseret ved brændstoføkonomi.

Funktioner

TSI-motorer har 4 cylindre med 8 eller 16 ventiler. Motorblokken kan være lavet af støbejern eller aluminium. Topstykket er altid af aluminium. Motoren kan være turboladet eller med twin-turbo. I versionen med twin-turbo har motoren både en turbolader på udstødningen samt en mekanisk-drevet kompressor (superlader). Taktmekanismen bruger en kæde eller en rem, afhængig af versionen på takt-systemet.

Populære TSI Motorer

Motorserier Motorkapacitet, L Motorkode Antal cylindre Antal ventiler Maks. output, hk Maks. Drejningsmoment, Nm Start på produktion Modeller med gearkassen
EA111 1.2 CBZA 4 4 86 160 2010 SEAT Toledo 4; Škoda Fabia 2; Volkswagen Caddy 3; Volkswagen Golf 6; Škoda Roomster 1
CBZB 8 8 105 175 2009 Volkswagen Caddy 3; SEAT Leon 2; Volkswagen Polo 5; Škoda Roomster 1; SEAT Ibiza 4; Volkswagen Golf 6; SEAT Altea 1; Volkswagen Beetle 2; Škoda Fabia 2; Škoda Rapid 1; Volkswagen Jetta 6; Škoda Yeti 1; Volkswagen Touran 1; SEAT Toledo 4
1.4 BMY 4 16 140 220 2005 Volkswagen Jetta 5; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Touran 1
CAVA 4 16 150 240 2008 Volkswagen Tiguan
CAXA 4 16 122 200 2006 Volkswagen Golf 5; Volkswagen Jetta 5; Škoda Octavia 2; Volkswagen Golf 6; Volkswagen Jetta 6; Škoda Rapid 1; Volkswagen Passat B6; Škoda Yeti 1; Volkswagen Passat B7; SEAT Toledo 4; Volkswagen Scirocco 3; Volkswagen Tiguan 1; Volkswagen Eos 1
EA211 1.2 CJZA 4 16 105 175 2012 SEAT Leon 3; Škoda Octavia 3; Volkswagen Golf 7
CJZB 4 16 86 160 2012 Škoda Octavia 3; SEAT Leon 3; Volkswagen Golf 7
1.4 CMBA 4 16 122 200 2012 SEAT Leon 3; Volkswagen Golf 7
CZCA 4 16 125 200 2013 Škoda Fabia 3; Volkswagen Golf 7; Škoda Superb 3; Volkswagen Tiguan 2; Škoda Kodiaq 1; Škoda Octavia 3; Volkswagen Jetta 6; Volkswagen Passat B8; Škoda Rapid 1; Volkswagen Polo 1; Škoda Yeti 1
CZDA 4 16 150 250 2014 Volkswagen Beetle 5C; Volkswagen Tiguan 1; Škoda Octavia 3; Volkswagen Golf 7; Volkswagen Touran 2; Škoda Kodiaq 1; Škoda Yeti 1; Volkswagen Tiguan 2; Volkswagen Passat B8; Volkswagen Sharan 2
1.5 DACA 4 16 130 200 2016 Volkswagen Golf 7; SEAT Leon 3; Volkswagen Golf 8; SEAT Leon 4
EA888 1.8 BZB 4 16 160 250 2007 Volkswagen Passat B6; SEAT Leon 2; Škoda Superb 2; SEAT Altea 1; Škoda Octavia 2; SEAT Toledo 3
CDAB 4 16 152 250 2009 Volkswagen Passat B7; Volkswagen Passat CC; Škoda Octavia 2; Škoda Superb 2; Škoda Yeti 1
CJSA 4 16 180 250 2012 SEAT Leon 3; Škoda Octavia 3; Volkswagen Passat B8; Škoda Superb 3; Volkswagen Touran 2
2.0 CCZB 4 16 211 280 2009 Volkswagen Golf 6; Volkswagen Tiguan 1; Volkswagen Scirocco 3; Volkswagen Eos 1; Volkswagen New Beetle 2; SEAT Altea 1; Volkswagen Passat CC; Volkswagen Passat B7
CHHA 4 16 230 350 2013 Škoda Octavia 3; Volkswagen Golf 7
CYRC 4 16 250 370 2018 Volkswagen Touareg 3

Almindelige fejl på TSI-motorer

FejlMotorer
Ventil-taktkæden eller remmen udstrækkes eller går i stykker for tidligt.CBZA; CBZB; BMY; CJSA; CCZB; CDAB; CHHA; BZB; CZCA; CJZB; CAVA
Omfattende vibrationer fra motoren i tomgang.CBZA; CBZB; BMY
Motoren er langsom til at blive varm.CBZB; CBZA; CMBA
Motoren er meget sensitiv overfor brændstofkvaliteten. Der ophobes kulstofaflejringer på indsugningsventilerne, når der bruges brændstof af dårlig kvalitet.BMY; CAVA; CJZA; BZB; CJZB
Motorens stempler brænder grundet slag.BMY; CAVA
Stempelringene sætter sig hurtigt fast, hvilket skaber et øget olieforbrug.BMY; CCZB; CZCA; CZDA; CDAB
Der siver kølervæske ud nær intercooleren.BMY
Turboladerens elektroniske styreventil går ofte i stykker.CAVA
Motorens stempler begynder at banke ved en relativ lav kilometerstand.CJZA
Tændingsspolerne kan gå i stykker grundet fejl på tændrørene eller fejl under udskiftning af tændrør.CMBA; BZB; CCZB
Turboladerens aktuator (wastegate) stang sætter sig ofte fast.CJZA; CMBA; CZCA; CZDA; CJZB
Ryk i motoren ved lave omdrejninger.DACA
Krumtappens ventilationssystem stoppes hurtigt til, hvilket fører til at øget olieforbrug.BZB
Højtrykspumpen til brændstof har en kort levetid.CDAB; CCZB
Oliepumpen går ofte i stykker, hvilket fører til en reducering af olietrykket, hvilket kan forårsage at krumtapakslens hovedlejer og forbindelsesstænger glider.CHHA

Kommentarer – 2

  • @user_242952
    12.06.2023 09:22
    Medlem

    Min motor type er CAVD
    Bruger bruger 1/4 liter olie pr 1000 km
    og oliefilter skiftes for hver 5000km pga det stopper og giver lavt olietryk
    hvad er der galt ????

    • @Throfew90
      20.09.2023 11:57
      Medlem

      Måske har du problemer med stemplerne eller oliepumpen. Det bedste er at kontakte din mekaniker.

Din profil er en personlige assistent.

Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.