Fejlkode P0122 - en trin-for-trin-guide til diagnosticering og reparation af den
- P0420
- P0171
- P0300
- P0113
- P0340
- P0335
- P0128
- P0172
- P0011
- P0016
- P0102
- P0135
- P0299
- P0301
- P0401
- P0430
- P0087
- P0101
- P0141
- P0174
- P0302
- P0303
- P0304
- P0441
- P0442
- P0700
- P0014
- P0031
- P0106
- P0118
- P0446
- P0500
- P0010
- P0122
- P0134
- P0138
- P0325
- P0341
- P0443
- P0017
- P0030
- P0037
- P0089
- P0100
- P0107
- P0108
- P0121
- P0130
- P0234
- P0403
- P0449
- P0507
- P0012
- P0036
- P0110
- P0123
- P0131
- P0170
- P0351
- P0380
- P0440
- P0496
- P0505
- P0562
- P0705
- P0741
- U0100
- P0013
- P0120
- P0132
- P0133
- P0136
- P0137
- P0193
- P0238
- P0305
- P0306
- P0336
- P0352
- P0400
- P0404
- P0463
- P0480
- P0504
- P0606
- P0001
- P0105
- P0115
- P0117
- P0175
- P0183
- P0191
- P0201
- P0327
- P0328
- P0402
- P0405
- P0444
- P0501
- P0521
- P0650
- P0720
- U0101
- P0000
- P0021
- P0073
- P0088
- P0093
- P0103
- P0140
- P0155
- P0161
- P0332
- P0342
- P0345
- P0353
- P0354
- P0406
- P0410
- P0571
- P0638
- P0715
- P0740
- U0026
- U0073
- P0032
- P0038
- P0051
- P0068
- P0116
- P0125
- P0139
- P0202
- P0203
- P0204
- P0222
- P0230
- P0322
- P0339
- P0343
- P0344
- P0365
- P0411
- P0421
- P0506
- P0520
- P0597
- P0603
- P0607
- P0641
- P0670
- P0685
- P0717
- P0730
- U0001
- P0008
- P0015
- P0018
- P0022
- P0069
- P0157
- P0158
- P0190
- P0200
- P0223
- P0235
- P0236
- P0237
- P0243
- P0315
- P0316
- P0320
- P0330
- P0481
- P0522
- P0523
- P0600
- P0601
- P0683
- P0722
- P0731
- P0743
- P0753
- U0121
- U0155
- U0401
- U3000
- P0046
- P0053
- P0054
- P0057
- P0090
- P0098
- P0104
- P0112
- P0154
- P0192
- P0307
- P0308
- P0321
- Ingen træffere fundet
- Ingen træffere fundet
P0122: betydning, årsager, reparationer
DTC P0122 angiver, at signalet fra gasspjældssensoren er lavere, end det burde være. Den udløses, hvis den producerede spænding forbliver under 0,17-0,2 V i otte sekunder.
Årsager til fejlkode P0122- Sensorskade. Afhængigt af enhedens konstruktion kan dette omfatte en slidt resistiv strimmel eller en viskerkontakt, en ødelagt visker, en fejl i viskerautomat eller en beskadiget elektromagnetisk spole.
- Oxiderede pins i kontakten. Det sker, når kablet ikke er forsvarligt fastgjort, hvilket gør det muligt for fugt og snavs at komme ind.
- En åben forbindelse eller kortslutning i strøm-/signaltråden. Årsagen er normalt mekaniske, termiske eller kemiske skader på den isolerende kappe.
- Monteringsfejl. Nogle enheder skal monteres i en bestemt position, f.eks. ved at dreje dem 90° rundt om spjældaksen.
- Ustabil motorhastighed ved tomgang og under acceleration
- Problemer med at starte motoren og blokering, særligt når der skiftes gear
- Køretøjet reagerer ikke på speederpedalen
- Reduceret brændstofeffektivitet
- Forringet dynamik
- Tab af motorkraft
- Scan den indbyggede computer. Dette er det første trin i den diagnostiske test og udføres efter hvert trin i reparationsprocessen. Det giver dig mulighed for at analysere de relaterede fejlkoder for at identificere den nøjagtige årsag til fejlen og slette fejlene fra hukommelsen.
- Rengør de elektriske kontakter. Der anvendes særlige produkter til at fjerne spor af oxidation. De forbedrer kontakternes elektriske ledningsevne og forhindrer også, at delene korroderer igen.
- Juster enheden. Se køretøjets reparationsvejledning for at få oplysninger om sensorens nøjagtige placering og installationsprocedure. Nogle sensorer har en særlig justeringsskrue til midlertidig genoprettelse af kontakten mellem den resistive strimmel og viskerkontakten.
- Udskift enheden. Den skal udskiftes, når spolen er brændt af, eller når selve komponenten har nået enden af sin levetid.
Hvad betyder P0122?
Det indikerer, at gasspændingssensorens udgang er lav.
Hvad er årsagen til, at koden vises?
Det skyldes ofte et brud på strømforsyningskredsløbet, en sensorfejl eller installationsproblemer, eller fordi enheden skal justeres.
Hvordan kan jeg slippe af med denne DTC?
Afbryd den negative batteripol, eller nulstil kombinationerne ved hjælp af en OBD2 scanner. Hvis det dukker op igen, skal du kontakte specialisterne på et autoværksted for at få en omfattende diagnose og reparation.
Kan jeg køre i min bil, hvis dette sker?
Ja. For at sikre motorens effektivitet, optimalt brændstofforbrug og reducere giftigheden af udstødningsgasserne, er det dog tilrådeligt at få skaden repareret så hurtigt som muligt.