CommandShift er navnet på den manuelle gearskiftefunktion i automatgearkasser på Land Rover biler. Den er blevet brugt siden 2003. Den gør det muligt at skifte gear manuelt øjeblikkeligt, hvilket giver nogle fordele. Det hjælper for eksempel, hvis du ønsker at få mere fart på under en overhaling, eller hvis man ønsker at motorbremse ned ad bakke. Manuel kontrol tillader en mere bekvem start på glatte overflader og de forbedrer køretøjets offroad egenskaber ved kørsel på is, sand og sne. Denne funktion er uerstattelig på sportsvogne.
Driftsprincippet for CommandShift
Gearkasser med CommandShift funktion er klassiske automatgearkasser med planetgear, en momentomformer og låsefunktion. Processen med at skifte til manuel kontrol afhænger af bilmodellen og versionen. I Discovery Sport skal man for eksempel dreje rotationsvælgeren i midterkonsollen til ”S” positionen. Man skifter op og ned ved hjælp af pedalskiftere.
I Range Rover Sport udføres valget af tilstand ved hjælp af skifte-vælgeren. For at skifte til manuel tilstand, skal man rykke vælgeren i ”Sport” og så rykke den til ”+” eller ”-” for at skifte op eller ned.
Populære gearkasser udstyret med CommandShift funktion
Gearkassekode | Fabrikant | Antal gear | Maks. motor drejningsmoment, Nm | Maks. motorkapacitet, L | Bil layout | Start på produktion | Modeller med funktionen |
6HP26 | ZF | 6 | 600 | 6,0 | Forhjulstræk, Baghjulstræk, Firehjulstræk | 2001 | Land Rover Discovery |
6HP28 | ZF | 6 | 620 | 6,7 | Forhjulstræk, Baghjulstræk, Firehjulstræk | 2005 | Range Rover Sport; Range Rover. |
JF506E | Jatco | 5 | 350 | 3,8 | Forhjulstræk, Firehjulstræk | 2000 | Land Rover Freelander. |
TF-81SC | Aisin | 5 | 450 | 4,0 | Forhjulstræk, Firehjulstræk | 2004 | Land Rover Evoque; Land Rover Freelander. |
8HP70 | ZF | 8 | 750 | 6,2 | Baghjulstræk, Firehjulstræk | 2010 | Range Rover Sport. |
9HP48 | ZF | 9 | 480 | 4,0 | Forhjulstræk, Firehjulstræk | 2013 | Range Rover Evoque; Range Rover Discovery Sport. |
Almindelige fejl på CommandShift gearkasser
Fejl | Gearkasser |
Momentomformerens friktionskoblingsbøsninger nedslides, hvilket også senere gør sig gældende for selve friktionskoblingen. | 6HP28; 6HP26; TF-81SC. |
Gearkassens tætninger går i stykker grundet omfattende vibrationer, hvilket resulterer i utætheder. | 6HP28. |
Plastbundkaret bliver deform. | 6HP28. |
Mechatronic enheden går ofte i stykker, specielt ved varmt vejr. | 6HP28; 8HP70; 6HP26. |
Gearkassens ledningsnet fejler. | 6HP26. |
Magnetspolerne stoppes ofte til med skift og slidprodukter fra friktionskoblingen og går i stykker. | 6HP28; 6HP26; 8HP70; JF506E. |
Reguleringsventilen til olietrykket fejler. | JF506E. |
Rotationshastighedssensoren går i stykker. | JF506E. |
Bremsebåndet og koblingspakken går i stykker. | TF-81SC. |
Der sker spontane skift til neutral. | 9HP48. |