
Spor udgifter, administrer registreringer, planlæg udskiftninger og meget mere.
Hvornår skal bremseskiver udskiftes?
Levetiden for bremseskiver i for er gennemsnitlig på 50,000–70,000 km, og dem i bag er gennemsnitlig på 70,000–100,000. De skal dog sommetider udskiftes tidligere. Nye skiver skal installeres manuelt, hvis de nedslides mere end den minimumtykkelse der er angivet i køretøjets servicemanual. Det anbefales at man måler dette med en skydelære én gang hver 10.000 km. Revner og flænger, ujævn slitage og deformationer indikerer også at komponentet skal udskiftes.
Proceduren for tjek af slitage på bremseskiven:
Der findes også indirekte symptomer på, at dine bremseskiver skal tjekkes eller udskiftes. Hvis du for eksempel mærker rystelser, slibninger, raslen eller vibrationer under bremsning, kan dette indikere at delene er deforme. I dette tilfælde er du nødt til at gøre noget yderligere, for eksempel ved hjælp af en dial-indikator. Før du fortsætter med målingerne, skal du rense hjulnavet og skiven grundigt. Monter enheden på en stand og positioner dens spindel vinkelret på skivens overflade, omkring 5 mm fra dens kant. Spindlens tip skal i kontakt med overfladen. Roter så hjulnavet. Dial-indikatoren må ikke vise en afvigelse på mere end 0.06 mm.
En svag eller ujævn bremseevne eller vibrationer i bremsepedalen indikerer ofte ujævn slitage på skivens friktionsplader.
Skal jeg udskifte bremseskiverne og klodserne sammen?
Når bremseskiverne udskiftes, anbefales det også at man monterer nye klodser samtidig. De gamle vil have udviklet et slidmønster der svarer til de gamle skiver. Så når man bruger disse klodser igen, risikerer man at der opstår ujævn slitage på skiverne samt en øget bremselængde. Hvor lang tid proceduren tager afhænger af køretøjets design og denne mekaniker evner. Det tager i gennemsnittet mellem 15 minutter til 3 timer at montere nye bremseskiver og klodser.
Kan jeg udskifte en enkelt skive kun?
Nej, det kan du ikke. Bremseskiver skal udskiftes i par på en aksel. Ellers vil bremse mekanismerne ikke virke samtidig, da den gamle del har en smallere tykkelse og derfor en længere stempelgang, hvilket vil føre til ustabilitet i bilen under bremsning.
Er det farligt at køre med slidte bremseskiver?
Ja, det er meget farligt, hvorfor slidte skiver skal udskiftes omgående. En bremseskive der er for tynd, kan ikke aflede varmen effektivt, hvilket kan få den til at revne eller knække efter overophedning. Dette resulterer i at hjulet låser sig og bilen skrider. Ujævn slitage og dybe riller reducerer kontaktområdet med klodsen, hvilket fører til en forringet bremseevne. Deformation vil forårsage lateral forskydning, hvilket fører til ujævn slitage på delens arbejdsoverflade samt en øget gang for bremsepedalen (svampede bremser). Hvis der er korrosion, kan skiven stadig bruges hvis det er ubetydelig, men du bør rense overfladen ved at trykke bremsepedalen helt i bund mens du kører. Men hvis bremseevnen forringes betydeligt på grund af korrosion eller at bremse mekanismerne ikke virker korrekt, skal komponenterne skiftes så hurtigt som muligt.