D3, D4 og D5 er turboladede dieselmotorer med Common Rail indsprøjtning, som sidder på biler fra Volvo. De kom først frem i 2001. I dag bruges disse motorer på de fleste modeller fra dette mærke. Motorerne er karakteriseret ved en høj ydeevne og en god pålidelighed. De støjer minimalt, er nemme at vedligeholde og hjælper med at reducere brændstofforbruget.
Egenskaber for D3, D4 og D5 motorer
D3, D4 og D5 motorer har 4 eller 5 cylindre. De fremstilles af aluminium. Disse motorer har én eller to turboer. Der bruges sommetider en variabel-geometri turbolader. Afhængig af versionen, kan indsprøjtningssystemet være udstyret med elektromagnetiske eller piezoelektriske injektorer. Der bruges en rem i ventiltimingssystemet. Nogle af motorerne har I-Art – en af Volvos egne opfindelser. Det involverer brugen af en individuel tryk- og temperatursensor og en mikroprocessor for hvor injektor. Dette gør at motoren kører jævnt og det hjælper med at reducere brændstofforbruget og skadelige emissioner så meget som muligt.
Popular D3, D4 and D5 engines
Versionsnavn | Kode | Antal cylindre | Antal ventiler | Kapacitet, l | Maks. ydelse, hk | Maks. moment, N⋅m | Start på produktion | Volvo modeller med denne motor |
D3 | D4204T16 | 4 | 16 | 2.0 | 150 | 320 | 2018 | V40CC; XC40; S90; V60 |
D4204T9 | 4 | 16 | 2.0 | 150 | 320 | 2015 | V40; S90; XC40; V60; S60; V70; V90 | |
D4204T4 | 4 | 16 | 2.0 | 150 | 350 | 2016 | S60CC; V60CC; V90; V60; XC60 | |
D5204T2 | 5 | 20 | 2.0 | 163 | 400 | 2010 | XC60; S60; V70; S80 | |
D4 | D4204T14 | 4 | 16 | 2.0 | 190 | 400 | 2014 | V60; S90; XC60; S60; V40; V90; XC90 |
D5204T | 5 | 20 | 2.0 | 177 | 400 | 2009 | C30; C70; S40; V50 | |
D4204T6 | 4 | 16 | 2.0 | 190 | 420 | 2016 | XC90 | |
D5 | D5244T | 5 | 20 | 2.4 | 163 | 340 | 2001 | S60; V70; S80; XC70; XC90 |
D5244T4 | 5 | 20 | 2.4 | 185 | 400 | 2005 | S60; XC60; S80; XC70; V70; XC90 | |
D5244T15 | 5 | 20 | 2.4 | 215 | 440 | 2010 | V60; S80; XC60; S60; XC70 | |
D4204T11 | 4 | 16 | 2.0 | 225 | 470 | 2016 | S60; V70; XC90 |
Almindelige fejl på D3, D4 og D5 motorer
Fejl | Motorer |
Gummislangerne på turboladeren og intercooleren revner ofte. | D4204T14 |
Tætningerne bliver hurtigt utætte. | D4204T14 |
Der kan opstå lækager under pakningen i ventildækslet. | D4204T14 |
Tandremmen har en kort levetid. | D4204T14; D5244T4; D5244T15; D5244T |
Disel partikelfilteret og EGR-ventilen stoppes hurtigt til. | D4204T14; D5244T15; D5244T |
Intercoolerens pakning bliver hurtigt ubrugelig. | D4204T9; D4204T4 |
De hydrauliske ventilløftere er meget sensitive overfor kvaliteten på brændstoffet. | D5244T4; D5244T15; D5244T |
Brændstofinjektorerne går ofte i stykker. | D5244T |
Trykstyringsventilen til brændstofskinnen går sommetider i stykker. | D5244T |
Hvirvelflapperne i indsugningsmanifolden sætter sig ofte fast. | D5244T4 |
Turboladerens aktuator går i stykker for tidligt. | D5244T4 |
- @user_21767423.05.2022 08:01Medlem
Goddag
Er der ingen større fejl på 5204T 5 cyl. 20 ventilet 2.0 l diesel
Skal det forstås sådan. at det er en meget pålidelig motor denne model
MVH. Tom Hollænder
Kommentarer – 1