ASR: definition, funktion, driftsprincip og årsag til fejl

ASR: definition, funktion, driftsprincip og årsag til fejl

ASR er et elektro-hydraulisk sikkerhedssystem, der forhindrer at hjulene skrider. Det sidder på biler fra Audi, Peugeot, Fiat, Renault, Seat, Volkswagen samt nogle andre biler. Det forbedrer vejgrebet og reducerer belastningen på gearkassen, når man kører offroad. Dette system sikrer en pålidelig start på våde og isdækkede veje samt forbedrer køretøjets styreegenskaber op ad bakke.

Sådan virker ASR

Systemet overvåger konstant hjulenes rotationshastighed og kompenserer for de målinger det modtager. Disse data kommer fra ABS-sensorerne. Hvis disse data indikerer at hjulene skrider, påføres der bremsekraft på det hjul. Dette gøres ved hjælp af en returpumpe til bremsevæske samt nogle ekstra magnetventiler. Disse ventiler og pumpen samarbejder for at opbygge og justere trykket i bremsekredsløbene. Derudover kan motorens drejningsmoment reduceres, indtil der opnås vejgreb igen.

ASR kan deaktiveres ved et tryk på en knap i midterkonsollen. Dette kan sommetider være brugbart på vejsektioner med frisk sne. I dette tilfælde begrænser ASR ikke motorhastigheden, når der trykkes på speederen.

Populære biler med ASR

  • Audi A6 C5, A2 8ZO, A4 В6;
  • Peugeot 3008 I, 207;
  • Fiat Doblo I, II, Stilo;
  • Renault Megane III, Scenic II;
  • Seat Leon FR Mk3;
  • Volkswagen Golf V, Volkswagen Transporter T5.

Årsager til fejl på ASR

  • Fejl på tændspolen.
  • Skader på højspændingsledningerne.
  • Fejl i gasspjældet.
  • Beskidte ABS-sensorer eller brud på ledningerne.
  • En lav mængde bremsevæske.
  • Dårlig kontakt i et relæ.
Din profil er en personlige assistent.

Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.