CRD-motorer er turboladede dieselmotorer med direkte indsprøjtning, som sidder på biler fra Chrysler, Dodge og Jeep. De har været tilgængelige siden år 2000. Disse motorer produceres af VM Motori, Fiat Powertrain, Volkswagen AG og Daimler AG. De er karakteriseret ved deres høje ydeevne og fremragende værdier for drejningsmomentet.
Egenskaber for CRD-motorer
De fleste CRD-motorer har en motorblok af støbejern; versioner med en motorblok af aluminium er sjældne. Topstykket er altid fremstillet af aluminium. Ventiltimingsmekanismen bruger kæde eller rem. Der bruges som regel Common Rail til brændstofforsyning. ECD-motorer der er udstyret med enhedsinjektorer, er dog en undtagelse. Turboladerne til disse motorer fremstilles som regel af Garrett eller IHI.
Populære CRD-motorer
Kode | Fabrikant | Motorkapacitet, l | Antal cylindre og deres arrangement | Antal ventiler | Maks. ydelse, hk | Maks. moment, N⋅m | Start på produktion | Bilmodeller med denne type motor |
ENJ | VM Motori | 2.5 | række-fire | 16 | 141 | 340 | 2000 | Chrysler Voyager 4; Jeep Cherokee KJ |
ENS | VM Motori | 2.8 | række-fire | 16 | 160–200 | 360– 460 | 2006 | Jeep Cherokee KK and Wrangler JK; Chrysler Grand Voyager 5; Dodge Nitro |
ENR | VM Motori | 2.8 | række-fire | 16 | 150–163 | 360–400 | 2000 | Chrysler Voyager 4; Jeep Cherokee KJ |
ECD | Volkswagen AG | 2.0 | række-fire | 16 | 140 | 310 | 2006 | Chrysler Sebring 3; Dodge Avenger; Jeep Compass MK |
EXF | Fiat Powertrain/ VM Motori | 3.0 | V6 | 24 | 190– 250 | 440–570 | 2010 | Chrysler 300C LD; Jeep Grand Cherokee WK2 |
EDJ | Daimler AG | 2.2 | række-fire | 16 | 121– 150 | 300 | 2002 | Chrysler PT Cruiser |
ECE | Volkswagen AG | 2.0 | række-fire | 16 | 140 | 310 | 2006 | Dodge Caliber and Journey; Jeep Patriot MK and Compass MK |
EXL | Daimler AG | 3.0 | V6 | 24 | 218 | 510 | 2005 | Chrysler 300C LX; Jeep Grand Cherokee WK and Commander XK |
Almindelige fejl på CRD-motorer
Fejl | Motorer |
Trykstyringsventilen til brændstof går ofte i stykker. | ENJ; ENS; ENR |
Injektorerne bliver ofte ubrugelige. | ENJ; EDJ; ECE; ECD; ENS; ENR |
Luftmængdesensoren bliver hurtigt beskidt. Dette forårsages som regel af, at membranen i krumtaphusets ventilationsventil skaller af. | ENJ |
Termostaten har en relativ kort levetid. | ENJ; EXF |
Krumtappens positionssensor går sommetider i stykker. | EDJ; ENJ |
Turboladeren har en kort levetid. | ENS; EXL; ECE; ECD; ENR |
Stikket til varmen i brændstoffilteret bliver ofte slap. | ENS; ENR |
Der kommer hurtigt kulstofaflejringer på EGR-ventilen, så den sætter sig fast. | ECD; ECE |
Turboladeren kan revne. | EXF |
Ventilen i motorens oliekøler går i stykker, hvilket fører til oliemangel. | EXF |
Flapperne i indsugningsmanifolden sætter sig ofte fast. | EXL; EDJ |
Forbindelserne i brændstofsystemet bliver slappe, hvilket fører til luft i systemet. | EDJ |
Der opstår ofte olielækager fra motoren. | EXL |
Udstødningsmanifolden kan revne. | EXL |
Kommentar