DTC P0102 vises, når motorens ECU registrerer et lavt signal fra MAF-sensoren (Mass Airflow). Det sker, når anordningen svigter, luft passerer udenom sensoren grundet vakuumlækager, eller når luftstrømmen ind i forbrændingskamrene er begrænset.
Hvad er årsagen til P0102?Afhængigt af fejlens art kan det være nødvendigt at foretage følgende:
Når denne advarsel vises, betyder det, at luftstrømmen gennem måleren er utilstrækkelig.
Det kan skyldes nedsat gennemstrømningskapacitet i indsugningssystemet, trykløsning i rørledningen i afsnittet mellem sensoren og indsugningsmanifolden eller fejl i selve sensoren.
Ja. Især i køretøjer med et højt kilometertal, kan kilometertælleren vise forkert i et vist tidsrum når motoren startes og kører længe ved høj belastning. Dog er koden gemt i arkivet.
Nogle gange er det nok at afbryde og genindkoble MAF-sensorens strømforbindelse for at nulstille den. Hvis dette ikke hjælper, skal du afbryde batteriets minuspol i 15 minutter for at genstarte den indbyggede computer. Det er også muligt at slette hukommelsen ved hjælp af en OBD2 scanner. Hvis det vises igen, skal du foretage en grundig diagnose for at finde årsagen til problemet og løse det.
Det afhænger af, hvor meget arbejde der skal udføres. Du kan få en nøjagtig pris fra specialister efter diagnosticering og fastlæggelse af den grundlæggende årsag.
Fejlkode P0102- Luftmasseføler/luftmængdemåler - indgangsværdi for lav kan forekomme i alle biler, men forekommer oftest på følgende biler:
Hvis du får fejlkoden P0102 på din bil, skal du sikre dig, at diagnosen er udført korrekt, og at fejlen stadig er relevant. Undersøg, om der er symptomer i forbindelse med problemet, og undersøg mulighederne for at løse det.
Stille spørgsmål eller dele dine reparations erfaring i bilforummet. TIlmeld for opdatering så du ikke går glip af nye anvisninger.
For at hente app'en:
Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.