VDC: definition, funktioner og driftsprincip

VDC: definition, funktioner og driftsprincip

VDC (Dynamisk Kørselskontrol) er et system til stabilitetskontrol, der sidder på biler fra Alfa Romeo, Subaru, Fiat, Nissan og Infiniti. Det optimerer ABS-systemet, systemet for traction kontrol samt andre systemer, der er designet til at forhindre udskridninger og som stabiliserer køretøjets bevægelser.

Sådan virker VDC

Parametrene for den beregnede og den faktiske kørselsretning for køretøjet sammenlignes. Hvis sidstnævnte afviger fra den førstnævnte, begrænses motorens drejningsmoment og hastigheden på de individuelle hjul sænkes. Dette hjælper bilen med at returnere til den beregnede retning og genopretter vejgrebet.

 For at få oplysninger om førerens input, analyserer VDC: 
  • i rattets vinkel
  • i positionen for bremsepedalen
  • i motorens driftstilstand
  • i hvilket gear der benyttes

Oplysninger om køretøjets faktiske retning beregnes ud fra sensorerne for hjulenes hastighed, drejehastigheden og den tvær- og langsgående acceleration.

ABS-pumpen og magnetventilerne er ansvarlige for at påføre bremsekraft på de individuelle hjul. Positionen for gasspjældet justeres for at begrænse motorens drejningsmoment.

Populære biler udstyret med VDC

  • Infiniti QX80 Z62, QX60
  • Subaru Legacy IV, V, Outback III, IV, V, Impreza III, IV, V
  • Alfa Romeo 147 937, 156 932
  • Fiat Doblo Cargo 263, 500X 334, 500L 351, 352
  • Nissan Armada Y62, Qashqai II

Årsager til fejl

  • ! Defekte ABS-sensorer.
  • ! Beskadigede ledninger på ABS-sensorerne eller sensoren for drejehastigheden.
  • ! Oxidering af stikkene på den hydrauliske enhed eller accelerationssensoren.
  • ! Dæk i forkert størrelse.
  • ! Et lavt niveau af bremsevæske.
  • ! Slidte bremseklodser.

Kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *