Fejlkode P0446 - en trin-for-trin-guide til diagnosticering og reparation af den
- P0420
- P0171
- P0300
- P0113
- P0340
- P0335
- P0128
- P0172
- P0011
- P0016
- P0102
- P0135
- P0299
- P0301
- P0401
- P0430
- P0087
- P0101
- P0141
- P0174
- P0302
- P0303
- P0304
- P0441
- P0442
- P0700
- P0014
- P0031
- P0106
- P0118
- P0446
- P0500
- P0010
- P0122
- P0134
- P0138
- P0325
- P0341
- P0443
- P0017
- P0030
- P0037
- P0089
- P0100
- P0107
- P0108
- P0121
- P0130
- P0234
- P0403
- P0449
- P0507
- P0012
- P0036
- P0110
- P0123
- P0131
- P0170
- P0351
- P0380
- P0440
- P0496
- P0505
- P0562
- P0705
- P0741
- U0100
- P0013
- P0120
- P0132
- P0133
- P0136
- P0137
- P0193
- P0238
- P0305
- P0306
- P0336
- P0352
- P0400
- P0404
- P0463
- P0480
- P0504
- P0606
- P0001
- P0105
- P0115
- P0117
- P0175
- P0183
- P0191
- P0201
- P0327
- P0328
- P0402
- P0405
- P0444
- P0501
- P0521
- P0650
- P0720
- U0101
- P0000
- P0021
- P0073
- P0088
- P0093
- P0103
- P0140
- P0155
- P0161
- P0332
- P0342
- P0345
- P0353
- P0354
- P0406
- P0410
- P0571
- P0638
- P0715
- P0740
- U0026
- U0073
- P0032
- P0038
- P0051
- P0068
- P0116
- P0125
- P0139
- P0202
- P0203
- P0204
- P0222
- P0230
- P0322
- P0339
- P0343
- P0344
- P0365
- P0411
- P0421
- P0506
- P0520
- P0597
- P0603
- P0607
- P0641
- P0670
- P0685
- P0717
- P0730
- U0001
- P0008
- P0015
- P0018
- P0022
- P0069
- P0157
- P0158
- P0190
- P0200
- P0223
- P0235
- P0236
- P0237
- P0243
- P0315
- P0316
- P0320
- P0330
- P0481
- P0522
- P0523
- P0600
- P0601
- P0683
- P0722
- P0731
- P0743
- P0753
- U0121
- U0155
- U0401
- U3000
- P0046
- P0053
- P0054
- P0057
- P0090
- P0098
- P0104
- P0112
- P0154
- P0192
- P0307
- P0308
- P0321
- Ingen træffere fundet
- Ingen træffere fundet
P0446: betydning, årsager, reparationer
DTC P0446 angiver, at udluftningsventilen i EVAP-systemet ikke fungerer korrekt. Den identificeres af ECU'en, når den registrerer et problem under systemets selvtest.
Årsager til fejlkode P0446- En åben eller kortslutning i magnetspolen, et knækket stik eller oxiderede kontakter. De kan skyldes utætheder i huset, dårlig forbindelse eller dårlig isolering af strømforsyningskablets kappe og dermed udsættelse for fugt og snavs. Disse fejl afbryder strømforsyningen til enheden og blokerer for datatransmissionen til og fra ECU'en.
- Et tilstoppet udluftningsrør i beholderen. Det sker, når ventilen sidder fast i den åbne position. Det kan ødelægge kulfilteret.
- En deformeret eller revnet brændstofpåfyldningshals eller et beskadiget brændstofpåfyldningsdæksel. På grund af utætheder i brændstofsystemet opretholdes det krævede trykniveau ikke.
- En stærk brændstof lugt, især efter længere tids standsning
- Mærkelige lyde, når du skruer dækslet på brændstoftanken af
- Motorens ydeevne bliver dårligere
- Vanskeligheder med at bruge benzindispenseren på tankstationen
- Ukorrekte aflæsninger fra brændstofmåleren
- Genopretter rørenes og slangernes flowkapacitet. Trykluft anvendes normalt til at fjerne forurenende stoffer.
- Genopret strømforsyningen til ventilen. Nogle gange er det nok at rense de elektriske kontakter, men beskadigede ledninger og stik skal ofte udskiftes.
- Udbedre eventuelle vakuumlækager. Dette kræver, at du installerer nye komponenter. Defekter i brændstoftanken kan repareres med en særlig lim eller epoxyharpiks eller ved hjælp af lodning.
- Udskift ventilationsreguleringsventilen. Det er tilrådeligt at gøre det, hvis der er et åbent kredsløb eller vakuumlækager.
Hvad betyder P0446?
Det indikerer, at der er et problem med systemet til kontrol af fordampningsemissioner. Dette udløses normalt, når udluftningssolenoiden er defekt.
Hvad er årsagen til, at koden vises?
Almindelige årsager er afbrudt strømforsyning til ventilkontakterne, en tilstoppet vakuumledning, beskadigelse af kulfilteret eller lækager i brændstoftanken.
Kan denne fejl forsvinde af sig selv?
Ja. Dette kan ske, hvis fejlen skyldes et løst dæksel på brændstoftanken. Når problemet er udbedret, slettes fejlen automatisk efter flere vellykkede selvtest cyklusser.
Hvordan kan jeg slippe af med denne DTC?
Først skal du afbryde den negative batteripol eller nulstille DTC'en ved hjælp af en OBD2 scanner. Derefter kan du prøvekøre køretøjet på en køretur. Hvis den dukker op igen, er det nødvendigt med en omfattende diagnose for at fastslå den grundlæggende årsag til fejlen og afhjælpe den. Når du har gjort dette, kan softwaren nulstilles igen ved hjælp af OBD2 scanningsværktøjet.