Fejlkode P0174 - en trin-for-trin-guide til diagnosticering og reparation af den
- P0420
- P0171
- P0300
- P0113
- P0340
- P0335
- P0128
- P0172
- P0011
- P0016
- P0102
- P0135
- P0299
- P0301
- P0401
- P0430
- P0087
- P0101
- P0141
- P0174
- P0302
- P0303
- P0304
- P0441
- P0442
- P0700
- P0014
- P0031
- P0106
- P0118
- P0446
- P0500
- P0010
- P0122
- P0134
- P0138
- P0325
- P0341
- P0443
- P0017
- P0030
- P0037
- P0089
- P0100
- P0107
- P0108
- P0121
- P0130
- P0234
- P0403
- P0449
- P0507
- P0012
- P0036
- P0110
- P0123
- P0131
- P0170
- P0351
- P0380
- P0440
- P0496
- P0505
- P0562
- P0705
- P0741
- U0100
- P0013
- P0120
- P0132
- P0133
- P0136
- P0137
- P0193
- P0238
- P0305
- P0306
- P0336
- P0352
- P0400
- P0404
- P0463
- P0480
- P0504
- P0606
- P0001
- P0105
- P0115
- P0117
- P0175
- P0183
- P0191
- P0201
- P0327
- P0328
- P0402
- P0405
- P0444
- P0501
- P0521
- P0650
- P0720
- U0101
- P0000
- P0021
- P0073
- P0088
- P0093
- P0103
- P0140
- P0155
- P0161
- P0332
- P0342
- P0345
- P0353
- P0354
- P0406
- P0410
- P0571
- P0638
- P0715
- P0740
- U0026
- U0073
- P0032
- P0038
- P0051
- P0068
- P0116
- P0125
- P0139
- P0202
- P0203
- P0204
- P0222
- P0230
- P0322
- P0339
- P0343
- P0344
- P0365
- P0411
- P0421
- P0506
- P0520
- P0597
- P0603
- P0607
- P0641
- P0670
- P0685
- P0717
- P0730
- U0001
- P0008
- P0015
- P0018
- P0022
- P0069
- P0157
- P0158
- P0190
- P0200
- P0223
- P0235
- P0236
- P0237
- P0243
- P0315
- P0316
- P0320
- P0330
- P0481
- P0522
- P0523
- P0600
- P0601
- P0683
- P0722
- P0731
- P0743
- P0753
- U0121
- U0155
- U0401
- U3000
- P0046
- P0053
- P0054
- P0057
- P0090
- P0098
- P0104
- P0112
- P0154
- P0192
- P0307
- P0308
- P0321
- Ingen træffere fundet
- Ingen træffere fundet
P0174: betydning, årsager, reparationer
DTC P0174 angiver, at der er en mager luft-brændstofblanding i en af cylindrene i den blok 2.
Hvad er årsagerne til fejlkoden P0174?- Nedsat brændstoftryk. Dette kan skyldes en dårlig pumpe, et tilstoppet pumpefilter og en defekt trykregulator. Det fører til en forstyrrelse i brændstofindsprøjtningsprocessen.
- Et tilstoppet brændstoffilter, en tilstoppet brændstofslange eller -injektor. Når det sker, hindres brændstofstrømmen.
- En lækage i indsugningssystemet. Bøjede eller ødelagte pakninger i indsugningsmanifolden eller revnede rør tillader overflødig luft at trænge ind i forbrændingskamrene.
- Fejl i MAF- og lambdasonderne. Nogle gange modtager motorens ECU et forkert signal.
- EGR- og PCV-ventilerne kan ikke lukkes. Hvis dette sker, vil de lede for store mængder af krumtaphus- eller udstødningsgasser tilbage til cylindrene.
- Nedsat brændstofeffektivitet
- Startvanskeligheder og motorstop under kørsel
- Motorens omdrejningshastighed er ustabil eller for høj ved tomgang
- Reduceret motoreffekt
- Forringet køretøjsdynamik samt ryk under acceleration
- Fejltænding
- Udskift brændstoffilteret. Hvis du installerer et nyt, vil brændstoffet kunne cirkulere korrekt.
- Reparer pumpen. Delen skal skilles ad, kalibreres og behandles i et ultralydsbad, og der skal installeres nye pakninger og metalkomponenter. Pumpen afprøves derefter på en prøvebænk.
- Udskift regulatoren. Dette vil hjælpe med at opretholde det nødvendige benzin- eller dieselbrændstoftryk.
- Skyl indsprøjtningsdyser og brændstofledninger. Dette kan gøres ved hjælp af specielle rengøringsvæsker og en ultralyds rengøringsmetode.
- Genskab tætheden i indtags- og brændstofforsyningssystemerne. Dette består i at installere nye rør, slanger og pakninger.
- Installer nye sensorer. Du kan bruge et multimeter og et oscilloscope til at kontrollere, om MAF- og iltsensorerne fungerer korrekt. Nogle gange er det blot nødvendigt at fjerne kulaflejringer fra komponenterne, fjerne spor af korrosion fra de elektriske kontakter eller udskifte strømforsyningskablerne for at få komponenterne til at fungere igen.
- Rengør ventilerne. Der anvendes specialiserede rengøringssprays til dette formål.
Hvad betyder fejlkoden P0174?
Det indikerer, at luft-brændstofblandingen i cylinderne i blok 2 er mager.
Hvad forårsager det?
Den første og vigtigste årsag kan være mangel på brændstof, som skyldes en nedsat flow eller lavt tryk i systemslangerne. Den anden årsag er en for stor mængde luft i forbrændingskammeret på grund af luftlækager i kammeret eller en vakuumlækage i indsugningsmanifolden.
Kan denne DTC forsvinde af sig selv?
Hvis den udløses gentagne gange og derefter forsvinder, skyldes det oftest et løst sensorstik eller en forurenet sensor. For at forhindre, at andre komponenter eller enheder svigter, er det nødvendigt med en detaljeret diagnose, og problemets rod skal løses.
Kan jeg køre i min bil, hvis dette sker?
Det er bedst at undgå dette. Denne fejl bør ikke ignoreres, og du bør kontakte et autoværksted så hurtigt som muligt. Hvis du ikke gør det, kan det medføre skader på motoren.