Der findes mange teorier om hvornår, hvorfor og hvor ofte en bil skal undervognsbehandles, men hvad er rigtigt og bør du få rustbeskyttet din bil? Alt dette vil vi forklare i dette indlæg.
Hvad er undervognsbehandling?
Kort og godt betyder undervognsbehandling, at man forebygger rustdannelse under bilen ved at rengøre den grundigt og påføre rustbeskyttelsesolie. Dette kan medvirke til, at du kan spare på reparationer af bilens undervogn og derfor er det en god idé at overveje det, hvis du ikke allerede har fået det gjort. Det gælder også for el- og hybridbiler. Uanset biltype bør undervognsdele, bremserør, hjulførende dele og karrosseri rustbeskyttes, hvis du ønsker at passe godt på din bil.
Hvorfor skal bilen undervognsbehandles?
Det fugtige klima i Danmark er medvirkende til, at tendensen til rustdannelse er større end i mange andre europæiske lande. Faktisk skal man ikke længere væk end syd for Hamborg før man ser en væsentlig forskel i forhold til hvor meget biler ruster. Derfor er nye biler sjældent undervognsbehandlede, når man køber dem, da det ganske enkelt ikke er nødvendigt i de lande, hvor de bliver produceret. Det kan derfor være en god idé at investere i en undervognsbehandling, selvom bilen er helt ny.
Hvis du ikke får rustbeskyttet din bil, risikerer du at dens levetid er kortere og generelt er det altid en god idé at forebygge frem for at reparere når skaden først er sket.
Hvornår er det bedst at få det gjort?
Det er en udbredt misforståelse, at det er bedst at få undervognsbehandling om sommeren og dårligst om vinteren.
Det har tidligere været sådan, at biler tager bedst imod rustbeskyttelse om sommeren, fordi vejret er mindre fugtigt, men sådan er det ikke mere. Når du kører din bil på værksted for at få en undervognsbehandling, rengør de alle komponenter for is, sand, salt osv. inden rustbeskyttelsesolien føres på og bagefter tørres den, så det er fuldstændigt det samme om man får proceduren udført om vinteren eller sommeren.
Hvor ofte bør man få det gjort?
Det varierer meget fra bil til bil og kan svinge mellem hvert andet og hvert femte år. Nogle siger, at man bør få det gjort en gang årligt, men det er ikke nødvendigt. Hvis din bilforsikring dækker rustbehandling er der dog heller ikke nogen grund til at vente fem år imellem du får det gjort. Hvis du køber en ny bil og ikke har tænkt dig, at beholde den i mere end tre år, bør du overveje om det kan betale sig, da det ellers kan komme til at ende med bare at være en gave for den næste ejer. Her kan du måske tænke, at du så kan få mere for bilen, hvis den er nybehandlet, men det er der ingen garanti for.
Det er værd at bemærke, at særligt mikrobiler har en tendens til at ruste hurtigere end andre biler, så her vil det være en god investering at få den undervognsbehandlet, så dens levetid forlænges og man kan spare på værkstedsregninger senere hen.
Kan jeg gøre det selv?
Vi anbefaler på det kraftigste, at du får en professionel til at gøre det for dig, da det er vigtigt, at det udføres ordentligt og korrekt. Af samme årsag er det en klar fordel, hvis den faglærte kender bilmærket og -modellen. Efter rengøring af undervognen, vil den blive gennemgået for eventuelle skader og rust på belægningen. Når dette er blevet tjekket og eventuelt fikset, vil rustbeskyttelsesolien kunne påføres og herefter går der normalt 1-2 dage med tørring, før bilen atter kan komme ud at køre, men så er den også godt beskyttet mod den rustdannelse, som man som bilejer sjældent opdager, før det er for sent. En undervognsbehandling starter ved 3.500 kr og kan synes at være en stor udgift, men i forhold til hvad det kan koste, hvis rustskader skal behandles, kan det godt betale sig.
Er rustbeskyttelse og undervognsbehandling det samme?
Ikke nødvendigvis. Ifølge FDM kan der være forskel på den måde, at en undervognsbehandling kun dækker over beskyttelse af de synlige dele af undervognen, hvor rustbeskyttelse er den grundige behandling, hvor delene tages af og også de indvendige dele bliver behandlet. Rustbeskyttelse kan også omfatte motor, døre og klapper, så det er vigtigt at få afklaret hvad det præcist dækker over, hvis du sender din bil til undervognsbehandling.
Tip fra Autodoc: Sørg for at få din mekaniker til at tage billeder af processen, helst hvor bilens nummerplade er på. På den måde sikrer du dig, at den er blevet skilt ad og behandlet i alle hulrum, som den skal.
Konklusion
Nødvendigheden i at få en undervognsbehandling/rustbeskyttelse kan naturligvis diskuteres, men det handler om hvor godt du ønsker at passe på din bil. Din bil har normalt heller ikke garanti for udefrakommende rustskader, så hvis disse opstår, vil reparationen normalt være for egen regning.
Der er heller ikke nogen garanti for, at du vil få mere for din bil, hvis du vælger at behandle den lige før salg.
Som udgangspunkt anbefaler vi, at du får undervognsbehandlet/rustbeskyttet din bil, da dette vil forlænge dens levetid. Det eneste, der taler imod, er hvis du har planer om at udskifte bilen efter maks tre år. I dette tilfælde, kan man overveje om det kan betale sig for dig, da flere mener, at dette bare betyder, at du betaler for denne service for den næste ejer.
Kommentar