Fejlkode P0443 - en trin-for-trin-guide til diagnosticering og reparation af den
- P0420
- P0171
- P0300
- P0113
- P0340
- P0335
- P0128
- P0172
- P0011
- P0016
- P0102
- P0135
- P0299
- P0301
- P0401
- P0430
- P0087
- P0101
- P0141
- P0174
- P0302
- P0303
- P0304
- P0441
- P0442
- P0700
- P0014
- P0031
- P0106
- P0118
- P0446
- P0500
- P0010
- P0122
- P0134
- P0138
- P0325
- P0341
- P0443
- P0017
- P0030
- P0037
- P0089
- P0100
- P0107
- P0108
- P0121
- P0130
- P0234
- P0403
- P0449
- P0507
- P0012
- P0036
- P0110
- P0123
- P0131
- P0170
- P0351
- P0380
- P0440
- P0496
- P0505
- P0562
- P0705
- P0741
- U0100
- P0013
- P0120
- P0132
- P0133
- P0136
- P0137
- P0193
- P0238
- P0305
- P0306
- P0336
- P0352
- P0400
- P0404
- P0463
- P0480
- P0504
- P0606
- P0001
- P0105
- P0115
- P0117
- P0175
- P0183
- P0191
- P0201
- P0327
- P0328
- P0402
- P0405
- P0444
- P0501
- P0521
- P0650
- P0720
- U0101
- P0000
- P0021
- P0073
- P0088
- P0093
- P0103
- P0140
- P0155
- P0161
- P0332
- P0342
- P0345
- P0353
- P0354
- P0406
- P0410
- P0571
- P0638
- P0715
- P0740
- U0026
- U0073
- P0032
- P0038
- P0051
- P0068
- P0116
- P0125
- P0139
- P0202
- P0203
- P0204
- P0222
- P0230
- P0322
- P0339
- P0343
- P0344
- P0365
- P0411
- P0421
- P0506
- P0520
- P0597
- P0603
- P0607
- P0641
- P0670
- P0685
- P0717
- P0730
- U0001
- P0008
- P0015
- P0018
- P0022
- P0069
- P0157
- P0158
- P0190
- P0200
- P0223
- P0235
- P0236
- P0237
- P0243
- P0315
- P0316
- P0320
- P0330
- P0481
- P0522
- P0523
- P0600
- P0601
- P0683
- P0722
- P0731
- P0743
- P0753
- U0121
- U0155
- U0401
- U3000
- P0046
- P0053
- P0054
- P0057
- P0090
- P0098
- P0104
- P0112
- P0154
- P0192
- P0307
- P0308
- P0321
- Ingen træffere fundet
- Ingen træffere fundet
P0443: betydning, årsager, reparationer
DTC P0443 indikerer et problem med kredsløbet for EVAP-ventilen (evaporative emission control system). Den sættes af motorens ECU, hvis spændingen på jordledningen ikke svarer til den nominelle parameter for en bestemt driftsform for enheden.
Hvad er årsagen til fejlkoden P0443?- Beskadiget strømforsyning eller signalkabel. Dette skyldes slid som følge af konstant kontakt med andre komponenter.
- Dårlig elektrisk kontakt i strømstikket. Dette sker på grund af revner, forskydning på grund af vibrationer eller oxidation af kontakterne, når snavs, fugt eller tekniske væsker trænger ind i dem.
- Omdrejnings kortslutning eller en afbrydelse af den interne vikling i magnetventilen. Dette skyldes slitage af emaljeisoleringen på grund af en lækage i huset og den deraf følgende eksponering for eksterne faktorer.
- Ventilnålen sætter sig fast. Dette sker på grund af tilsmudsning. Især støv fra kulbeholderen samler sig i enheden.
- Tilstoppede EVAP-rør. Dette blokerer for udrensning og ventilation.
- Trykløsning af brændstoftanken. Skader på dækslet, dets forsegling, påfyldningshalsen eller tankens vægge forhindrer systemet i at opretholde det nødvendige tryk.
- Hård motorgang, pludselig standsning.
- Rykkende bevægelser under kørsel.
- En hvæsende lyd, når benzindækslet skrues af.
- Forringet køretøjsdynamik.
- Reduceret motorkraft.
- Der lugter af brændstof inde i køretøjet.
- Analyser relaterede fejlkoder. Dette giver dig mulighed for hurtigt at identificere årsagen til fejlfunktionen. Under diagnostik vises ofte følgende fejl: P0444, P0447, P0458, P0459.
- Gendan kontakternes elektriske ledningsevne. For at fjerne snavs og rust skal du bruge hydrofobiske midler for at forhindre yderligere korrosion af elementerne.
- Rengør magnetventilen. Dette kan genoprette nålens bevægelighed. Det sker ved hjælp af et særligt middel og/eller trykluft.
- Installer fungerende komponenter. Normalt skal selve solenoiden og dens ledning udskiftes.
- Ryd hukommelsen. Brug en OBD2 scanner til dette.
Hvad betyder P0443?
Det indikerer en funktionsfejl i EVAP-ventilens kontrolkredsløb.
Hvad er årsagen til, at den opstår?
En afbrydelse i strømforsyningskredsløbet, slitage af ventilens interne komponenter eller en kortslutning i dens vikling. Det kan også skyldes, at EVAP-trykket er for lavt eller at vakuumledningerne er tilstoppede.
Hvordan kan jeg slippe af med den?
Når den vises første gang, skal den nulstilles ved hjælp af en OBD2 scanner eller ved at afbryde den negative pol fra batteriet. Hvis den opstår igen, er det nødvendigt med en omfattende diagnose af brændstoffordampnings-kontrolsystemet og reparation af det.