RSC: definition, funktion, driftsprincip og årsag til fejl

RSC: definition, funktion, driftsprincip og årsag til fejl

RSC (roll stability control) er et system til at undgå krængninger. Det sidder på biler fra Ford, Land Rover, Lincoln og Volvo, og hovedsageligt på SUV’ere og crossovers. Det kom frem første gang i 2002. Systemet er en stor del af aktive sikkerhedssystemer og det er tæt forbundet med systemet for stabilitetskontrol. Det hjælper med at forhindre ulykker, ved at stabilisere køretøjet under dynamisk kørsel.

Sådan virker RSC

Ved hjælp af gyrosensorer holder RSC øje med vinklen og hastigheden for bilens krængning. Hvis vinklen beregnes som værende farlig, aktiveres systemet for stabilitetskontrol. Ved hjælp af ABS-mekanismerne sænker systemet farten på det tilsvarende hjul. Derudover begrænses også motorens drejningsmoment. Dette hjælper med at reducere den centrifugalkraft køretøjets udsættes for, så det kan genoprette dens position på vejen. Dette system øger sikkerheden når man kører udenom forhindringer og laver skarpe sving.

Populære biler med RSC

  • Lincoln Aviator UN152, Navigator U326;
  • Ford Explorer III, Escape I, II, Edge Mk2, Kuga Mk2;
  • Volvo XC90 I, V90 II, XC60 I;
  • Land Rover Discovery 4, Freelander 2;
  • Mazda CX-9 TB.

Almindelige årsager til fejl

  • Forkerte aflæsninger fra sensorerne for karosseriets position, drejehastighed og ABS.
  • Fejl i ABS’ens hydrauliske enhed grundet skader på spoleviklingerne.

Kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *