iTEQ (DDi iTEQ) er en serie med dieselmotorer, der produceres af Isuzu Motors. Den første motor i dette sortiment blev introduceret i 2004. De blev installeret på pickuppen, D-Max. Såvel som på SUV’erne MU-7 og MU-X. Køretøjerne er udstyret med Common Rail indsprøjtning.
Egenskaber for iTEQ motorer
iTEQ-motorer er firecylindrede rækkemotorer med 16 ventiler. De har eller enten én eller to turboer med en intercooler. Nogle versioner er udstyret med eb variabel-geometri turbolader. Motorblokken er lavet af støbejern og topstykket er lavet af en særlig aluminiumslegering der er patenteret af Isuzu Motors. Ventiltimingsmekanismen bruger som regel en stålkæde. Brændstofinjektorernes stempel- og cylindersamling er belagt med ebonit, hvilket sikrer en længere levetid for enheden, selv hvis der bruges brændstof af dårlig kvalitet, og det er en egenskab for Isuzu-mærkede motorinjektorer.
Populære iTEQ motorer
Serie | Kapacitet, L | Versionskode | Maks. ydelse, hk | Maks. moment, N·m | Start på produktion | Modeller udstyret med denne type motor |
4JJ1 | 3.0 | TC | 177 | 430 | 2004 | Isuzu D-Max, MU-7; Holden Rodeo, Colorado |
3.0 | TCX | 163 177 |
360 380 |
2006 2011 |
Isuzu D-Max, MU-X | |
4JK1 | 2.5 | TC | 116 | 280 | 2005 | Isuzu D-Max; Chevrolet Colorado |
2.5 | TCX | 136 | 325 | 2005 | Isuzu D-Max, MU-X; Holden Rodeo; Chevrolet Colorado | |
2.5 | 1E5-TC | 160 | 400 | 2012 | Isuzu D-Max (for Europe only) |
Almindelige fejl på iTEQ motorer
Fejl | Motorer |
Der ophober sig kulstofaflejringer på EGR-ventilen, hvilket får den til at sætte sig fast. | 4JJ1-TC; 4JJ1-TCX |
Ventilernes frirum ændres over tid. Der er behov for manuel justering, da der ikke er selvjustering. | 4JJ1-TC; 4JJ1-TCX |
Diesel-partikelfilteret stoppes til ved en relativ lav kilometerstand. | 4JJ1-TC; 4JJ1-TCX; 4JK1-TC; 4JK1-TCX |
Kommentar