CRD motorer: hvad står det for samt ydelsesparametre

CRD motorer: hvad står det for samt ydelsesparametre

CRD-motorer er turboladede dieselmotorer med direkte indsprøjtning, som sidder på biler fra Chrysler, Dodge og Jeep. De har været tilgængelige siden år 2000. Disse motorer produceres af VM Motori, Fiat Powertrain, Volkswagen AG og Daimler AG. De er karakteriseret ved deres høje ydeevne og fremragende værdier for drejningsmomentet.

Egenskaber for CRD-motorer

De fleste CRD-motorer har en motorblok af støbejern; versioner med en motorblok af aluminium er sjældne. Topstykket er altid fremstillet af aluminium. Ventiltimingsmekanismen bruger kæde eller rem. Der bruges som regel Common Rail til brændstofforsyning. ECD-motorer der er udstyret med enhedsinjektorer, er dog en undtagelse. Turboladerne til disse motorer fremstilles som regel af Garrett eller IHI.

Populære CRD-motorer

KodeFabrikantMotorkapacitet, lAntal cylindre og deres arrangementAntal ventilerMaks. ydelse, hkMaks. moment, NmStart på produktionBilmodeller med denne type motor
ENJVM Motori2.5række-fire161413402000Chrysler Voyager 4; Jeep Cherokee KJ
ENSVM Motori2.8række-fire16160–200360– 4602006Jeep Cherokee KK and Wrangler JK; Chrysler Grand Voyager 5; Dodge Nitro
ENRVM Motori2.8række-fire16150–163360–4002000Chrysler Voyager 4; Jeep Cherokee KJ
ECDVolkswagen AG2.0række-fire161403102006Chrysler Sebring 3; Dodge Avenger; Jeep Compass MK
EXFFiat Powertrain/ VM Motori3.0V624190– 250440–5702010Chrysler 300C LD; Jeep Grand Cherokee WK2
EDJDaimler AG2.2række-fire16121– 1503002002Chrysler PT Cruiser
ECEVolkswagen AG 2.0række-fire161403102006Dodge Caliber and Journey; Jeep Patriot MK and Compass MK
EXLDaimler AG 3.0V6 242185102005Chrysler 300C LX; Jeep Grand Cherokee WK and Commander XK

Almindelige fejl på CRD-motorer

FejlMotorer
Trykstyringsventilen til brændstof går ofte i stykker.ENJ; ENS; ENR
Injektorerne bliver ofte ubrugelige.ENJ; EDJ; ECE; ECD; ENS; ENR
Luftmængdesensoren bliver hurtigt beskidt. Dette forårsages som regel af, at membranen i krumtaphusets ventilationsventil skaller af.ENJ
Termostaten har en relativ kort levetid.ENJ; EXF
Krumtappens positionssensor går sommetider i stykker.EDJ; ENJ
Turboladeren har en kort levetid.ENS; EXL; ECE; ECD; ENR
Stikket til varmen i brændstoffilteret bliver ofte slap.ENS; ENR
Der kommer hurtigt kulstofaflejringer på EGR-ventilen, så den sætter sig fast.ECD; ECE
Turboladeren kan revne.EXF
Ventilen i motorens oliekøler går i stykker, hvilket fører til oliemangel.EXF
Flapperne i indsugningsmanifolden sætter sig ofte fast.EXL; EDJ
Forbindelserne i brændstofsystemet bliver slappe, hvilket fører til luft i systemet.EDJ
Der opstår ofte olielækager fra motoren.EXL
Udstødningsmanifolden kan revne.EXL

Kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *