
Spor udgifter, administrer registreringer, planlæg udskiftninger og meget mere.
Hvad er tegnene på at den skal udskiftes?
Fejl på denne komponent påvirker de enheder den driver direkte: vekselstrømsgeneratoren, aircondition kompressoren, den hydrauliske servostyringspumpe samt kølerblæseren, Føreren kan for eksempel bemærke, at bilens batteri er begyndt at lade langsommere. I dette tilfælde tændes eller blinker advarselslampen for batteriet i instrumentbrættet. Hvis din bil har hydraulisk servostyring, skal du bruge mange flere kræfter til at dreje på rattet end normalt, hvis du har en dårlig serpentinrem. Du kan høre en specifik hvinelyd under motorhjelmen når du starter motoren eller kører med høje omdrejninger. Under en visuel inspektion kan du se revner, ribber der er skrallet af eller spor af olie på delen.
Kan en dårlig serpentinrem forårsage et øget brændstofforbrug?
Nej, slitage på denne del påvirker ikke brændstofforbruget. Remme der er strammet for meget, forårsager en øget mekanisk belastning på vekselstrømsgeneratoren og knastakslen. De skal bruge mere energi til at rotere, hvorved motoren bruger en smule mere brændstof. Men denne forskel er så ubetydelig, at det stort set er umuligt at opdage uden at bruge særlige måleinstrumenter.
Hvorfor hviner serpentinremmen når det er koldt?
En hvinelyd under motorstart, særligt når det er koldt, forårsages normalt af øgningen i viskositeten på det smøremiddel der bruges i generatorlejerne eller remskiverne samt rullerne på andre hjælpeenheder. Hvis smøremidlet er størknet, kræver det mere kraft et dreje remskiverne end normalt. Dette får remmen til at glide og producere en særlig hvinelyd. Efter noget tid, når bilen er blevet varm, forsvinder denne lyd. En anden årsag til hvinelyde fra remmen lige efter motorstart er fugt der kondenserer mellem remmen og remskiverne, som fordamper når motoren bliver varm.
Er det muligt at fortsætte med et bruge serpentinremmen efter at have opdaget tegn på fejl?
En defekt rem bør udskiftes med det samme. Ellers kan den knække under kørsel, hvilket kan gøre det sværere at styre bilen, forårsage fejl på elektrisk udstyr samt dræne batteriet, hvilket gør det umuligt at starte motoren. En revnet serpentinrem er forlag for ventiltoget: den kan vikle sig rundt om remskiven på krumtapakslen eller andre remskiver på dette system. Dette kan resultere i at tandremmen revner, motorens ventiler går i stykker eller knastakselgearene revner.
Kan jeg selv udskifte en serpentinrem?
Udskiftning af en serpentinrem er meget krævende. Men hvis du følger guiderne i AUTODOC CLUB, kan du klare det selv. Husk at det er tilrådeligt at installerer nye rullere sammen med remmen. Tag et billede eller tegn remmens rutediagram før du starter. Og det er afgørende at remmen spændes ordentligt når du er færdig. Du skal bruge specielværktøj for dette.
Hvad får en serpentinrem til at knække?
Remmen knækker som regel på grund af omfattende eller ujævn slid, eller når remskiverne ikke er justeret korrekt, eller når lejet på generatoren eller andre hjælpeenheder sidder fast. Dette problem opstår også når delen er blevet installeret forkert, for eksempel på hovedet eller hvis man ikke følger fabrikantens rutediagram. Det er også farligt at ignorere fabrikantens anvisninger om udskiftning af remskiver sammen med remmen: en slidt remskive har en ru overflade der kan beskadige den nye rem. Det er også vigtigt at komponenten er strammet ordentligt.
Hvad er serpentinremmen forbundet til?
Afhængig af køretøjets konstruktion og dens ekstraudstyr, kan denne komponent forbinde et antal enheder. Remmen er normalt forbundet til remskiverne på generatoren, aircondition kompressoren og den hydrauliske servostyringspumpe. Systemet har også en remstrammer og tomgangsremskiver. Du kan finde et detaljeret diagram over remmens rute i dit køretøjs manual.