Fejlkode P0014 - en trin-for-trin-guide til diagnosticering og reparation af den
- P0420
- P0171
- P0300
- P0113
- P0340
- P0335
- P0128
- P0172
- P0011
- P0016
- P0102
- P0135
- P0299
- P0301
- P0401
- P0430
- P0087
- P0101
- P0141
- P0174
- P0302
- P0303
- P0304
- P0441
- P0442
- P0700
- P0014
- P0031
- P0106
- P0118
- P0446
- P0500
- P0010
- P0122
- P0134
- P0138
- P0325
- P0341
- P0443
- P0017
- P0030
- P0037
- P0089
- P0100
- P0107
- P0108
- P0121
- P0130
- P0234
- P0403
- P0449
- P0507
- P0012
- P0036
- P0110
- P0123
- P0131
- P0170
- P0351
- P0380
- P0440
- P0496
- P0505
- P0562
- P0705
- P0741
- U0100
- P0013
- P0120
- P0132
- P0133
- P0136
- P0137
- P0193
- P0238
- P0305
- P0306
- P0336
- P0352
- P0400
- P0404
- P0463
- P0480
- P0504
- P0606
- P0001
- P0105
- P0115
- P0117
- P0175
- P0183
- P0191
- P0201
- P0327
- P0328
- P0402
- P0405
- P0444
- P0501
- P0521
- P0650
- P0720
- U0101
- P0000
- P0021
- P0073
- P0088
- P0093
- P0103
- P0140
- P0155
- P0161
- P0332
- P0342
- P0345
- P0353
- P0354
- P0406
- P0410
- P0571
- P0638
- P0715
- P0740
- U0026
- U0073
- P0032
- P0038
- P0051
- P0068
- P0116
- P0125
- P0139
- P0202
- P0203
- P0204
- P0222
- P0230
- P0322
- P0339
- P0343
- P0344
- P0365
- P0411
- P0421
- P0506
- P0520
- P0597
- P0603
- P0607
- P0641
- P0670
- P0685
- P0717
- P0730
- U0001
- P0008
- P0015
- P0018
- P0022
- P0069
- P0157
- P0158
- P0190
- P0200
- P0223
- P0235
- P0236
- P0237
- P0243
- P0315
- P0316
- P0320
- P0330
- P0481
- P0522
- P0523
- P0600
- P0601
- P0683
- P0722
- P0731
- P0743
- P0753
- U0121
- U0155
- U0401
- U3000
- P0046
- P0053
- P0054
- P0057
- P0090
- P0098
- P0104
- P0112
- P0154
- P0192
- P0307
- P0308
- P0321
- Ingen træffere fundet
- Ingen træffere fundet
P0014: betydning, årsager, reparationer
DTC P0014 angiver, at position af højre bageste knastaksel på bank 1 er overjusteret, eller at der er en fejl i det variable ventiltimingsystem.
Hvad forårsager fejlkoden 0014?- Brug af den forkerte motorolie. På grund af den høje viskositet bremses leveringen af olie til kontrolsystemerne i det variable ventilstyringssystem.
- Forurenede oliepassager. Det sker, når motorens smøresystem ikke vedligeholdes i tide. Forureningerne blokerer for oliestrømmen.
- En fastsiddene magnetventil. Det skyldes ophobning af snavs eller slidte mekaniske dele. Hvis det sker, vil væskestrømmen ikke blive reguleret.
- Bristede ledninger eller oxiderede kontakter i elektriske stik. Dette hindrer strømforsyningen til de elektrisk styrede mekanismer.
- Problemer med sensorer for knastaksels- og krumtapakselstilling. Hvis de fungerer dårligt, kan de sende falske signaler til motorens ECU.
- En spændt tandkæde eller rem. Det medfører, at knastaksler og krumtapaksel ikke er synkroniseret.
- Faserrotoren sidder fast i den fremskudte position. Den ændrer den normale position af knastakslen i forhold til koblingshuset.
- Problemer med at starte motoren, hård tomgang
- Spontane stop
- Der kommer en stor mængde røg fra udstødningsrøret
- Rykkende bevægelser under kørsel
- Mærkelige lyde, mens motoren kører
- Skift motorolie. Eksperter anbefaler generelt at gøre dette hver 15.000 km, en gang om året eller i henhold til bilfabrikantens anvisninger.
- Skyl motoren. På den måde kan du fjerne tilstopningen af oliekanalerne.
- Rengør kontakterne. Rengøring af dem hjælper med at genoprette strømforsyningen til sensorerne og solenoiderne.
- Juster ventilrækken. Dette gøres for at sikre, at krumtapakslen og knastakslen er synkroniseret
- Installere fungerende komponenter. Normalt skal kontrolventilen og sensorerne for krumtapaksel- og knastakselposition udskiftes.
- Nulstil fejlen. Dette gøres ved hjælp af en OBD2 scanner.
Hvad betyder P0014?
P0014 angiver, at udstødningsknastakslens position er ukorrekt.
Hvad forårsager det?
Utilstrækkelig olieflow, fejl i krumtapaksels- og knastakselposition sensorerne eller et åbent kredsløb i magnetventilens strømforsyning.
Hvordan kan jeg fjerne denne fejl?
Først nulstilles den ved hjælp af en OBD2 scanner ved at tilslutte værktøjet via køretøjets diagnoseport. Kør derefter en prøvetur med bilen, og gentag scanningen bagefter. Hvis fejlen opstår igen, skal du få en omfattende diagnose af problemet på et autoværksted.
Hvor meget koster det at reparere det?
Det afhænger af den grundlæggende årsag til problemet og af, hvor meget arbejde der kræves for at løse det. Spørg bilsyns specialisterne om et nøjagtigt tilbud, når køretøjet er blevet undersøgt.