På mange europæiske feriedestinationer skal der betales vejafgift for brug af motorveje, motortrafikveje og travle transportstrukturer som broer og tunneler. Men hvordan fungerer bompengeopkrævning egentlig?
EU-vignet og vejafgift: Generel information
Bompengeopkrævning er typisk rutebaseret, hvor køretøjer enten registreres manuelt ved betalingsstationer eller identificeres af en automatisk betalingsboks i Europa. Rejsende kan beregne og betale vejafgiften ved hjælp af særlige apps til vejafgiftsberegning, som også giver rute- og trafikinformation. I nogle lande kræves der vignetter, der er gyldige i bestemte perioder, mens der også kan opkræves særlige vejafgifter for specifik infrastruktur som broer eller tunneler.
Bompenge i Europa: I hvilke lande?
Vejafgiftssystemet er baseret på betaling af en afgift for brug af motorveje og motortrafikveje. Vi har udarbejdet en tabel over vejafgiftsomkostninger pr. kilometer i de mest besøgte lande et afstandbaseret vejafgiftssystem. Bemærk, at disse omkostninger er gennemsnitsværdier og kan variere afhængigt af køretøjstype, specifik rute og aktuelle takster:
Land | Omkostninger pr. kilometer |
Tyskland | €0.15 |
Frankrig | €0.10 |
Italien | €0.07 |
Kroatien | €0.08 |
Spanien | €0.10 |
Portugal | €0.10 |
Italien
Den nuværende afgift for at køre på næsten alle italienske motorveje er 7 cent pr. kilometer (fra 2024). Der skal betales vejafgift på alle motorveje undtagen A2 fra Salerno til Reggio di Calabria.
Frankrig
I Frankrig skal motorcykler, biler, lastbiler, campingvogne og autocampere betale vejafgift for at køre på motorvejene, undtagen på visse bymotorveje. I modsætning til mange andre europæiske lande drives landets motorvejsnetværk af forskellige selskaber, hvilket betyder, at der ikke er nogen ensartet pris for vejafgiften. Prisen varierer afhængigt af, hvilken motorvej du kører på.
Kroatien
I Kroatien beregnes prisen for vejafgiften ud fra den tilbagelagte afstand på motorvejen. I gennemsnit er motorvejsafgiften for en kategori I-bil omkring 8 cent pr. kørt kilometer.
Holland
I Holland er der ingen generelle vejafgifter for kørsel på landeveje og motorveje, hvilket gør det muligt at rejse afgiftsfrit i hele landet. Der er dog to undtagelser: Kiltunnelen og Westerscheldetunnelen, som kræver vejafgift.
Belgien
Belgien har ikke vejafgifter for personbiler på veje og motorveje, så private køretøjer (biler, autocampere, busser, motorcykler osv.) skal ikke betale vejafgifter.
Vignet i Europa: I hvilke lande?
Den tidsbaserede vignet bruges i nogle lande som Østrig, Schweiz, Tjekkiet og Ungarn. Afgiften opkræves ikke i forhold til den tilbagelagte afstand, men over en fast periode. Chauffører kan købe en vignet, der er gyldig i en dag, to uger, flere måneder eller et helt år, alt efter behov. Du får en oversigt nedenfor:
Land | 7-10 dage | 30 dage | 1 år |
Østrig | €11.,50 | €28,90 | €96,.40 |
Slovakiet | €12,00 | €17,00 | €60,00 |
Bulgarien | 7,00 € (7 dage) | €14,00 | €45,00 |
Slovenien | 16,00 € (7 dage) | €32,00 | €117,50 |
Tjekkiet | €12,40 | €17,60 | €60,00 |
Rumænien | €3,30 | €5,30 | €28,00 |
Ungarn | €16,80 | €27,20 | €150,00 |
Schweiz | – | – | CHF 40 |
Bemærk, at de viste priser er eksempler, og at de faktiske priser kan variere afhængigt af købstidspunkt og salgssted.
Ungarn
Vær opmærksom på, at du skal have den elektroniske vignet e-Matrica på forhånd for at køre på ungarske motorveje. Der er forskellige gyldighedsperioder til rådighed, herunder daglige, ugentlige, månedlige og årlige vignetter.
Tjekkiet
Afgiften i Tjekkiet ligger på mellem 0,002 og 5,36 CZK pr. kilometer. Det gælder for en totalvægt på 3,5 tons eller mere på motorveje og motortrafikveje.
Slovenien
For køretøjer med en totalvægt på under 3,5 ton er det i Slovenien obligatorisk at have en vignet til brug på motorveje og motortrafikveje. Det slovenske vignetsystem har været rent elektronisk siden begyndelsen af 2022. Det betyder, at du skal købe en e-vignet, før du kører på motorvej eller motortrafikvej.
Østrig
Der opkræves i næsten alle tilfælde en afgift for brug af motorveje og motortrafikveje i Østrig. For køretøjer med en tilladt totalvægt på op til 3,5 ton betales afgiften i form af en vignet, og der opkræves yderligere afgifter på visse ruter og i visse tunneler.
Schweiz
Der er ingen afstandsbaseret bilafgift; faktisk er det forbudt at opkræve denne type afgift i henhold til den schweiziske forbundsforfatning. Alle motorkøretøjer på op til 3,5 tons skal dog have en vignet for at køre i Schweiz, mens køretøjer på over 3,5 tons, der ikke bruges i transportbranchen, er underlagt en fast afgift for tunge køretøjer (PSVA).
Slovakiet
Slovakiet bruger et elektronisk vignetsystem, den såkaldte e-vignet, til brug på motorveje og motortrafikveje for køretøjer med en totalvægt på under 3,5 tons.
Tunnelafgift i Europa
Vi har listet de fem vigtigste tunneler i Europa og priserne for at rejse gennem dem:
- Mont Blanc-tunnelen (Frankrig/Italien, 11,6 km): Vejafgifterne varierer efter sæson og køretøjstype. For biler koster en enkeltrejse ca. 54,10 euro.
- Gotthardtunnelen (Schweiz, Uri/Ticino): Rejsen gennem Gotthardtunnelen er inkluderet i den schweiziske vignet og er derfor allerede dækket af prisen. Det betyder, at der ikke opkræves en ekstra ruteafhængig afgift for at bruge Gotthardtunnelen.
- Grosser-St.-Bernhard-tunnel (Schweiz/Italien, 6 km): Denne tunnel løber gennem Alperne. En enkeltrejse for biler koster omkring 30 euro.
- Fréjus-Tunnel (Frankrig/Italien, 13 km): Biler betaler omkring 45 euro for en enkeltrejse.
- Øresundsbroen (Danmark/Sverige): Afgiften for hele overfarten (bro og tunnel) er ca. 65 euro for en enkelt rejse.
Køretøjer over 3,5 tons
I Europa varierer vejafgifterne for køretøjer over 3,5 tons afhængigt af land, rute og køretøjsklasse: En vignet for køretøjer på over 3,5 ton er derfor påkrævet.
Den såkaldte Eurovignet er påkrævet i Luxembourg, Holland og Sverige for køretøjer over 12 tons. Fra 1. januar 2025 går Danmark over til en kilometerbaseret vejafgift for tunge lastbiler, hvilket betyder, at Eurovignetten ikke længere er nødvendig.
Øko-vignet: Hvor er det nødvendigt?
Miljøvignetten er blevet indført i nogle europæiske lande for at fremme miljøbeskyttelse og regulere trafikken i stærkt overbelastede byområder. Her er nogle eksempler på de forskellige typer af øko-vignetter i Europa:
- Tyskland – Miljømærkat: Tyskland bruger farvekodede miljømærkater til at klassificere køretøjer i henhold til deres emissionsstandarder.
- Frankrig – Crit’Air: Frankrig har et lignende system med seks forskellige vignetfarver afhængigt af køretøjets emissioner.
- Østrig – udstødningsmærkat: I Østrig er emissionsmærkaten obligatorisk i visse regioner og hjælper med at identificere mere miljøvenlige køretøjer.
- Belgien – LEZ-vignet: I Belgien skal køretøjer registreres for at køre ind i lavemissionszoner (LEZ).
- Holland – Lavemissionszoner: I Holland findes der miljøzoner i forskellige byer, hvor køretøjer skal opfylde visse emissionsstandarder.
- Italien – ZTL-badge: I Italien er der zoner med trafikbegrænsninger (Zona Traffico Limitato – ZTL), især i de historiske bykerner.
Europæisk rejse: Grundlæggende tips til en behagelig tur
Vi har sammenfattet et par tips, så du kan nyde din næste rejse uden bekymringer:
- Køb din vignet i god tid: Køb din vignet forud for din rejse for at undgå lange køer ved grænseovergangene eller potentielle bøder.
- Korrekt placering af vignetten: Sæt vignetten korrekt på bilens forrude i overensstemmelse med anvisningerne, så den er tydeligt synlig udefra.
- Udnyt de digitale muligheder: Hvis det er muligt, skal du bruge den digitale vignet, som kan købes via særlige apps og er en praktisk måde at betale vejafgifter på i Europa.
- Almindelig vedligeholdelse af køretøjet: Hold dit køretøj i god stand. Tjek oliestanden, dæktrykket og bremserne regelmæssigt for at sikre, at din bil er trafiksikker. Produkter til vedligeholdelse kan findes hos AUTODOC.
- Førstehjælpskasse og advarselstrekant: Sørg for, at dit køretøj er udstyret med en førstehjælpskasse og en advarselstrekant. Du finder passende sikkerhedsudstyr hos AUTODOC.
OFTE STILLEDE SPØRGSMÅL
I hvilke EU-lande opkræves der ikke vejafgift?
I nogle EU-lande opkræves der ikke afgifter for brug af motorveje eller andre veje. Disse lande er Estland, Finland, Luxembourg og Malta. I disse lande kan bilister bruge motorveje og hovedveje uden ekstra afgifter.
Hvilket land har de højeste vejafgifter?
Frankrig og Italien er lande med særligt høje vejafgifter på motorveje.
I hvilke lande skal jeg betale vejafgift for min bil?
Bilister skal betale vejafgift i mange europæiske lande, bl.a. Frankrig, Italien, Spanien, Portugal, Østrig, Schweiz, Ungarn, Tjekkiet, Slovakiet, Slovenien, Rumænien, Bulgarien, Grækenland og Polen.
Kommentar