
For at hente app'en:
Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.
Hvornår skal jeg skifte mine bremseklodser?
Inspicer komponenterne i bremsesystemet visuelt hver 10.000 kilometer. Tjek om der er metalspåner på bremseklodserne. Er der det, er det alvorligt slidte. Bremseklodserne på forakslen udskiftes normalt hver 25.000-40.000 km, og dem på bagakslen – hver 40.000-60.000 km. Udskift komponenterne omgående hvis deres tykkelse er reduceret til grænsen der er specificeret i køretøjets tekniske dokumentation. Der kan også indikeres behov for at skifte delene fra slidsensoren (hvis denne er installeret), ved hylelyde under bremsning, en øget bremselængde og omfattende frispil eller vibrationer i bremsepedalen.
Bør jeg udskifte alle bremseklodser på en gang?
Bremseklodserne udskiftes i sæt på hver aksel. Dette hjælper med at sikre en så effektiv bremsning som muligt. Nye komponenter kan trykkes hårdere mod skiverne, hvorved de bremser hjulene hurtigere. Hvis man kun skifter bremseklodser i én side, påvirkes køretøjets styreegenskaber.
Kan jeg selv skifte bremseklodser?
Ja, det kan du. Før du påbegynder arbejdet, skal du læse vores PDF-guides og se vores video læringer samt sørge for at tage et kig på bilfabrikantens anbefalinger. De får brug for følgende værktøj: en slagboremaskine, en skraldenøgle, en excenter stift, en hammer samt en tang med runde stifter. Forberedelse af din bil for reparationen kræver stopklodser til hjulene, en donkraft og et dække til beskyttelse af lakerede karosseridele. Der er også behov for kemiske produkter: en bremserens spray, kobberfedt og bremsefedt. Glem ikke at benytte et åndedrætsværn, beskyttelseshandsker og briller.
Udskiftningsproceduren tager ikke lang tid. En erfaren bilist kan klare installationen af delene på 15-20 min. på hvert hjul. Dermed tager installationen af komponenterne på for- og baghjulene omkring 1-1,5 timer. En nybegynder har brug for mere tid. Der er ikke behov for at dræne bremserne efter udskiftningsproceduren, da den ikke påvirker systemets tæthed.
Hvad får bremseklodser til at nedslides hurtigt?
For tidlig nedslidning af klodserne forårsages ofte af en defekt bremsekaliber. Styrestifter eller stempler der sidder fast gør det umuligt at trække bremseklodsen væk fra skiven efter bremsning. Dermed slibes delen og overophedes. Slitage graden på bremseskiven påvirker også bremseklodsernes tilstand. Riller og ridser på overfladen forårsager ujævnt slid af klodserne. I nogle tilfælde kan delene forringes på grund af indtrængen af fremmedobjekter, for eksempel småsten mellem kontaktfladerne. Kørestil er en anden årsag til for tidlig nedslidning. Hyppige pludselige opbremsninger eller kørsel på bjergveje kan føre til en overophedning af komponenterne. Man bør derfor benytte højtydende bremseklodser til sporty kørsel, som bibeholder deres driftsegenskaber ved ekstremt høje temperaturer.