Hvad er HDi, e-HDi, BlueHDi? Motorydelsesegenskaber

Hvad er HDi, e-HDi, BlueHDi? Motorydelsesegenskaber

HDi, e-HDi, BlueHDi er dieselmotorer med en turbolader og Common Rail brændstofsystemer installeret på biler fra Citroën og Peugeot. De er blevet produceret siden 1998. Der findes i dag 4 generationer af disse motorer der opfylder henholdsvis Euro III, Euro IV, Euro V og Euro VI standarderne. Nogle af disse motorer blev udviklet i samarbejde med Ford Motor Company. De bruges på biler fra Ford, Land Rover, Jaguar og Suzuki. Mere kraftfulde versioner af motorerne er som regel udstyret med variabel-geometri turboladere eller twin-turbo. Common Rail brændstofsystemer fra Bosch, Siemens, Delphi og Continental bruges på forskellige bilmodeller som brændstofforsyningssystemer.

BlueHDi versioner adskiller sig fra HDi ved tilstedeværelsen af efterbehandlingssystemer til udstødningsgassen. e-HDi-versioner har ”Start-Stop” system og regenerativ bremsning.

Populære HDi, e-HDi og BlueHDi motorer

Motor model Motor index Antal cylindre og deres arrangement Antal ventiler Kapacitet, l Ydelse, hk Maksimalt moment, Nm Produktionsår Installet på modeller
HDi DV4TD 4, in-line 8 1.4 68 150–160 2001–2015 Peugeot 107; Citroën Nemo; Peugeot 206; Peugeot 1007; Citroën C1; Peugeot 208; Citroën C3; Peugeot 307; Citroën C2; Peugeot 207; Citroën DS3; Peugeot 2008; Peugeot Bipper
DV4TED4 4, in-line 16 1.4 92 200 2002–2005 Citroën C3
DV6TED4 (9HZ, 9HY) 4, in-line 16 1.6 109 240 2002 Peugeot 206; Peugeot 207; Citroën C2; Citroën C4; Peugeot 307; Citroën C3; Peugeot Partner; Citroën C5; Peugeot 308; Peugeot 3008; Citroën Berlingo; Peugeot 5008; Citroën Xsara Picasso; Peugeot 407
DV6ATED4 (9HV, 9HX) 4, in-line 16 1.6 90 205–215 2003–2010 Peugeot 207; Citroën C3; Peugeot 307; Citroën C4; Peugeot 308; Citroën Xsara Picasso; Peugeot Partner; Citroën Berlingo
DV6BTED4 4, in-line 16 1.6 75 175– 185 2005–2015 Peugeot Partner; Citroën Berlingo
DV6CTED (DV6C, DV6CM) 4, in-line 8 1.6 110‒115 270 2009–2017 Peugeot 207; Citroën C2; Citroën C4; Peugeot 208; Citroën C3; Peugeot 308; Peugeot Partner; Citroën C5; Peugeot 2008; Citroën Berlingo; Peugeot 5008; Citroën Xsara Picasso; Citroën Berlingo; Peugeot 3008; Citroën C4 Picasso; Peugeot 408; Citroën DS4; Peugeot 4008; Peugeot 508; Citroën DS3; Citroën C4 Aircross; Citroën DS5
DV6DTED (DV6D 4, in-line 8 1.6 90–92 230 2009–2016 Peugeot 207; Citroën C4 Picasso; Peugeot 2008; Citroën C-Elysee; Peugeot Partner; Citroën C3; Peugeot 208; Citroën DS3; Peugeot 301; Citroën C4; Peugeot 308; Citroën C4 Cactus; Citroën Berlingo
DV6ETED (DV6E) 4, in-line 8 1.6 75 220 2009–2015 Citroën Berlingo; Peugeot Partner
DW10TD (RHY, RHX) 4, in-line 8 2.0 85–95 160–220 1999–2006 Peugeot 206; Citroën C5; Citroën Xsara Picasso; Citroën Berlingo; Peugeot 306; Citroën Xsara; Peugeot Partner; Citroën Xantia; Peugeot 307; Peugeot 406
DW10ATED (RHZ) 4, in-line 8 2.0 105–110 245‒255 1998‒2004 Peugeot 307; Citroën Xsara; Peugeot 406; Citroën Xantia; Peugeot 607; Citroën C5; Peugeot 806; Citroën Evasion
DW10ATED4 4, in-line 8 2.0 107‒109 270 2000–2006 Peugeot 806; Peugeot 807; Citroën Evasion; Citroën C8
DW10BTED4 (RHJ, RHR) 4, in-line 16 2.0 135–140 320–340 2004–2015 Peugeot 3008; Peugeot 307; Citroën C5; Peugeot 807; Citroën DS4; Peugeot 308; Peugeot 407; Citroën C8; Peugeot 5008 Citroën C4 Picasso; Peugeot 508; Peugeot 607; Citroën C4
DW10CTED (DW10C) 4, in-line 16 2.0 163 240 2009–2015 Peugeot 308; Citroën C4 Picasso; Peugeot RCZ; Citroën C5; Peugeot 407; Citroën DS5; Peugeot 508; Citroën DS4; Peugeot 807; Peugeot 3008; Citroën C8; Peugeot 5008
DW10DTED4 (DW10D) 4, in-line 16 2.0 150 320–340 2009–2015 Peugeot 308; Citroën C4 Picasso; Peugeot 3008; Peugeot 5008; Citroën C4
DW12TED4 (4HX, 4HW) 4, in-line 16 2.2 128–133 314 2000–2006 Peugeot 406; Citroën C8; Peugeot 607; Citroën C5; Peugeot 807
DW12UTED (4HV, 4HU) 4, in-line 8 2.2 100–120 250– 320 2002–2011 Peugeot Boxer; Citroën Jumper
DW12BTED4 (DW12B, 4HT) 4, in-line 8 2.2 170 370 2006–2010 Peugeot 407; Citroën C8; Peugeot 807; Citroën C5; Peugeot 607; Citroën C6
DW12MTED4 (4HN) 4, in-line 16 2.2 156–160 380 2006–2010 Peugeot 4007; Citroën C-Crosser
DW12CTED4 4, in-line 16 2.2 204 450 2010–2015 Peugeot 508; Citroën C5
DT17TED4 (UHZ) V6 24 2.7 204 440 2004–2010 Peugeot 407; Citroën C6; Peugeot 607; Citroën C5
DT20C V6 24 3.0 241 450 2009–2013 Citroën C6; Peugeot 407; Citroën C5
BlueHDi DV5TED4 4, in-line 16 1.5 75-130 230–300 2017 Peugeot 308; Peugeot 2008; Citroën Berlingo; Peugeot 5008; Peugeot 508; Citroën Spacetourer; Peugeot 3008; Peugeot Rifter; DS 7 Crossback
DV5RC 4, in-line 16 1.5 130 300 2017 til i dag Peugeot 308; Peugeot 3008; Peugeot 5008; Citroën Berlingo; Peugeot 508; DS 7 Crossback; Peugeot Rifter
DV6FCTED (DV6FC) 4, in-line 8 1.6 120 300 2014 til i dag Citroën C3 Aircross; Peugeot 208; Citroën DS3; Peugeot 3008; Citroën C4; Peugeot 5008; DS 3; Peugeot Partner; Citroën C4 Picasso; Citroën Spacetourer; Peugeot 308; DS 4; Citroën Berlingo; DS 5; Peugeot Traveller
DV6DTED 4, in-line 8 1.6 100 250 2015 til i dag Peugeot 208; Citroën C4 Cactus; Peugeot Traveller; Citroën C3 Picasso; Peugeot 3008; Citroën C3; Peugeot 2008; Citroën C4 Picasso; Peugeot 301; Citroën C3 Aircross; Elysee; Citroën Berlingo; Citroën Spacetourer; Peugeot 308; Citroën C4; Citroën C-Peugeot Partner; Peugeot 5008
DW10FCTED4 (DW10FC) 4, in-line 16 2.0 175– 180 400 2014 til i dag Peugeot 308; Peugeot 3008; DS 4; Citroën Spacetourer; Peugeot 508; Peugeot 5008; DS 7; Citroën C5; Peugeot Traveler; DS 5
DW10FDTED4 (DW10FD) 4, in-line 16 2.0 150 370 2013 til i dag Peugeot 308; Citroën C4 Grand Picasso; Peugeot 508; Citroën C4; Peugeot 3008; Peugeot 5008; DS 4; Citroën C4 Picasso; Citroën C5.
e-HDi DV6FETED (DV6FE) 4, in-line 8 1.6 75 230 2015 til i dag Peugeot 208; Peugeot 2008; Citroën C3; Citroën Berlingo; Peugeot Partner

Almindelige fejl på HDi, e-HDi og BlueHDi motorer

FejlMotorer
Backuppumpen til brændstof får luftlommer og har en relative kort levetid.DV4TD, DW10ATED, DW10ATED4.
Remskiven på krumtapakslen går hurtigt i stykker.DV4TD, DW10TD, DW10ATED, DW10ATED4, DW10ATED4.
Der er ofte fejl på intercooleren.DV4TED4.
Turbinens maskefilter stoppes hurtigt til. Derfor er turbine sensitiv overfor tilsmudsning. Utidigt olieskift kan føre til at enheden går i stykker.DV6TED4, DV6BTED4.
Grundet lækager i luftgiveren bliver indsugningssystemet fedtet i olie.DV6TED4, DV6ATED4, DV6BTED4.
Udbrændte brandsikre spændeskiver under injektorerne, hvilket fører til dannelse af slam på hullerne.DV6TED4, DV6ATED4, DV6BTED4, DV6DTED, DV6ETED.
Der opstår ofte olielækager i motoren.DV6DTED, DV6ETED.
Differentialets tryksensor går ofte i stykker.DV6DTED.
Reserve brændstofpumpen har en kort levetid.DW10TD.
Krumtapselkæden har tendens til at blive slap.DW10BTED4, DW10DTED4, DT17TED4.
Slidte ledningsnet i motorrummet får motoren til at gå I stykker.DW10BTED4, DW10CTED4, DW10DTED4.
De hydrauliske ventilløftere går ofte i stykker og begynder at banke. Problemet kan forværres af olie af dårlig kvalitet.DW10BTED4, DW10CTED4, DW10DTED4.
Variabel-geometri turbinen har tendens til at sætte sig fast på grund af olie af dårlig kvalitet eller en olie vakuum lækage.DW12TED4, DW12BTED4.
Turbine fejl.DW12CTED4, DW12BTED4.
Termostathuset revner og får motoren til at overophedes.DT17TED4.
En forskydning af krumtapakslens lejer grundet oliemangel.DT17TED4.
[Total: 0   Average: 0/5]