CommandShift transmission: væsentlige oplysninger, typer, funktioner og tekniske parametre

CommandShift transmission: væsentlige oplysninger, typer, funktioner og tekniske parametre

CommandShift er navnet på den manuelle gearskiftefunktion i automatgearkasser på Land Rover biler. Den er blevet brugt siden 2003. Den gør det muligt at skifte gear manuelt øjeblikkeligt, hvilket giver nogle fordele. Det hjælper for eksempel, hvis du ønsker at få mere fart på under en overhaling, eller hvis man ønsker at motorbremse ned ad bakke. Manuel kontrol tillader en mere bekvem start på glatte overflader og de forbedrer køretøjets offroad egenskaber ved kørsel på is, sand og sne. Denne funktion er uerstattelig på sportsvogne.

Driftsprincippet for CommandShift

Gearkasser med CommandShift funktion er klassiske automatgearkasser med planetgear, en momentomformer og låsefunktion. Processen med at skifte til manuel kontrol afhænger af bilmodellen og versionen. I Discovery Sport skal man for eksempel dreje rotationsvælgeren i midterkonsollen til ”S” positionen. Man skifter op og ned ved hjælp af pedalskiftere.

I Range Rover Sport udføres valget af tilstand ved hjælp af skifte-vælgeren. For at skifte til manuel tilstand, skal man rykke vælgeren i ”Sport” og så rykke den til ”+” eller ”-” for at skifte op eller ned.

Populære gearkasser udstyret med CommandShift funktion

GearkassekodeFabrikantAntal gearMaks. motor drejningsmoment, NmMaks. motorkapacitet, LBil layoutStart på produktionModeller med funktionen
6HP26ZF66006,0Forhjulstræk, Baghjulstræk, Firehjulstræk2001Land Rover Discovery
6HP28ZF66206,7Forhjulstræk, Baghjulstræk, Firehjulstræk2005Range Rover Sport; Range Rover. 
JF506EJatco53503,8Forhjulstræk, Firehjulstræk2000Land Rover Freelander.
TF-81SCAisin54504,0Forhjulstræk, Firehjulstræk2004Land Rover Evoque; Land Rover Freelander.
8HP70ZF87506,2Baghjulstræk, Firehjulstræk2010Range Rover Sport.
9HP48ZF 94804,0Forhjulstræk, Firehjulstræk2013Range Rover Evoque; Range Rover Discovery Sport.

Almindelige fejl på CommandShift gearkasser

FejlGearkasser
Momentomformerens friktionskoblingsbøsninger nedslides, hvilket også senere gør sig gældende for selve friktionskoblingen.6HP28; 6HP26; TF-81SC.
Gearkassens tætninger går i stykker grundet omfattende vibrationer, hvilket resulterer i utætheder. 6HP28.
Plastbundkaret bliver deform.6HP28.
Mechatronic enheden går ofte i stykker, specielt ved varmt vejr.6HP28; 8HP70; 6HP26.
Gearkassens ledningsnet fejler.6HP26.
Magnetspolerne stoppes ofte til med skift og slidprodukter fra friktionskoblingen og går i stykker.6HP28; 6HP26; 8HP70; JF506E.
Reguleringsventilen til olietrykket fejler.JF506E.
Rotationshastighedssensoren går i stykker.JF506E.
Bremsebåndet og koblingspakken går i stykker.TF-81SC.
Der sker spontane skift til neutral.9HP48.