Hvordan man starter en bil med fladt batteri

Hvordan man starter en bil med fladt batteri

Mange chauffører har prøvet at stå i den situation, at motoren er umulig at starte grundet et fladt batteri. Det sker ofte, hvis det fryser udenfor, eller hvis du eksempelvis har glemt at slukke det udvendige lys eller bilradioen. Problemerne med at starte køretøjet kan løses ved at slutte dit batteri til en anden bils batteri. Til dette får du brug for et sæt startkabler. I denne artikel guider vi dig til, hvordan du tilslutter startkabler rigtigt. Lad os se på det trin for trin.

Sikkerhedsforanstaltninger

  • Vær sikker på at der ikke er børn i nærheden af det sted, hvor arbejdet udføres. Anbring dem om nødvendigt i sikker afstand.
  • Læs køretøjets brugermanual. Nogle modeller kan ikke startes med startkabler.
  • Anvend gummihandsker og beskyttelsesbriller, under udførelsen af arbejdet. Rør ikke ved klemmer og metaldele på bilens karosseri med bare hænder, mens de er under spænding.

Hvilke køretøjer er ikke egnede til at yde starthjælp

  • Yd aldrig starthjælp til din bil med en bil, hvis indbyggede spænding er højere eller lavere end din bils. Hvis dit køretøj eksempelvis har et 12V batteri, kan det ikke sluttes til et 24 V eller 6 V batteri, hvis man vil undgå spændingsstød.
  • Det frarådes at forbinde køretøjer med benzin- og dieselmotorer, da batterierne har forskellige koldstart ampere, og derfor vil processen enten være ineffektiv eller man risikerer skade på elektriske enheder.
  • Det er forbudt at starthjælpe en bil med defekte ledninger, lækkende batteri eller andre fejl. Så er dit batteri eksempelvis fladt grundet  lange, mislykkede forsøg på at starte motoren, bør du søge hjælp fra professionelle.
  • Det frarådes at danne forbindelse til et køretøj hvis batteri ikke er fuldt opladet.

Hvordan ved du om det er sikkert at yde starthjælp til dit køretøj?

Hvordan ved du om det er sikkert at yde starthjælp til dit køretøj?
 Sørg for, at din bil er i god driftsikker stand.Til dette formål: 
  • Undersøg motorrummet. Ledningerne skal ikke være dækket med et tykt lag snavs, og der må ikke være revner eller ridser i batteriet.
  • Kontroller generator ledningerne. Er disse revnet, vil spændingen sandsynligvis ikke nå batteripolerne. I dette tilfælde giver det ikke mening at starthjælpe din bil med et andet batteri eftersom batteriet i det starthjælpende køretøj bliver fladt øjeblikkeligt.
  • Tænd forlygterne, sidelyset og den omgivende belysning. Tænder de og er klare, betyder det, at det ikke er batteriet der er problemet, og start ved hjælp af startkabler vil ikke få startet bilen. Tænder de nævnte enheder ikke og fungerer hornet heller ikke, er batteriet tomt. Undertiden vil svagt lys på lygterne være tegn på lav batteriladning.
  • Er det muligt, måles spændingen på batteripolerne. Er denne højere end 12,6 V, er batteriet i orden, og du må søge efter funktionsfejl på andre dele og enheder: starter, start magnet, tændingskontakt og andet.
  • Efterse om der kommer en kraftig lugt af brændstof fra under motorhjelmen. Hvis dette er tilfældet, er det farligt at yde starthjælpe til din bil, da det kan forårsage brand.

Sørg derefter for, at batteriet på donorbilen er fuldt opladet. Tænd forlygterne eller det indvendige lys. Disse skal udsende et kraftigt lys. Er det muligt, mål spændingen på batteripolerne med et multimeter. Den skal ligge mellem 12,6–12,9 V.

16 trin til korrekt at yde starthjælp af din din bil

16 trin til korrekt at yde starthjælp af din din bil
  1. Parker køretøjerne overfor hinanden med 45-50 cm afstand mellem dem – således at kablets længde er nok til at forbinde dem. Advarsel: køretøjerne må på ingen måde være i kontakt med hinanden.
  2. Stil gearvælgeren på biler med automatisk gearkasse i “Park” -tilstand, og dem med manuel gearkasse – i “Neutral”.
  3. Sørg for at slukke motoren på donorkøretøjet.
  4. Træk parkeringsbremsen på begge køretøjer.
  5. Fjern nøglerne fra bilernes tænding, og åbn dørene på bilen med fladt batteri. Ellers kan bilens tyverisystem muligvis aktivere og låse dørene når spændingen tilføres.
  6. Åbn motorhjelmen. Find batteriet. Den nøjagtige placering er angivet i køretøjets brugermanual.
  7. Kig på batteriet. Find to terminaler. Den positive er som regel den største og markeret “POS” eller “+”, og den negative – som “NEG” eller “-”. Den positive terminal er oftest rød, negativ – sort. Når du tilslutter startkablerne, er det yderst vigtigt ikke at bytte rundt på klemmerne.
  8. Fjern snavs og oxider fra klemmerne med en klud eller stålbørste hvis det er nødvendigt.
  9. Kig på sættets startledninger. Sættet skal bestå af to kabler. Det ene er normalt rødt, og det andet er sort. Bemærk, at selve kablerne kan have forskellig farve, men krokodille klemmerne i enderne er næsten altid røde og sorte. Farvemærkningen hjælper med at undgå fejl, når ledningerne forbindes.
  10. Slut kablerne til i følgende rækkefølge:

    • en rød klemme – på den positive terminal på det flade batteri;
    • den anden røde klemme – på den positive terminal på donorbilen;
    • en sort klemme – på den negative terminal på donorbilens batteri;
    • den anden sorte klemme – til en umalet metaldel på køretøjet med fladt batteri. Dette kan være en møtrik eller en bolt på motorblokken.
  11. Vær sikker på at kablerne ikke rører de bevægelige dele på motoren.
  12. Start motoren på donorbilen, og lad den køre i 10-20 minutter. Stop motoren.
  13. Forsøg at starte motoren på bilen med fladt batteri. Lykkes det skal du ikke slukke for motoren i 10-20 minutter. Denne tid skulle være passende til at oplade batteriet en smule.
  14. Hvis bilen ikke starter gentages proceduren: start strømforsyningen på donorbilen og lad den køre noget tid, sluk den  og forsøg at starte det andet køretøj. Advarsel: tænd ikke den startede bil, mens donorbilens motor kører: dette kan føre til generatorsvigt.
  15. Hvis starten lykkes, skal kablerne frakobles i omvendt rækkefølge:

    • sort klemme – fra den umalede del af bilens karosseri.
    • sort klemme – fra den negative terminal på donorbilen;
    • rød klemme – fra donorbilens positive terminal;
    • rød klemme – fra den positive terminal på batteriet, der var fladt.
  16. Hvis du efter flere forsøg ikke har kunne starte motoren, skal du besøge et autoværksted for hjælp: dit batteri er muligvis helt tomt, og det vil være nødvendigt at gendanne eller skifte det, eller andre systemer på køretøjet kan være defekte. Særligt kan motoren ikke startes, hvis følgende komponenter er i ringe stand:

    • sikringer;
    • starter;
    • tændingsafbryder;

Hvordan yder man starthjælp til en bil uden en anden bil?

Hvordan yder man starthjælp til en bil uden en anden bil?

For at starte et køretøj skal du muligvis bruge en bærbar startenhed – en jumpstarter. Denne fungerer på basis af litiumpolymerbatteri, og på grund af dette giver den, til trods for sin kompakte størrelse, temmelig høj spændingsampere. Du kan købe en sådan enhed, hvis dit køretøj eksempelvis anvendes under barske forhold, særligt i områder med kolde vintre.

Enheden skal forbindes direkte til batteripolerne. Når du gør dette, er det yderst vigtigt at observere polariteten. For mere detaljerede oplysninger om korrekt tilslutning af startkabler skal du læse jumpstarterens brugsvejledning omhyggeligt inden brug.

 Som regel er det nødvendigt at udføre følgende trin: 
  1. Tilslut det røde kabel, der følger med enheden, til den positive terminal på batteriet.
  2. Tilslut det sorte kabel til det negative terminal på det flade batteri.
  3. Indsæt stikkene i den anden ende af kablerne i de passende udgange på den bærbare startenhed.
  4. Vælg den ønskede tilstand for jumpstarten, og tænd for enheden.
  5. Start motoren.

Konklusion

Et afladet batteri er et problem, som selv erfarne bilister kan støde på. Derfor er det godt, at det kan løses ved hjælp af en relativt simpel metode – starthjælp. Alt, hvad du skal bruge er et sæt startkabler og et andet batteri. Ved at følge alle ovenstående tips kan du nemt yde starthjælp med et andet batteri, selvom det ikke er så længe siden du blev billist.

  • en rød klemme – på den positive terminal på det flade batteri;
  • den anden røde klemme – på den positive terminal på donorbilen;
  • en sort klemme – på den negative terminal på donorbilens batteri;
  • den anden sorte klemme – til en umalet metaldel på køretøjet med fladt batteri. Dette kan være en møtrik eller en bolt på motorblokken.
[Total:    Gennemsnit: /5]