Xtronic CVT er en elektronisk styret kontinuerlig variabel gearkasse, der sidder på mange modeller fra Nissan og på nogle fra Renault og Infiniti. Den er blevet produceret siden midten af 2000’erne. Moderne modeller har en tilstand for manuelt gearskifte med 6 virtuelle gear. Alle Xtronic CVT-gearkasser fremstilles af den japanske virksomhed, Jatco, et datterselskab under Nissan Motor Co., Ltd.
Driftsprincippet for Xtronic CVT
I de fleste tilfælde er Xtronic CVT-gearkassen en kontinuerlig variabel gearkasse der drives af en V-rem, og så er den elektronisk styret og med en hydraulisk momentomformer. Remmen blev udskiftet med en kæde på de kraftigere motorer. Versionerne til hybridbiler bruger en tørkobling i stedet for en momentomformer.
Den manuelle tilstand bruger en elektronisk styreenhed med specialsoftware. For at aktivere denne skal føreren putte gearvælgeren i ”D” positionen og så rykke den til venstre for at låse det valgte gear. For at skifte op eller ned skal føreren rykke vælgeren til venstre eller højre – mod ”+” eller ”-”.
Populære Xtronic CVT gearkasser
Transmissions index | Maks. motorkapacitet, l | Maks. motor drejningsmoment, Nm | Køretype | Start på produktion | Modeller med gearkassen |
JF009E (RE0F08A, RE0F08B) | 1,8 | 175 | Forhjulstræk | 2002 | Nissan Cube Z11; Nissan Tiida C11; Nissan Note E11; Nissan Wingroad Y12 |
JF010E (RE0F09A, RE0F09B) | 3,5 | 350 | Forhjulstræk, firehjulstræk | 2002 | Nissan Murano Z50; Nissan Presage U31; Nissan Altima L32; Nissan Teana J31; Nissan Quest RE52; Nissan Teana J32; Nissan Elgrand E52; Nissan Murano Z51; Renault Megane III; Renault Scenic 3 |
JF011E (RE0F10A) | 2,5 | 250 | Forhjulstræk, firehjulstræk | 2005 | Nissan Altima L32; Renault Fluence 1; Nissan Murano Z51; Nissan Qashqai J10, J11; Renault Koleos 1; Nissan Sentra B16, B17; Nissan Teana J32; Renault Scenic 3; Nissan X-Trail T31, T32; Nissan Juke F15; Renault Latitude 1; Renault Megane 3; Nissan Tiida C11 |
JF016E (RE0F10D, RE0F10F) | 2,5 | 250 | Forhjulstræk, firehjulstræk | 2012 | Nissan Elgrand E52; Nissan Murano Z51; Nissan Altima L33, L34; Renault Arkana 1; Nissan Qashqai J11; Renault Megane 3; Nissan Serena C26, C27; Nissan Juke F15; Renault Koleos 2;Nissan NV200 M20; Nissan Sentra B17; Renault Clio 4; Renault Fluence 1; Renault Scenic 3; Nissan Rogue T32; Nissan Teana L33, L34; Nissan X-Trail T32 |
JF017E (RE0F10G, RE0F10E) | 3,5 | 380 | Forhjulstræk, firehjulstræk | 2012 | Nissan Altima L33, L34; Nissan Maxima A36; Nissan Qashqai J11; Nissan Pathfinder R52; Renault Latitude 1; Nissan Elgrand E52; Infiniti JX35 L50; Nissan Murano Z52; Infiniti QX60; Renault Koleos 2; Nissan Teana L33, L34; Nissan X-Trail T32 |
JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H) | 2,5 | 350 | Forhjulstræk, firehjulstræk | 2012 | Infiniti QX60; Nissan Pathfinder R52; Nissan Rogue T32; Nissan Serena C27; Nissan X-Trail T32 |
JF019E (RE0F10H, RE0F10J) | 3,5 | 450 | Forhjulstræk, firehjulstræk | 2014 | Nissan Murano Hybrid Z52; Nissan Altima Hybrid L33 |
Almindelige fejl på Xtronic CVT-gearkasser
Fejl | Gearkasser |
Stepper motoren går ofte i stykker. | JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF010E (RE0F09A, RE0F09B); JF011E (RE0F10A) |
Aggressiv kørsel med kraftige opbremsninger får CVT-remmen til at strække sig. | JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF011E (RE0F10A); JF010E (RE0F09A, RE0F09B) |
Magnetspolerne stoppes til og gearkassen begynder at glide. | JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF016E (RE0F10D, RE0F10F); JF017E (RE0F10G, RE0F10E); JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H); JF010E (RE0F09A,RE0F09B) |
Trykreguleringsventilen på oliepumpen har en kort levetid, er sensitiv overfor tilsmudsning og sætter sig fast. | JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF011E (RE0F10A); JF017E (RE0F10G, RE0F10E); JF010E (RE0F09A, RE0F09B); JF019E (RE0F10H, RE0F10J); JF016E (RE0F10F, RE0F10D) |
Gearkassens styremodul går i stykker for tidligt. | JF010E (RE0F09A, RE0F09B) |
Overophedning kan få CVT’s hastighedssensorer for input og output samt udrykkerlejet til at gå i stykker. | JF011E (RE0F10A) |
Lejerne på input og output akslerne nedslides ofte ved selv en lav kilometerstand. I dette tilfælde producerer de en særlig brummelyd. | JF011E (RE0F10A) |
CVT’s remskiveleje går ofte i stykker. | JF016E (RE0F10D, RE0F10F) |
Den hydrauliske momentomformer kan gå i stykker for tidligt. | JF016E (RE0F10D, RE0F10F) |
Grundet dens placering tilsmudses oliekøleren rimelig hurtigt, hvilket overopheder gearkassen. | JF017E (RE0F10G, RE0F10E); JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H) |
Notaksel leddene nedslides hurtigt grundet stort moment fra aggressiv kørsel. | JF017E (RE0F10G, RE0F10E) |
Ventilerne på den elektromagnetiske kobling brænder ud. | JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H) |
Kommentar