Hvorfor det er farligt for en motor med fejltænding og hvordan man forhindrer det

true

En motor der fejltænder er en fejl hvor en eller flere af cylinderne ikke virker. Det giver for meget slid og overopheder motoren og fører til ridsede overflader af stempler og cylindre. Herunder vil vi forklare symptomerne og hvordan det repareres.

Fem tegn på en motor fejltænder

  • Motoren ryster ved tomgang. Nogle gange kan vibrationer mærkes så kraftigt at de kan mærkes i rat, gearstang og karrosseriet. Samtidig er omdrejningstallet ustabilt ved tomgang.
  • Reduceret motorydelse. Du vil måske bemærke at motoren sætter ud når du træder på gaspedalen og ved en rysten i accelerationen. Lampen ”Check Engine” vil måske lyse i instrumentbordet.

Reduceret motorydelse
  • Kulstof ophober sig på tændrør og højspændingsledninger. Dette er tit og ofte nemt at opdage når man inspicerer delene.

Kulstof ophober sig på tændrør og højspændingsledninger
  • Unormale lyde når motoren kører. For eksempel unormale, sporadiske lyde vil høres i stedet for en rolig summen.
  • Øget brændstofforbrug. Dette er et typisk problem med brændstof blandingen og tændingsprocessen.

Øget brændstofforbrug

Tre grunde til motoren fejltænder

  1. Problemer i tændingssystemet. Dårlige tændrør, ødelagte spoler og højspændingsledninger eller ukorrekt indstilling af tændingstiden så den enten giver gnist for tidligt eller for sent som giver fejl i timingen på forbrændingen og gør at motoren fejltænder.
  2. Fejl på brændstof eller blandingsprocessen. Tilsmudsning af brændstofindsprøjtningen eller en magnetventil der står af, tilstopning af luftfilter, utætheder i brændstofindsprøjtningssystemet eller bremseforstærkeren kan give en for fattig eller for rig brændstof/luft blanding som kan resultere i forkert forbrænding. Fejl på luftmassemåleren, sensoren til gasspjæld eller ventilen til luftkontrollen ved tomgang kan have samme konsekvenser.
  3. Lækage i forbrændingskammeret. Dette skyldes ofte overophedning af ventiler, stempler, cylinderpakning og ridser i overfladen i cylinderen. Det kan også skyldes ukorrekt ventil justering, fejl i knast eller hydraulisk knast, eller ukorrekt ventilindstilling.

 Seks tips fra AUTODOC 

  1. Skift sliddele i tide. For eksempel, luftfiltre bør udskiftes hver 10.000-15.000 km. Alt efter typen bør tændrør skiftes hver 30.000-100.000 km og brændstofdyserne ved hver 100.000-120.000 km.
  2. Rens brændstofindsprøjtningen omkring en gang om året. Gør dette ved at tilføje en speciel additiv til brændstoffet. Ved markant tilsmudsning bør du kontakte et værksted.
  3. Brug kun motorolie af høj kvalitet. Resultatet af en tør motor kan være overophedning, ødelagte stempelringe og destruktion af elementer. Det er anbefalet at skifte smøremidler i motoren og oliefilter for hver 10.000-15.000 km.
  4. Brug kun brændstof af høj kvalitet. Dette vil forhindre ophobning af kulstof på overfladerne i motorkomponenterne 
  5. Lad motoren ramme højeste omdrejninger fra tid til anden. Dette vil få temperaturen i forbrændingskamrene op på 500 grader celsius og vil rense spidsen af tændrørene.
  6. Når der bliver lavet service på motoren så brug altid det korrekte spændingsmoment angivet i bilens tekniske dokumentation. Dette vil sikre tæthed i alle led og samlinger.

Konklusion

En motor der fejltænder går ikke kun ud over ydeevnen men er også et symptom på en alvorlig defekt. Derfor er det også vigtigt at lave en grundig diagnosticering af motoren ved det første tegn på et problem og reparere fejlen så hurtigt som muligt. At overholde serviceintervallerne sikrer en motor der holder i lang tid uden fejl og problemer.

    Din profil er en personlige assistent.

    Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.