
For at hente app'en:
Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.
Hvad er symptomerne på en dårlig bremsekaliber?
En fejl i denne del indikeres ved en forringet bremseevne, overophedede bremseskiver samt knirkelyde og vibrationer i kaliberen, når bilen er i bevægelse. Bilen kan trække til en af siderne, når man bremser. Sommetider kan det også lugte brændt. En inspektion kan afsløre en utæt bremsekaliber. Hvis man rykker i kaliberen, er det nemt at mærke frispil i styrestifterne.
Skal jeg udskifte bremsekalibre i par?
Det er ikke nødvendigt at udskifte bremsekalibre i par. Disse dele er meget holdbare og udskiftes når de går i stykker. Men hvis du også skal montere nye bremseklodser under reparationen, skal du huske på, at disse skal udskiftes i sæt på hver aksel.
Hvad er tegnene på en bremsekaliber der har sat sig fast?
Hvis en bremsekaliber har sat sig fast, trækker bilen til en af siderne, når du træder på bremsepedalen. Dette skyldes at bremseklodsen i en defekt del gnider sig mod skiven, hvilket får hjulene til at rotere med forskellige hastigheder. Derudover kan skiven overophedes, hvilket kan ses med det samme man stopper bilen: komponentet er rødglødende. Når man slipper bremsepedalen, kan man høre knirke- og raslelyde og pedalen kan muligvis gå helt i bund.
En bremsekaliber der har sat sig fast kan skyldes dårlige styrestifter og stempler. Førstnævnte går som regel i stykker på grund af revnede støv manchetter, der så ikke kan forhindre skidt og fugt i at trænge ind i mekanismen, samt fedt i at sive ud. Dette resulterer i slitage, overophedning og korrosion på delene, hvilket naturligvis får dem til at sætte sig fast over tid. Der kan ske det samme ved utilstrækkeligt smøremiddel, hvilket blokerer delenes bevægelse.
Stemplerne sætter sig som regel fast på grund af revnede støv manchetter, hvilket resulterer i en skadelig påvirkning fra skidt, fugt og opløsningsmidler, hvilket fører til korrosion. Sommetider sætter et stempel sig fast på grund af fejljustering under installation eller grundet mellemrum mellem kaliber væggene og stemplet, som følge af naturlig slitage.
Disse fejl skal fjernes omgående, efter de er opdaget. Kører man med en mekanisme der har sat sig fast, risikerer man for tidlig slitage af bremseskiverne, eller at de bliver skæve, for tidlig slitage af bremseklodserne, overophedning af hele systemet eller kogende bremsevæske, hvilket resulterer i at det mister sine egenskaber. Brændstofforbruget kan også øges. Dækkene slides ujævnt. Motoren og gearkassen udsættes for øget belastning.
Er det svært at skifte bremsekalibre?
Om det er svært at fjerne og installere delen, afhænger hovedsageligt af din bils design. Det tager i gennemsnittet 1-5 timer. Men dette job bør udføres af en professionel. Efter monteringen af den nye del skal bremsesystemet drænes. Det er vigtigt at udføre denne procedure ordentligt, da bremseevnen afhænger af det.
Bemærk at det ikke altid er nødvendigt at udskifte hele enheden. I det fleste tilfælde kan problemet løses ved hjælp af et særligt reparationssæt, hvor man udskifter stemplerne, styre stifterne, støv manchetter og pakninger. Man bør overlade restaurering af en bremsekaliber til en professionel.