Chrysler RFE er en serie med automatgearkasser med elektronisk kontrol og funktion med manuelt skifte, der er installeret på biler fra mærker som Chrysler, Jeep, RAM og Dodge. Den første gearkasse i denne serie, den 4-trins 45RFE, debuterede på offroaderen, Jeep Grund Cherokee, i 1999. senere blev der lanceret 5-trins og 6-trins versioner. De er alle designet til baghjulstrukne og firehjulstrukne biler. De er karakteriseret ved en høj ydeevne, pålidelighed og en lang levetid.
Hvordan virker Chrysler RFE-gearkasser?
Modsat konventionelle automatgearkasser, så har Chrysler RFE 3 planetgear i stedet for 2, hvilket tillader flere tilstande samt en mere præcis justering af gearene. For at vælge et vis gear manuelt, rykker føreren gearstangen i den tilsvarende position. Skiftemønsteret kan variere afhængig af gearkasseversionen og bilmodellen, såvel som efter produktionsår.
Populære Chrysler RFE-versioner
Gearkassekode | Antal gear | Maks. motor drejningsmoment, Nm | Maks. motorkapacitet, L | Start på produktion | Modeller med gearkassen |
45RFE | 4 | 500 | 4,7 | 1999 | Jeep Grand Cherokee; Dodge Ram; Dodge Dakota; Jeep Liberty; Dodge Durango |
545RFE | 5 | 500 | 5,7 | 2001 | Dodge Power Wagon; Jeep Grand Cherokee; Dodge Ram; Jeep Commander; Dodge Dakota; Jeep Liberty; Dodge Durango; Mitsubishi Raider; Chrysler Aspen; Jeep Wrangler |
68RFE | 6 | 1152 | 6,7 | 2007 | Dodge Ram |
65RFE | 6 | 540 | 5,7 | 2012 | Dodge Durango; Jeep Grand Cherokee; Ram 1500 |
Almindelige fejl på Chrysler RFE
Fejl | Gearkasser |
Tætninger og ringe i hydraulikenheden nedslides. De kan også revne som resultat af overophedning. | 45RFE; 68RFE; 545RFE |
Hvis det fine oliefilter ikke udskiftes i tide, kan elektronikken fejle og kanalerne i hydraulikenheden stoppes til. | 45RFE; 545RFE |
Magnetspolernes samlinger går for tidligt i stykker. | 545RFE; 45RFE |
Kontaktdelene i oliepumpen slides ned hvis gearkassen ikke vedligeholdes i tide. | 545RFE; 45RFE |
Overløbskoblingen, friktionspladerne og tætningerne i momentomformeren slides ned for tidligt. | 68RFE |
Kommentar