For at hente app'en:
Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.
Hvad er symptomerne på en dårlig termostat?
Hvis termostaten går i stykker, kan det tage meget lang tid før motoren når sin driftstemperatur, eller den kan blive hurtigt overophedet. Under acceleration kan motortemperaturen falde brat eller øges meget lige efter du slukker bilen. Varmen i kabinen er mindre effektiv. Temperaturen på det nedre kølerrør er en anden indikator for en dårlig termostat: hvis den bliver varm lige efter du starter motoren, betyder dette at delens ventil sidder fast i åben tilstand. Hvis røret forbliver koldt efter motoren, har nået sin driftstemperatur, indikerer dette at ventilen sidder fast i lukket tilstand.
I nogle tilfælde kan en dårlig termostat få advarselslampen for ”Tjek Motor” til at tændes. En diagnostisk scanning kan afsløre den tilsvarende fejlkode. Dette sker dog ikke i alle tilfælde, derfor skal du stadig betragte de ovenfor nævnte symptomer.
Det sker at moroen slet ikke kan starte, hvis denne enhed der defekt. Dette gælder for eksempel MINI-biler, der har termostater med indbyggede temperatursensorer. Hvis sensoren fejler vil motoren starte og gå i stå lige efter. Sommetider blokerer ECU’en for motorstart.
Hvordan fikser man en termostat der har sat sig fast?
Hvis du under en diagnostisk scanning har fundet en fejlkode der indikerer at termostaten sidder fast, skal du udskifte komponenten. Det er den eneste rigtige måde at fikse dette problem på.
Kan man køre en bil med en defekt termostat?
Nej, det kan man ikke. Termostaten skal fungere korrekt, da kølesystemets funktion afhænger direkte af denne. Hvis ventilen sidder fast i åben tilstand, vil kølervæsken cirkulere gennem det store kredsløb, hvilket forøger motorens opvarmningstid betydeligt. Dette øger slitagen på motoren samt belastningen på smøresystemet. Hvis ventilen i termostaten sidder fast i lukket tilstand, flyder kølervæsken ikke igennem køleren, hvilket forårsager en overophedning af motoren.
Hvilke problemer kan der opstå i motoren, hvis termostaten monteres på hovedet?
Komponenten skal monteres i den nøjagtige position, som køretøjets fabrikant har angivet. Hvis delen monteres på hovedet, vil ventilen ikke fungere korrekt, hvilket kan få kølervæsken til at koge, da det kun flyder i det lille kredsløb. Dette kan resultere i en overophedning af motoren.
Hvorfor overophedes min bil med en ny termostat?
Det er muligt at den nye enhed ikke er blevet testet før installation og at du har fået en defekt del eller en del af dårlig kvalitet. Det samme problem kan også forårsages af en forkert montering af delen. Hvis du er sikker på at delen virker og er installeret korrekt, betyder dette at problemet ligger et andet sted. Du kan for eksempel have en tilstoppet køler, luftbobler i systemet eller et kritisk lavt niveau af kølervæske. I nogle tilfælde opstår overophedningsproblemerne selv i et ordentligt fungerende kølesystem. Dette sker for eksempel hvis toppakningen er sprunget, hvis udstødningssystemet er utæt eller hvis der er problemet med brændstofindsprøjtningen, brændstof-luft blandingen eller tændingen.
Skal jeg dræne kølervæsken når jeg udskifter termostaten?
Ja, du skal i de fleste tilfælde dræne kølervæsken før du installerer den nye komponent. Hvis de for nyligt har skiftet kølervæske og ønsker at genbruge det, skal du forberede en beholder på forhånd. Nogle bilejere lykkes med at dræne kølervæsken delvist gennem termostatslangen. Der dog i dette tilfælde en risiko for at spilde væske i motorrummet og beskadige de elektriske komponenter. Det er derfor mere praktisk og sikkert at arbejde med et kølesystem der tømt helt.