Hvad er SRS? Funktioner, typer og hvordan de virker

Hvad er SRS? Funktioner, typer og hvordan de virker

SRS (Supplemental Restraint System) er et passivt sikkerhedssystem som beskytter fører og passagerer i tilfælde af en nødsituation.

 Elementerne i SRS er: 
  • frontairbags og sideairbags,
  • aktive nakkestøtter,
  • selestrammere,
  • sensorer,
  • styreenheder.

SRS komponenterne kan sidde forskellige steder i bilen – under motorhjelmen, i sæderne og i midterkonsollen.

Formålet med SRS sensorerne er at måle bilens bevægelser og overvåge passagerernes position i kabinen. Denne information sendes til styrenheden som sender kommandoer til driftsenhederne.

I nødstilfælde, for eksempel hvis en bil støder ind i en forhindring ved en hastighed på 50 km/t og hurtigere, aktiveres inertisensorerne. Her aktiveres airbag enhedens ladninger. Derefter aktiveres airbaggen.

Formålet med SRS sensorerne

Airbaggen pustes op vha. tørgas som er indeholdt i kapsler. Vha. en elektrisk impuls smelter sidstnævnte, gassen frigives, og airbaggen fyldes.

 Ladningen udløses ikke hvis: 
  • bilen rammer et blødt objekt,
  • stødet kommer bagfra (de aktive nakkestøtter aktiveres),
  • sammenstød fra siden, med mindre der forefindes sideairbags.

Særlige sensorer aflæser om personen er fastspændt eller ej. Selestrammerens spændingsniveau kan forhøjes hvis der modtages et relevant signal fra SRS modulet.

SRS systemet interagerer med centrallåsesystemet: dørene som har været låste i sammenstøds øjeblikket, låser op på et signal fra SRS’en. Således kan redningsfolk komme til de tilskadekomne personer.

Din profil er en personlige assistent.

Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.