D3, D4 og D5 motorer: hvad står det for samt ydelsesparametre

D3, D4 og D5 motorer: hvad står det for samt ydelsesparametre

D3, D4 og D5 er turboladede dieselmotorer med Common Rail indsprøjtning, som sidder på biler fra Volvo. De kom først frem i 2001. I dag bruges disse motorer på de fleste modeller fra dette mærke. Motorerne er karakteriseret ved en høj ydeevne og en god pålidelighed. De støjer minimalt, er nemme at vedligeholde og hjælper med at reducere brændstofforbruget.

Egenskaber for D3, D4 og D5 motorer

D3, D4 og D5 motorer har 4 eller 5 cylindre. De fremstilles af aluminium. Disse motorer har én eller to turboer. Der bruges sommetider en variabel-geometri turbolader. Afhængig af versionen, kan indsprøjtningssystemet være udstyret med elektromagnetiske eller piezoelektriske injektorer. Der bruges en rem i ventiltimingssystemet. Nogle af motorerne har I-Art – en af Volvos egne opfindelser. Det involverer brugen af en individuel tryk- og temperatursensor og en mikroprocessor for hvor injektor. Dette gør at motoren kører jævnt og det hjælper med at reducere brændstofforbruget og skadelige emissioner så meget som muligt.

Popular D3, D4 and D5 engines

Versionsnavn Kode Antal cylindre Antal ventiler Kapacitet, l Maks. ydelse, hk Maks. moment, N⋅m Start på produktion Volvo modeller med denne motor
D3 D4204T16 4 16 2.0 150 320 2018 V40CC; XC40; S90; V60
D4204T9 4 16 2.0 150 320 2015 V40; S90; XC40; V60; S60; V70; V90
D4204T4 4 16 2.0 150 350 2016 S60CC; V60CC; V90; V60; XC60
D5204T2 5 20 2.0 163 400 2010 XC60; S60; V70; S80
D4 D4204T14 4 16 2.0 190 400 2014 V60; S90; XC60; S60; V40; V90; XC90
D5204T 5 20 2.0 177 400 2009 C30; C70; S40; V50
D4204T6 4 16 2.0 190 420 2016 XC90
D5 D5244T 5 20 2.4 163 340 2001 S60; V70; S80; XC70; XC90
D5244T4 5 20 2.4 185 400 2005 S60; XC60; S80; XC70; V70; XC90
D5244T15 5 20 2.4 215 440 2010 V60; S80; XC60; S60; XC70
D4204T11 4 16 2.0 225 470 2016 S60; V70; XC90

Almindelige fejl på D3, D4 og D5 motorer

FejlMotorer
Gummislangerne på turboladeren og intercooleren revner ofte.D4204T14
Tætningerne bliver hurtigt utætte.D4204T14
Der kan opstå lækager under pakningen i ventildækslet.D4204T14
Tandremmen har en kort levetid.D4204T14; D5244T4; D5244T15; D5244T
Disel partikelfilteret og EGR-ventilen stoppes hurtigt til.D4204T14; D5244T15; D5244T
Intercoolerens pakning bliver hurtigt ubrugelig.D4204T9; D4204T4
De hydrauliske ventilløftere er meget sensitive overfor kvaliteten på brændstoffet.D5244T4; D5244T15; D5244T
Brændstofinjektorerne går ofte i stykker.D5244T
Trykstyringsventilen til brændstofskinnen går sommetider i stykker.D5244T
Hvirvelflapperne i indsugningsmanifolden sætter sig ofte fast.D5244T4
Turboladerens aktuator går i stykker for tidligt.D5244T4

Kommentarer – 1

  • @user_217674
    23.05.2022 08:01
    Medlem

    Goddag

    Er der ingen større fejl på 5204T 5 cyl. 20 ventilet 2.0 l diesel
    Skal det forstås sådan. at det er en meget pålidelig motor denne model

    MVH. Tom Hollænder

Din profil er en personlige assistent.

Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.