I-Shift er en automatgearkasse med manuel funktion, der sidder på lastbiler fra Volvo. Den blev udviklet af ingeniører fra Volvo Group og den er blevet brugt siden 2001. I-Shift Dual Clutch gearkassen, der er en version med dobbelt kobling, blev lanceret i 2014 baseret på denne. Grundet tilstedeværelsen af reduktionsgear, sikrer I-Shift en pålidelig start af selv et fuldt lastet køretøj. Samtidig reduceres belastningen på koblingen med op til 75%. Derudover optimeres brændstofforbruget også. Evnen til at skifte gear manuelt tillader effektiv brug af motorens drejningsmoment efter vejforholdene. Man skifter til manuel tilstand ved at rykke gearstangen i positionen ”M”. Der kan skiftes op og ned i gear ved at bruge ”+” og ”-” knapperne på gearstangen.
Populære Volvo I-Shift versioner
Gearkassekode | Fabrikant | Antal gear | Maks. Motor drejningsmoment, Nm | Maks. Vægt for køretøjet, ton | Modeller med gearkassen |
AT2412C | Volvo | 12 + 4 bak | 2400 | 44 | Volvo FH; Volvo FM |
ATO2512C | Volvo | 12 + 4 bak | 2500 | 60 | Volvo FM; Volvo FH |
AT2812D | Volvo | 12 + 4 bak | 2800 | 52 | Volvo FH |
ATO3512D | Volvo | 12 + 4 bak | 3550 | 60 | Volvo FH |
ATO3112E | Volvo | 12 + 4 bak | 3150 | 60 | Volvo FH |
AT2612D | Volvo | 12 + 4 bak | 2600 | 60 | Volvo FM; Volvo FH |
SPO2812 | Volvo | 12 + 4 bak | 2800 | 60 | Volvo FH; Volvo FE; Volvo FMX |
Kommentar