
Stille spørgsmål eller dele dine reparations erfaring i bilforummet. TIlmeld for opdatering så du ikke går glip af nye anvisninger.
Spor udgifter, administrer registreringer, planlæg udskiftninger og meget mere.
Hvad er tegnene på en fejl i hjulnav lejet?
De første tegn på et slidt hjulleje er slibe lyde, bankelyde, raslelyde og andre usædvanlige lyde, der kommer fra hjulet. Disse lyde kan blive højere eller forsvinde, når man drejer. Støj når man drejer til højre indikerer, at der er et problem med komponenten på venstre hjul. Hvis støjen forsvinder, indikerer det at lejet er defekt i højre side. Man kan også mærke vibrationer i rattet. Sommetider overføres vibrationerne til karosseriet. Når man kører med et defekt leje, kan bilen trække til en af siderne. Hvis du tager fat i toppen og bunden på et hjul og rykker den op og ned, vil der være frispil.
I nogle tilfælde tændes advarselslampen for ABS i instrumentbrættet, da lejet og ABS-systemet er forbundet: komponentet har en integreret ABS-tone ring, der bruges til at måle hjulets rotationshastighed.
En generel opfattelse om, at et defekt hjulleje kan føre til ujævnheder i drivkæden, men det er der ikke hold i. Så hvis din gearkasse er defekt, skal du søge efter andre årsager til problemet.
Kan jeg selv skifte hjulleje?
Hvis du har basale bilreparation færdigheder, kan du udskifte hjulnav lejet på egen hånd. Video læringerne fra AUTODOC Club vil hjælpe dig med dette. Men husk på, at udskiftning processen er krævende. Du skal bruge en stålbørste, et leje tryksæt, skruenøgle inklusive en slagnøgle, en hammer samt skruetrækkere. Det er også en god idé at købe autoplejeprodukter: bremserens til at fjerne skidt og affedte overfladerne, penetrationsolie til at løsne fastgørelseselementer samt fedt. Hvis du har adgang til en autolift, vil det gøre arbejdet nemmere. Det tager i gennemsnit 1-3 timer at skifte et komponent på ét hjul, men det afhænger af køretøjets design og dine færdigheder.
Komponenterne skal ikke udskiftes i par på hver aksel. Du kan nøjes med kun at udskifte én defekt del, hvis det er nødvendigt. På moderne biler er hjullejerne normalt enheder i ét stykke. Det er ikke nødvendigt at smøre dem for installation, da de er fyldt med fedt fra fabrikken.
Det er meget vigtigt at stramme hjulnav møtrikken med det korrekte moment, ellers vil delen gå hurtigt i stykker igen. Stramningsmomentet varierer afhængig af bilmærke og model, og bilfabrikanten har som regel angivet dette i bilens servicemanual.
Er det farligt at køre med et slidt hjulnav leje?
Meget. I bedste tilfælde vil kørsel med et dårligt leje ende ud med en dyr reparation af ophænget. I værste tilfælde kan hjulet sætte sig fast, hvis hjulnavet knækket mens du kører, hvorved du mister kontrollen over bilen fuldstændig, hvilket kan føre til en ulykke.
Hvor hurtigt kan et hjulnav gå i stykker?
Delen har gennemsnitlig en levetid på 100.000-150.000 kilometer. Men hvis delen for eksempel er defekt eller i dårlig kvalitet, eller hvis den blev installeret forkert, kan den gå i stykker allerede efter 3.000 km.
Tidlig nedslidning af komponentet fremmes af en forskydning fra rotationsaksen, en overstrammet hjulnav møtrik, brug af kraftigt værktøj til montering, brug af gamle fastgørelseselementer og tætninger samt en aggressiv kørestil med hyppige bratte starter og stop. Kørsel på dårlige veje og overbelastning af køretøjet, påvirker også delen negativt. Man bør ikke køre gennem store vandpytter. Du bør også undgå uprofessionel tuning, da montering af for brede hjul eller hjul med en for stor diameter, brug af lavprofil dæk, stivere fjedre og støddæmpere øger belastningen på hjulnav samlingen og kan få dem til at gå hurtigere i stykker.