GM 5L40-E og 5L50: funktioner, fordele og ulemper

GM 5L40-E og 5L50: funktioner, fordele og ulemper

GM 5L40-E og 5L50 er 5-trins automatgearkasser med mulighed for manuel kontrol. De er blevet produceret siden 1999. De er installeret på et antal biler fra General Motors. Dette gælder særligt mærker som Cadillac, Pontiac, Holden, Chevrolet, Saturn, Opel og Land Rover. De findes også på BMW-modeller under forskellige gearkassekoder.

Hvordan virker GM 5L40-E og 5L50 work

Gearkasserne GM 5L40-E og 5L50 er baseret på en klassisk automatgearkasse med hydraulisk momentomformer og et sæt planetgear. Takket være specialsoftwaren har de adskillige driftstilstande, hvilket sikrer optimale indstillinger for forskellige kørselsforhold. Manuel tilstand kan aktiveres ved at rykke gearstangen i den tilsvarende position, der for eksempel kan være mærket som ”M”, og derefter rykke stangen til ”+” eller ”-” for at skifte op eller ned i gear.

Tekniske karakteristika ved GM 5L40-E og 5L50 gearkasser

GearkassekodeMaks. motorkapacitet, LMaks. Motor drejningsmoment, NmBil layoutStart på produktionModeller med gearkassen
5L40E (A5S360R)3,6360Baghjulstræk, Firehjulstræk1999Cadillac CTS; BMW X5 E53; Pontiac Solstice; BMW E39; Cadillac STS; Cadillac SRX; Pontiac G8; BMW E46; BMW X5 E83; BMW Z3 E36
5L50E (A5S390R)4,6450Baghjulstræk, Firehjulstræk2000Cadillac CTS; Cadillac SRX; BMW X5 E53; Cadillac XLR

Almindelige fejl på GM 5L40-E og 5L50 gearkasser

  • Oliepumpen er sensitiv overfor høje omdrejninger og har tendens til at sætte sig fast.
  • Olien bliver forurenet med slidprodukter fra momentomformeren.
  • Magnetspolerne og kanalerne i hydraulikenheden stoppes til, hvis gearolien ikke udskiftes i tide.
  • Oliemangel gør det svært at skifte gear.
  • Friktionskoblinger overophedes og ødelægges grundet fald i smøringstrykket.
  • Støbte gummistempler brændes af grundet overophedning.