CST: beskrivelse, funktioner og driftsprincip

CST: beskrivelse, funktioner og driftsprincip

CST (antispin- og stabilitetsregulering) er et system for stabilitetskontrol, der sidder på biler fra Ferrari. Det optimerer systemerne for anti-udskridning og traction kontrol, ABS-systemet samt systemet for bremsekraftsdistribuering. Det hjælper med at opretholde den beregnede bane under manøvrering. Systemet forbedrer køretøjets dynamiske egenskaber ved kørsel på glatte overflader.

Sådan virker CST

Systemet sammenligner køretøjets faktiske og beregnede retning, for at eliminere forskellen mellem disse. Førerens input estimeres af styrevinkelsensoren, positionen for bremse- og gaspedalen samt trykket i bremsesystemet. Køretøjets faktiske bane bestemmes af de sensorer der måler drejehastigheden, den tvær- og langsgående acceleration samt hjulenes hastighed.

Hvis der opdages under- eller overstyring, aktiverer CST ABS-systemets hydrauliske enhed. Dette sænker farten på de hjul der glider, hvorved køretøjets greb og bane genoprettes. Hvis bremsning ikke er tilstrækkelig, kan motorens drejningsmoment også begrænses.

Denne teknologi tilbyder nogle forskellige driftstilstande, der bestemmer hvor meget systemet skal gribe ind overfor køretøjets styring. Disse er: “Low Grip” – for glatte veje; “Sport” – for kørsel ved forhold med gennemsnitligt og meget godt greb; samt ”Race” – til racerbaneforhold. ”CT OFF” og ”CST OFF” er designet til henholdsvis at maksimere køretøjets racerydelse og til kørsel på løse underlag.

Populære Ferrari modeller med CST

Årsager til fejl

  • Fejl på parkeringssensorer
  • Fejl i motoren, for eksempel konstant fejltænding
  • Dæktryk der afviger fra det anbefalede
  • Et fladt batteri.
Din profil er en personlige assistent.

Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.