4Matic: definition, funktioner og driftsprincip

4Matic: definition, funktioner og driftsprincip

4Matic er et system med firehjulstræk, der sidder på biler fra Mercedes-Benz. Det er en proprietær udvikling fra Daimler AG. Det blev skabt i samarbejde med den østrigske virksomhed, Magna Steyr AG & Co KG. Dette system kom frem første gang i 1987, da E-Klasse sedanen, W124, blev lanceret. Der har allerede været flere generationer med 4Matic.

Driftsprincip

Den største forskel mellem forskellige 4Matic generationer ligger i designet på center-differentialet. De tidlige systemer havde et mekanisk låsedifferentiale. Dette blev opnået med to hydrauliske multipladekoblinger. Koblingernes låsning og åbning gjorde, at forakslerne kunne afkobles helt. I tilstanden med firehjulstræk, blev motorens drejningsmoment distribueret mellem for- og bagakslerne ved et forhold på 33:67 eller 50:50.

Senere inkluderede udviklerne en elektronisk låsende åbent differentiale som center-differentialet i 4Matic. Kraften blev distribueret ved at sænke farten på individuelle hjul og/eller justere motorens drejningsmoment. Nogle versioner har yderligere multipladekoblinger. Motorens drejningsmoment kan distribueres mellem for- og bagakslerne ved et forhold på 40:60, 45:55, 50:50 samt andre forhold.

Egenskaber for 4Matic

Året for første produktion Type Særlige kendetegn for differentialerne Mercedes-Benz modeller med 4Matic
1987 Deltids/fuldtids Ferguson center-låsedifferentiale. Baghjulenes differentiale kan også låses. Differentialet i for er åben. Е-Class W124, S124.
1997 Fuldtids Center-differentialet og hjuldifferentialerne er åbne. De låses alle elektronisk. Dette udføres af ETS (systemet for traction kontrol) eller ESP (systemet for stabilitetskontrol). E-Class W210, W211, S210, S211; М-Class W163; S-Class W220, V220; C-Class W203, S203; R-Class W251, V251; Viano         W639, V639.
2006   For-låsekoblingen er implementeret som en dobbeltskivekobling med konstant belastning fra en pladefjeder. Denne bruges når forskellen mellem for- og bagakslens drejningsmoment når 50 Nm. Hvis dette ikke er tilstrækkeligt, aktiveres ESP. CL-Class С216; S-Class W221, V221; C-Class W204, S204; GLK-Class X204; CLS-Class C218, X218; E-Class W212, S212.
2006   Center-differentialet og bagakslens differentialer har multipladekoblinger. Motorens drejningsmoment redistribueres også af systemet for stabilitetskontrol. GL-Class X164.
2016   Et center-differentiale med en multipladekobling, gør det muligt at afkoble forakslen manuelt. E-Class C238 E53 AMG.

Kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *