Fejlkode P0011 - en trin-for-trin-guide til diagnosticering og reparation af den
P0011
- P0420
- P0171
- P0300
- P0113
- P0340
- P0335
- P0128
- P0172
- P0011
- P0016
- P0102
- P0135
- P0299
- P0301
- P0401
- P0430
- P0087
- P0101
- P0141
- P0174
- P0302
- P0303
- P0304
- P0441
- P0442
- P0700
- P0014
- P0031
- P0106
- P0118
- P0446
- P0500
- P0010
- P0122
- P0134
- P0138
- P0325
- P0341
- P0443
- P0017
- P0030
- P0037
- P0089
- P0100
- P0107
- P0108
- P0121
- P0130
- P0234
- P0403
- P0449
- P0507
- P0012
- P0036
- P0110
- P0123
- P0131
- P0170
- P0351
- P0380
- P0440
- P0496
- P0505
- P0562
- P0705
- P0741
- U0100
- P0013
- P0120
- P0132
- P0133
- P0136
- P0137
- P0193
- P0238
- P0305
- P0306
- P0336
- P0352
- P0400
- P0404
- P0463
- P0480
- P0504
- P0606
- P0001
- P0105
- P0115
- P0117
- P0175
- P0183
- P0191
- P0201
- P0327
- P0328
- P0402
- P0405
- P0444
- P0501
- P0521
- P0650
- P0720
- U0101
- P0000
- P0021
- P0073
- P0088
- P0093
- P0103
- P0140
- P0155
- P0161
- P0332
- P0342
- P0345
- P0353
- P0354
- P0406
- P0410
- P0571
- P0638
- P0715
- P0740
- U0026
- U0073
- P0032
- P0038
- P0051
- P0068
- P0116
- P0125
- P0139
- P0202
- P0203
- P0204
- P0222
- P0230
- P0322
- P0339
- P0343
- P0344
- P0365
- P0411
- P0421
- P0506
- P0520
- P0597
- P0603
- P0607
- P0641
- P0670
- P0685
- P0717
- P0730
- U0001
- P0008
- P0015
- P0018
- P0022
- P0069
- P0157
- P0158
- P0190
- P0200
- P0223
- P0235
- P0236
- P0237
- P0243
- P0315
- P0316
- P0320
- P0330
- P0481
- P0522
- P0523
- P0600
- P0601
- P0683
- P0722
- P0731
- P0743
- P0753
- U0121
- U0155
- U0401
- U3000
- P0046
- P0053
- P0054
- P0057
- P0090
- P0098
- P0104
- P0112
- P0154
- P0192
- P0307
- P0308
- P0321
- Ingen træffere fundet
- Ingen træffere fundet
Søg efter din fejlkode
P0011: betydning, årsager, reparationer
Betydningen af fejlkode P0011
DTC P0011 angiver en over-avanceret knastakselpositions første sektor. Den opstår normalt efter 20 minutters kørsel med motoren kørende ved middelhøjt omdrejningstal. Den vises også, hvis ECU'en registrerer en uoverensstemmelse mellem den faktiske og den beregnede tændtid mere end 10 gange i træk.
Hvad er årsagerne til fejlkoden P0011?- Blokerede kanaler i knastaksel-faseren. Dette skyldes, at motorolie og filter ikke er blevet udskiftet i tide, at oliestanden er utilstrækkelig, eller at der er brugt olie med forkert viskositet. På grund af den forringede strømning af arbejdsvæsken forbliver rotoren stationær i forhold til huset.
- Knækkede eller slidte tænder på knastaksler. Dette skyldes normalt slid. Det sker også, når tandkæden eller remstramningen er forkert, eller når remskiverne og spændingsanordningerne er forkert justeret.
- Der er et åbent elektrisk kredsløb i faserventilen. Dette skyldes normalt mekaniske eller termiske skader på kablernes isolerende kappe. Vibrationer eller løs fastgørelse kan også medføre, at elektriske kontakter i stikket udsættes for fugt og accelereret oxidation.
- En fastklemt faser. Det sker, når olieforseglingen går i stykker, og vand og snavs trænger ind i mekanismen, hvilket forstyrrer den forskydelig stammes bevægelighed.
- Slid på de dele af faseren, der er ansvarlige for rotation. Lamellerne er ofte af plast og derfor meget modtagelige for slid. Denne proces kan fremskyndes, hvis motorens smøresystem ikke vedligeholdes i tide.
- Reduceret brændstofeffektivitet.
- Nedsat motorkraft, problemer med at starte køretøjet og spontan standsning.
- Ustabil motordrift ved tomgang og ustabilt omdrejningstal under høj belastning.
- Accelereret dannelse af kulstofaflejringer på tændrørene.
- Knitrende støj fra motoren.
- Scanning med diagnoseudstyr. Dette giver dig mulighed for at identificere fejlfunktionen og andre mulige fejl.
- Vurdering af motoroliens tilstand og niveau. Om nødvendigt skal du fylde olie på eller udskifte den helt.
- Kontrol af tandremmen eller kædestramning.
- Vurdering af stikkene og ledningernes tilstand. Alle ødelagte ledninger bør udskiftes. Oxiderede kontakter kan rengøres og behandles med en speciel spray.
- Vurdering af magnetventilernes og knastakselposition sensorernes ydeevne. Dette udføres med et multimeter.
Ofte stillede spørgsmål (OSS):
Hvad betyder fejlkoden P0011?
Det indikerer en forkert knastakselposition. Den bruges til at signalere forkert funktion af ventiltiming justeringsmekanismen.
Hvad er årsagen til denne fejl?
De mest almindelige årsager omfatter tilstopning af faserens olietilførselskanaler, slid på det roterende tandhjul, deformation af knastakseldrevets tænder og problemer med signaloverførsel.
Hvordan kommer jeg af med denne fejlkode?
Bestem den grundlæggende årsag, udbedre den, og udfør en blød nulstilling ved hjælp af en OBD2 scanner.