Q-Tronic er en automatgearkasse med tilstand for manuelt gearskifte, som sidder på biler fra Alfa Romeo. Den blev lanceret i 2005. Den er baseret på den populære Aisin TF-80SC – en klassisk automatgearkasse med en hydraulisk momentomformer og planetgear sæt. Den manuelle kontrol er mulig ved hjælp af firmware. Dette gør føreren i stand til at styre motorens drejningsmoment manuelt, forbedrer køretøjets dynamiske egenskaber samt dens offroad egenskaber.
Sådan virker Q-Tronic
Under normale omstændigheder, virker Q-Tronic som en konventionel automatgearkasse: der skiftes gear baseret på kommandoer fra styreenheden. Det er muligt at aktivere tilstandene Sport og Vinter.
Når føreren sætter gearstangen i en særlig position, vil det gear der er aktiv lige nu forblive aktivt indtil føreren skifter op eller ned, ved at rykke gearstangen mod ”+” eller ”-”.
Tekniske karakteristika for Q-Tronic gearkasser
Gearkasse kode | Antal gear | Maks. motorkapacitet, L | Maks. drejningsmoment, Nm | Bil layout | Start på produktion | Modeller med gearkassen |
TF-80SC | 6 | 2,5 | 450 | Forhjulstræk, Firehjulstræk | 2005 | Alfa Romeo 159; Alfa Romeo Spider; Alfa Romeo Brera |
Typiske Q-Tronic fejl
- Det hydrauliske ventilhus går i stykker, hvilket forårsager ryk og vibrationer under gearskifte.
- Gearkassen begynder at glide og vibrere grundet slitage på momentomformerens friktionsplader.
- Bremsebåndene nedslides, hvilket resulterer i kraftige bankelyde på bilens karosseri, i området hvor gearkassen sidder.
Kommentar