Hvad er TFSI? Motorydelsesegenskaber

Hvad er TFSI? Motorydelsesegenskaber

TFSI (Turbo fuel stratified injection) er et mærkenavn der tilhører Volkswagen Group. Det bruges til at fremstille turboladede motorer med direkte indsprøjtningssystem, som har været monteret på biler fra Audi siden 2004. Dette navn bruges også til nogle versioner af 2-liters motorer, som bruges på biler fra SEAT, Škoda og ‎Volkswagen.

Egenskaber for TFSI-motorer

De fleste TFSI-motorer er 4-cylindrede enheder med 8 eller 16 ventiler. Versioner med 6 cylindre og 24 ventiler er meget sjældnere. Motorblokken fremstilles som regel af aluminium, men den kan også fremstilles af støbejern. Motorerne er udstyret med en turbolader, der ofte er en type med variabel geometri. Versioner med twin-turbo er også populære- Ventiltimingssystemet er ofte med kæde- eller remtræk. Men der er også kombinerede versioner, der både bruger en kæde og en rem samtidig.

Populære TFSI-motorer

Serier Motorkapacitet, l Versionskode Antal cylindre og deres arrangement Antal ventiler Maks. ydelse, hk Maks. moment, N⋅m Start på produktion Bilmodeller med gearkassen
EA113 2.0 AXX Rækkemotor-fire 16 200 280 2004 Audi A3 8P; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Passat B6
EA111 1.2 CBZB Rækkemotor-fire 8 105 175 2009 Audi A3 8P
1.4 CAXA Rækkemotor-fire 16 122 200 2006 Audi A1 8X
EA211 1.2 CJZA Rækkemotor-fire 16 105 175 2012 Audi A3 8V
1.4 CXSA Rækkemotor-fire 16 122 200 2013 Audi A3 8V
1.4 CZEA Rækkemotor-fire 16 150 250 2014 Audi Q2 GA; Audi A3 8V; Audi A1 8X; Audi Q3 8U
1.5 DADA Rækkemotor-fire 16 150 250 2017 Audi A1 GB; Audi Q2 GA; Audi A3 8V; Audi Q3 F3
EA839 3.0 CWGD V6 24 354 500 2016 Audi S4 B9; Audi S5 F5; Audi SQ5 FY
3.0 CZSE V6 24 340 500 2017 Audi A8 D5; Audi Q8 F1
EA888 1.8 CABA Rækkemotor-fire 16 120 230 2008 Audi A4 B8
CCTA Rækkemotor-fire 16 200 280 2008 Audi A3 8P; Audi TT 8J; Audi Q3 8U
CDAA Rækkemotor-fire 16 160 250 2008 Audi A3 8P; Audi A TT 8J
CDNB Rækkemotor-fire 16 180 320 2008 Audi A4 B8; Audi A6 C7; Audi A5 8T; Audi Q5 8R
2.0 CYRB Rækkemotor-fire 16 250 370 2015 Audi A5 F5; Audi A4 B9; Audi Q7 4M; Audi A4 allroad B9

Almindelige fejl på TFSI-motorer

FejlMotorer
Indsugningsventilerne og turbinebladende opbygger hurtigt kulstofaflejringer.AXX; CAXA; CJZA; CDAA; CCTA; CDNB; CABA
Tændspolerne har en kort levetid.AXX; CDNB; CDAA; CABA
Knastakslen går hurtigt i stykker.AXX
Tandremmen eller taktkæden går relativt hurtigt i stykker.AXX; CBZB; CAXA; CYRB; CCTA; CDAA; CDNB; CABA
Motoren vibrerer meget under tomgang.CBZB
Den elektriske aktuator der er ansvarlig for at ændre turbinebladenes vinkler, går ofte i stykker.CAXA; CJZA; CXSA; CZEA; CBZB
Stemplerne kan revne ved brug af brændstof af dårlig kvalitet.CAXA
Olieforbruget øges betydeligt da stempelringene giver meget modstand eller hvis krumtaphusets ventilationssystem stoppes til.CXSA.CZEA; CDAA; CDNB; CYRB; CCTA
Knastakslerne slides ujævnt.CZEA
Højtryksbrændstofpumpen bliver ofte utæt.CDAA
Din profil er en personlige assistent.

Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.