Fejlkode P0301 - en trin-for-trin-guide til diagnosticering og reparation af den
- P0420
- P0171
- P0300
- P0113
- P0340
- P0335
- P0128
- P0172
- P0011
- P0016
- P0102
- P0135
- P0299
- P0301
- P0401
- P0430
- P0087
- P0101
- P0141
- P0174
- P0302
- P0303
- P0304
- P0441
- P0442
- P0700
- P0014
- P0031
- P0106
- P0118
- P0446
- P0500
- P0010
- P0122
- P0134
- P0138
- P0325
- P0341
- P0443
- P0017
- P0030
- P0037
- P0089
- P0100
- P0107
- P0108
- P0121
- P0130
- P0234
- P0403
- P0449
- P0507
- P0012
- P0036
- P0110
- P0123
- P0131
- P0170
- P0351
- P0380
- P0440
- P0496
- P0505
- P0562
- P0705
- P0741
- U0100
- P0013
- P0120
- P0132
- P0133
- P0136
- P0137
- P0193
- P0238
- P0305
- P0306
- P0336
- P0352
- P0400
- P0404
- P0463
- P0480
- P0504
- P0606
- P0001
- P0105
- P0115
- P0117
- P0175
- P0183
- P0191
- P0201
- P0327
- P0328
- P0402
- P0405
- P0444
- P0501
- P0521
- P0650
- P0720
- U0101
- P0000
- P0021
- P0073
- P0088
- P0093
- P0103
- P0140
- P0155
- P0161
- P0332
- P0342
- P0345
- P0353
- P0354
- P0406
- P0410
- P0571
- P0638
- P0715
- P0740
- U0026
- U0073
- P0032
- P0038
- P0051
- P0068
- P0116
- P0125
- P0139
- P0202
- P0203
- P0204
- P0222
- P0230
- P0322
- P0339
- P0343
- P0344
- P0365
- P0411
- P0421
- P0506
- P0520
- P0597
- P0603
- P0607
- P0641
- P0670
- P0685
- P0717
- P0730
- U0001
- P0008
- P0015
- P0018
- P0022
- P0069
- P0157
- P0158
- P0190
- P0200
- P0223
- P0235
- P0236
- P0237
- P0243
- P0315
- P0316
- P0320
- P0330
- P0481
- P0522
- P0523
- P0600
- P0601
- P0683
- P0722
- P0731
- P0743
- P0753
- U0121
- U0155
- U0401
- U3000
- P0046
- P0053
- P0054
- P0057
- P0090
- P0098
- P0104
- P0112
- P0154
- P0192
- P0307
- P0308
- P0321
- Ingen træffere fundet
- Ingen træffere fundet
P0301: betydning, årsager, reparationer
DTC P0301 angiver en fejltænding i den første cylinder i motoren. Det betyder at der kan være en fejl i tændings-/brændstofindsprøjtnings-/udstødningssystemet eller i tandremsindstillingerne.
Hvad er årsagerne til fejlkoden P0301?- En defekt fordeler, tændspole, tændrør eller højspændingsledning. Dette forstyrrer gnistdannelsesprocessen i cylinderen.
- Falske signaler fra sensorer for knastaksels- og krumtapakselstilling, en slidt knastaksel, en spændt tandrem eller kæde eller forkerte tidsmærker. Alle disse problemer kan medføre, at ventileringen ikke fungerer korrekt, hvilket hæmmer tændingsprocessen.
- Lavt brændstoftryk eller tilstoppede indsprøjtningsdyser. Dette forårsager afbrydelser i brændstoftilførslen til forbrændingskamrene, hvilket forhindrer blandingen i at antænde.
- En slidt pakning i indsugningsmanifolden, ødelagte eller revnede vakuumledninger, en beskadiget ventilmekanisme eller en beskadiget krumtaphus-ventilationslange eller en EGR-ventil, der ikke kan lukkes. Disse symptomer ledsages af luftlækager, hvilket gør blandingen mere mager og gør start mere besværlig.
- Fejl i oxygen- og luftmassesensorerne. Dette vil ligeledes forstyrre blandingsprocessen.
- Kontrollampen blinker eller forbliver tændt
- Motoren er svær at starte eller lyder mærkeligt
- Motoren går i stå, når køretøjet holder op med at køre
- Langsom acceleration
- Reduceret motoreffekt
- Øget brændstofforbrug
- Ustabil motorgang, ryk og øgede vibrationer
- Udstødningsgasserne lugter unormalt
- Udskift defekte komponenter. Det drejer sig normalt om tændrør, tændspole og højspændingsledninger.
- Rengør ventilerne. Dette kan gøres ved hjælp af særlige additiver, som hældes i brændstoftanken.
- Fjern eventuelle spor af korrosion fra de elektriske klemmer. Rengøring af delene er nødvendig for at genoprette strømforsyningen. Det anbefales, at forbindelsespunkterne behandles med et egnet produkt.
- Udbedre vakuumlækager. Det kan være nødvendigt at udskifte pakninger og beskadigede rør og slanger og stramme klemmerne.
- Rens brændstofs-indsprøjtningsdyserne.
- Juster spændingen af tandremmen eller kæden.
Hvad betyder fejlkoden P0301?
Det indikerer en tændingsfejl i den første cylinder.
Hvordan kan jeg slippe af med denne DTC?
Først og fremmest skal du identificere årsagen. For at gøre dette skal alle koder nulstilles ved brug af en OBD2 scanner og derefter analyseres igen efter en prøvekørsel. Der bruges en vakuummåler til at lokalisere vakuumlækager. De elektriske komponenter bør også testes ved hjælp af et multimeter og et oscilloskop. Når du har renset eller udskiftet komponenter, skal du tilslutte scanningsenheden igen og slette fejlkoderne fra den indbyggede computers hukommelsesarkiv.
Hvor meget koster det at ordne fejlen?
Det afhænger af, hvor meget arbejde der skal udføres. Spørg din biltekniker om det endelige tilbud efter en fuldstændig diagnose.