TSI er en samling turboladede motorer med direkte indsprøjtning, der produceres af tyske Volkswagen Group. Den første TSI-motor havde en kapacitet på 1,4 liter og den blev først præsenteret i 2005 på Golf GT Mk5. Den blev i høj grad rost af eksperterne og den vandt prisen for ”Bedste Nye Motor” i den præstigefyldte konkurrence “International Engine of the Year”. I dag er modeller fra mærker som Volkswagen, SEAT og Škoda udstyret med TSI-motorer. Disse motorer har en høj ydeevne og stort drejningsmoment, på trods af deres relativt lave kapacitet. De er karakteriseret ved brændstoføkonomi.
Funktioner
TSI-motorer har 4 cylindre med 8 eller 16 ventiler. Motorblokken kan være lavet af støbejern eller aluminium. Topstykket er altid af aluminium. Motoren kan være turboladet eller med twin-turbo. I versionen med twin-turbo har motoren både en turbolader på udstødningen samt en mekanisk-drevet kompressor (superlader). Taktmekanismen bruger en kæde eller en rem, afhængig af versionen på takt-systemet.
Populære TSI Motorer
Motorserier | Motorkapacitet, L | Motorkode | Antal cylindre | Antal ventiler | Maks. output, hk | Maks. Drejningsmoment, Nm | Start på produktion | Modeller med gearkassen |
EA111 | 1.2 | CBZA | 4 | 4 | 86 | 160 | 2010 | SEAT Toledo 4; Škoda Fabia 2; Volkswagen Caddy 3; Volkswagen Golf 6; Škoda Roomster 1 |
CBZB | 8 | 8 | 105 | 175 | 2009 | Volkswagen Caddy 3; SEAT Leon 2; Volkswagen Polo 5; Škoda Roomster 1; SEAT Ibiza 4; Volkswagen Golf 6; SEAT Altea 1; Volkswagen Beetle 2; Škoda Fabia 2; Škoda Rapid 1; Volkswagen Jetta 6; Škoda Yeti 1; Volkswagen Touran 1; SEAT Toledo 4 | ||
1.4 | BMY | 4 | 16 | 140 | 220 | 2005 | Volkswagen Jetta 5; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Touran 1 | |
CAVA | 4 | 16 | 150 | 240 | 2008 | Volkswagen Tiguan | ||
CAXA | 4 | 16 | 122 | 200 | 2006 | Volkswagen Golf 5; Volkswagen Jetta 5; Škoda Octavia 2; Volkswagen Golf 6; Volkswagen Jetta 6; Škoda Rapid 1; Volkswagen Passat B6; Škoda Yeti 1; Volkswagen Passat B7; SEAT Toledo 4; Volkswagen Scirocco 3; Volkswagen Tiguan 1; Volkswagen Eos 1 | ||
EA211 | 1.2 | CJZA | 4 | 16 | 105 | 175 | 2012 | SEAT Leon 3; Škoda Octavia 3; Volkswagen Golf 7 |
CJZB | 4 | 16 | 86 | 160 | 2012 | Škoda Octavia 3; SEAT Leon 3; Volkswagen Golf 7 | ||
1.4 | CMBA | 4 | 16 | 122 | 200 | 2012 | SEAT Leon 3; Volkswagen Golf 7 | |
CZCA | 4 | 16 | 125 | 200 | 2013 | Škoda Fabia 3; Volkswagen Golf 7; Škoda Superb 3; Volkswagen Tiguan 2; Škoda Kodiaq 1; Škoda Octavia 3; Volkswagen Jetta 6; Volkswagen Passat B8; Škoda Rapid 1; Volkswagen Polo 1; Škoda Yeti 1 | ||
CZDA | 4 | 16 | 150 | 250 | 2014 | Volkswagen Beetle 5C; Volkswagen Tiguan 1; Škoda Octavia 3; Volkswagen Golf 7; Volkswagen Touran 2; Škoda Kodiaq 1; Škoda Yeti 1; Volkswagen Tiguan 2; Volkswagen Passat B8; Volkswagen Sharan 2 | ||
1.5 | DACA | 4 | 16 | 130 | 200 | 2016 | Volkswagen Golf 7; SEAT Leon 3; Volkswagen Golf 8; SEAT Leon 4 | |
EA888 | 1.8 | BZB | 4 | 16 | 160 | 250 | 2007 | Volkswagen Passat B6; SEAT Leon 2; Škoda Superb 2; SEAT Altea 1; Škoda Octavia 2; SEAT Toledo 3 |
CDAB | 4 | 16 | 152 | 250 | 2009 | Volkswagen Passat B7; Volkswagen Passat CC; Škoda Octavia 2; Škoda Superb 2; Škoda Yeti 1 | ||
CJSA | 4 | 16 | 180 | 250 | 2012 | SEAT Leon 3; Škoda Octavia 3; Volkswagen Passat B8; Škoda Superb 3; Volkswagen Touran 2 | ||
2.0 | CCZB | 4 | 16 | 211 | 280 | 2009 | Volkswagen Golf 6; Volkswagen Tiguan 1; Volkswagen Scirocco 3; Volkswagen Eos 1; Volkswagen New Beetle 2; SEAT Altea 1; Volkswagen Passat CC; Volkswagen Passat B7 | |
CHHA | 4 | 16 | 230 | 350 | 2013 | Škoda Octavia 3; Volkswagen Golf 7 | ||
CYRC | 4 | 16 | 250 | 370 | 2018 | Volkswagen Touareg 3 |
Almindelige fejl på TSI-motorer
Fejl | Motorer |
Ventil-taktkæden eller remmen udstrækkes eller går i stykker for tidligt. | CBZA; CBZB; BMY; CJSA; CCZB; CDAB; CHHA; BZB; CZCA; CJZB; CAVA |
Omfattende vibrationer fra motoren i tomgang. | CBZA; CBZB; BMY |
Motoren er langsom til at blive varm. | CBZB; CBZA; CMBA |
Motoren er meget sensitiv overfor brændstofkvaliteten. Der ophobes kulstofaflejringer på indsugningsventilerne, når der bruges brændstof af dårlig kvalitet. | BMY; CAVA; CJZA; BZB; CJZB |
Motorens stempler brænder grundet slag. | BMY; CAVA |
Stempelringene sætter sig hurtigt fast, hvilket skaber et øget olieforbrug. | BMY; CCZB; CZCA; CZDA; CDAB |
Der siver kølervæske ud nær intercooleren. | BMY |
Turboladerens elektroniske styreventil går ofte i stykker. | CAVA |
Motorens stempler begynder at banke ved en relativ lav kilometerstand. | CJZA |
Tændingsspolerne kan gå i stykker grundet fejl på tændrørene eller fejl under udskiftning af tændrør. | CMBA; BZB; CCZB |
Turboladerens aktuator (wastegate) stang sætter sig ofte fast. | CJZA; CMBA; CZCA; CZDA; CJZB |
Ryk i motoren ved lave omdrejninger. | DACA |
Krumtappens ventilationssystem stoppes hurtigt til, hvilket fører til at øget olieforbrug. | BZB |
Højtrykspumpen til brændstof har en kort levetid. | CDAB; CCZB |
Oliepumpen går ofte i stykker, hvilket fører til en reducering af olietrykket, hvilket kan forårsage at krumtapakslens hovedlejer og forbindelsesstænger glider. | CHHA |
- @user_24295212.06.2023 09:22Medlem
Min motor type er CAVD
Bruger bruger 1/4 liter olie pr 1000 km
og oliefilter skiftes for hver 5000km pga det stopper og giver lavt olietryk
hvad er der galt ????- @Throfew9020.09.2023 11:57Medlem
Måske har du problemer med stemplerne eller oliepumpen. Det bedste er at kontakte din mekaniker.
Kommentarer – 2