For at hente app'en:
Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.
Hvornår skal jeg skifte mit oliefilter?
Komponentet skal udskiftes hver 7.000-10.000 kilometer. Men levetiden for disse forbrugsmaterialer kan reduceres ved konstant store belastninger på motoren, olie af lav kvalitet i smøresystemet eller indtrængen af kølervæske grundet en forringet integritet i systemet. En anden årsag til for tidlig udskiftning af delen kan være overophedning af motoren, hvorefter arbejdsvæsken i smøresystemet og selve filteret skal udskiftes.
Der er ingen indirekte symptomer på et tilstoppet filter. Delen er udstyret med en særlig omløbsventil, der åbner når filterelementet er tilstoppet. Dette hjælper med at forhindre oliemangel. Men dette gør det umuligt at tjekke filterkapaciteten. Derfor skal du følge bilfabrikantens anvisninger angående udskiftningsintervaller og tage bilens driftsforhold med i betragtning.
Bemærk venligst: Installer ikke et nyt filterelement før du skifter olie, da komponentet hurtigt vil blive forurenet grundet additiver i olien. Du må af samme årsag ikke bruge et gammelt filter med ny olie: sidstnævnte forurenes meget hurtigt.
I nogle tilfælde indikerer lækager på filterhuset at komponentet skal udskiftes. Olietryksindikatoren kan lyse længere tid end normalt i biler med et horisontalt monteret filter. Dette kan være et resultat af en defekt drænventil.
Hvad sker der hvis jeg aldrig skifter mit oliefilter?
Oliefilteret har en særlig omløbsventil, der forhindrer oliemangel i motoren. Den åbner når du starter en kold motor, ved en høj olie viskositet, ved et ekstremt højt tryk i smøresystemet eller når filterelementet er stoppet til, hvorved dens gennemløbs kapacitet reduceres betydeligt. Hvis du ikke har skiftet oliefilter i lang tid, vil motoren konstant få uren olie. Dette fører til øget dannelse af kulstof og sodaflejringer på motordelene, olie kanalerne stopper til og stempel-cylindergruppen slides hurtigt.
Hvordan skifter man et oliefilter?
Først skal du hæve bilen eller køre en over en inspektionsgrav. Træk håndbremsen. Motoren skal være en smule varm. Skru så bundproppen af bundkaret og dræn olien i en beholder. Vær forsigtig: olien er varm. Derefter skal du, afhængig af om dit filter er en patrontype eller ej, skrue filterhuset af eller fjerne filterelementet fra huset. Afdæk karosseriet med en klud, for at holde den ren. Smør tætningen på det nye filter med motorolie. Selve filteret skal fyldes med olie før installation. Dette hjælper med at forhindre oliemangel i motoren i de første få sekunder efter start. Det nye del skal skrues på med en momentnøgle. Stram ikke komponentet for meget, da en beskadiget O-ring vil forårsage lækager.
Rens dernæst bundkaret og skru bundproppen på med en ny O-ring. Hæld så frisk olie på i en korrekt mængde, start motoren, lad den køre et stykke tid og tjek så oliemængden med oliepinden og fyld mere på om nødvendigt.
Kan udskiftning af oliefilteret forringe motorydelsen?
Nej, det kan det ikke. Olien leveres til motoren uanset tilstanden på filterelementet, da der sidder en omløbsventil på filteret. Hvis denne ventil sætter sig fast og filterets gennemløbs kapacitet forringes, kan der komme mindre olie ind i motoren end nødvendigt. Dette får olietryksindikatoren til at blive aktiveret, hvorved du ved at der er et lavt olietryk i systemet. I dette tilfælde skal du eliminere problemet før motoren går i stykker.
Varierer komponenterne?
Ja, komponenterne kan variere i størrelse, filterkapacitet, gennemløbs kapacitet, materialer på filterelementet og huset, antal ventiler og det tryk der er nødvendig for at disse ventiler åbner. Der findes oliefiltre der skrues på og patrontyper. Sidstnævnte er mindre skadelige for miljøet, da man kun skal skifte filterelementet og ikke skal smide metaldelen ud. Årsagen til dette tæller ikke blot installationsfejl. Hvis du for eksempel køber et produkt til en sportsvogn med en omløbsventil der åbner ved et lavt tryk, vil olien ikke blive filtreret i det meste af tiden.